۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۸
کد خبر: 85580892
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون بیش از چهار هزار راس دام در قشم علیه تب برفکی آغاز شد

قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: واکسیناسیون چهار هزار و ۲۸۷ راس دام سبک و سنگین در هفت روستای بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در برابر تب برفکی آغاز شد.

محمد صدیق ارم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مرحله از واکسیناسیون به مناسبت هفته دولت در قالب اردوی جهادی خدمات دامپزشکی با بهره‌گیری از توان بخش دولتی و به صورت کاملا رایگان آغاز شده است.

وی افزود: در این طرح که تا نهم شهریور ماه جاری ادامه دارد، ۲ گروه مبارزه با این بیماری متشکل از کارشناسان دامپزشکی به هفت روستای دارای دام های سبک و سنگین جزیره قشم اعزام شدند که در مرحله نخست اجرای این طرح واکسیناسیون چهار هزار ۲۸۷ راس دام شامل چهار هزار و ۵۶ گوسفند و بز و ۲۳۱ راس گاو علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: همچنین تا پایان سال ۳۲ هزار و ۸۰۳ راس دام شامل ۳۰ هزار و ۶۵۵ راس دام سبک و ۲ هزار و ۱۴۸ راس دام سنگین زیر پوشش طرح قرار خواهند گرفت.

ارم یادآور شد: بازرسان ستادی دامپزشکی این اداره بر چگونگی و حسن انجام عملیات واکسیناسیون تب برفکی دامی نظارت دارند.

در تقویم کشور، دوم تا هشتم شهریور ماه هفته دولت نامگذاری شده است.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha