۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85580859
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شیرین‌سازی آب دریا مشکل کم‌آبی پنج شهر گلستان را حل می‌کند

گرگان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریا گفت: شهرهای گمیشان، بندرترکمن، آق‌قلا، گرگان و بندرگز از فایده طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر بهره‌مند خواهند شد.

ایرج حیدریان روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجوز مدول مالی شیرین‌سازی ۱۵ هزار مترمکعب آب دریا در شبانه‌روز در فاز نخست اجرای این طرح اخذ شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شیرین‌سازی آب دریای خزر برای نخستین بار در حال انجام است، گرفتن مجوزهای محیط‌زیستی پیچیده و زمانبر بود که با تلاش‌های انجام‌شده به ثمر رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه روش‌های مختلف برای شیرین‌سازی آب دریا وجود دارد، تصریح کرد: این مهم در استان گلستان با روش اسمز معکوس انجام خواهد شد.

حیدریان تاکید کرد: برای اجرای پروژه شیرین‌سازی آب دریا در منطقه چهاراقلیم حدود ۱۰.۵ کیلومتر از ساحل فاصله گرفته و در عمق هفت متری، تاسیسات شیرین‌سازی و خطوط انتقال را اجرا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: پس از ابلاغ سازمان برنامه و بودجه فراخوان سرمایه‌گذاری آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد و مجوز خرید تضمینی آب نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه قدم نخست شیرین‌سازی آب دریای خزر گرفتن مجوز از سازمان برنامه و بودجه است، یادآور شد: پس از تحقق این مهم در بازه ۲ ماهه سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود، همچنین زمانبندی اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر نیز سه ساله است.

حیدریان با بیان اینکه با اجرای طرح شیرین‌سازی اجرای ۱۱۰ کیلومتر خطوط انتقال لازم است، بیان کرد: در فاز نخست شیرین‌سازی ۱۵ هزار مترمکعب در دستور کار قرار دارد.

وی به اخذ مجوز ماده ۲۳ سد بهارستان یا قره‌چای رامیان با ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: امسال هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص پیدا کرده و عملیات ساخت آن شروع شده است.

آب آشامیدنی گلستان با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از طریق منابع آب زیرزمینی و بیش از ۷۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود که این چاه‌ها به دلیل مجاورت با زمین‌های کشاورزی و بروز خشکسالی گرفتار افت شدید شده و دیگر جوابگوی نیاز آشامیدنی ساکنان منطقه نیست.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha