توجه به معیشت و گره‌گشایی مشکلات صنفی استادان؛ زمینه‌ساز تحول‌ در دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- رئیس انجمن اعضای هیات علمی وزارت علوم و موسسات پژوهشی وابسته و استاد دانشگاه زنجان گفت: تحول‌آفرینی در دانشگاه ملزومات متعددی دارد که عمده‌ترین آن رفع دغدغه‌های معیشتی و فراهم کردن زمینه حضور سازنده و دلسوزانه دانشگاهیان در امور مختلف برای استقرار حکمرانی علمی در کشور است.

دکتر رهام شرف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم توجه به بهبود وضعیت مالی، ارتقای وضعیت رفاهی و افزایش مطلوب ضرایب حقوق اساتید متناسب با نرخ تورم و نیازمندی های معیشتی ایشان اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی طی سال‌های اخیر با اعمال قوانین افزایش پلکانی حقوق سالانه، حقوق اعضای هیات علمی را در مقایسه با سایر اقشار حقوق‌بگیر پایین آورده؛ در سال ۱۳۹۵ حقوق استادیار پایه یک حدود پنج برابر حداقل حقوق بود در صورتی که در حال حاضر دو برابر حداقل حقوق است.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان ادامه داد: از طرفی سازمان برنامه و بودجه نیز در دولت سیزدهم و در ابتدای تشکیل دولت، ۳۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم را که مصوب مجلس بود کسر کرد و این در حالی بود که شوراهای صنفی اساتید چند سال برای تصویب آن در مجلس شورای اسلامی زحمت کشیده بودند؛ این شرایط در وضعیتی رقم خورد که مقام معظم رهبری همواره در فرمایش های ارزشمند خود بر حمایت از اساتید و تامین معیشت آنها تاکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب معیشتی اعضای هیات علمی وزارت علوم از دو جهت آسیب جدی به دانشگاه و دانشگاهیان وارد کرده است؛ از یک سو وقتی عضو هیات علمی به لحاظ معیشتی تامین نباشد و در مقدمات روزمره خود دچار مشکل باشد، نه‌تنها در زندگی فردی و خانوادگی با مشکل مواجه می شود، بلکه حداقل زمینه لازم برای پژوهش های نوآورانه و اثربخش را از بین رفته می بیند و نتیجه آن افول رتبه علمی بین المللی کشور و کاهش تاثیرگذاری اعضای هیات علمی وزرات علوم در جامعه و صنعت است.

توجه به معیشت و گره‌گشایی مشکلات صنفی استادان؛ زمینه‌ساز تحول‌آفرینی در دانشگاه‌ها

جدیت وزارت بهداشت در بهبود معیشت استادان

از طرف دیگر وقتی عضو هیات علمی وضعیت معیشتی خود را در مقایسه با سایر اقشار حقوق‌بگیر و حتی مشاغل آزاد ملاحظه می کند، با توجه به فرآیند پیچیده علمی و اداری که برای جذب در این جایگاه شغلی داشته و جامعه نیز متناظر با این جایگاه اجتماعی از او انتظارات مادی دارد، نوعی احساس سرخوردگی و بی انگیزگی به او دست می دهد. زیرا می پندارد علم و جایگاه دانشمند در این کشور منزلتی ندارد یا حداقل اینکه صرفا اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شرایط معیشتی خوبی که برایشان فراهم شده مورد توجه هستند.

استاد دانشگاه زنجان تاکید کرد: در سال‌های اخیر وزارت بهداشت به صورت جدی تری در مقایسه با وزارت علوم پیگیر بهبود وضعیت معیشتی و منزلت اجتماعی اعضای هیات علمی بوده است.

شرف با اشاره به رقابت‌های اخیر المپیک فرانسه اظهار داشت: اخیرا پاداش های خوبی به مدال‌آوران المپیکی ایران اهدا شد که بسیار خوب است؛ اما اگر مدال آوران المپیک نخبگان ورزشی این مرز و بوم هستند، اعضای هیات علمی دانشگاه نیز نخبگان علمی هستند و پرداخت حقوق ۴۰۰ دلاری به آنها شایسته نیست.

امیدواریم وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری از این منظر تغییری بنیادی در وزارت علوم ایجاد کرده و دغدغه های معیشتی اعضای هیات علمی را که زیربنای اصلی تحول آفرینی در دانشگاه است تا حد زیادی برطرف نمایند.

رئیس انجمن اعضای هیات علمی وزارت علوم و موسسات پژوهشی وابسته بر لزوم ممانعت از تصویب و اعمال آیین نامه های دقیقه نودی و ناکارآمد در خصوص ارتقا و استخدام اعضای هیات علمی تاکید و اظهار کرد: برخی موارد و مسائل در راستای سخت تر کردن شرایط، استهلاک وقت و انرژی اساتید، تحمیل دانشگاه نشینی و مقاله نویسی و ناکارآمدی در دانشگاه‌ها است.

شرف بر ضرورت تلاش جهت بهره برداری روز افزون از اندیشه ورزی، تولید فکر، ایده پردازی، انتقادگری و گفتمان دانشگاهی و پرهیز از برخوردهای نادرست و محدودکننده تاکید کرد و افزود: یقینا امروز جامعه و کشور بیش از هر زمان دیگری به مصونیت اندیشه‌ای، خردورزی جمعی و گفتمان سازی گروهی منطبق بر قانون و اخلاق در دانشگاه نیاز دارد. این مصونیت باید در حوزه های تحقیق و پژوهش، آموزش، پایان نامه و سبک مدیریت دانشگاه ها نهادینه شده و همه عرصه های داخلی و خارجی را پوشش دهد.

توجه به معیشت و گره‌گشایی مشکلات صنفی استادان؛ زمینه‌ساز تحول‌آفرینی در دانشگاه‌ها

ضرورت حضور دانشگاه در همه حیطه‌های اجتماعی

وی بر لزوم فراهم کردن زمینه های حضور سازنده و دلسوزانه دانشگاه در کلیه فعالیت‌ها و حیطه های اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زمینه های تحقق و عملیاتی شدن حکمرانی علمی و خردگرایی مبتنی بر تحلیل های دقیق و شفاف علمی با توسل به سرمایه گذاری مادی و معنوی در خور توجه در دانشگاهها به دور از هر نوع تعصب و بدبینی مدیریتی و سلیقه ای نیاز امروز جامعه است.

شرف به انتخابی شدن رؤسای دانشگاه ها با تاکید بر آرای اساتید و کارکنان دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: انتظار می رود در دولت جدید انتخاب مدیران دانشگاه از بین افراد خوش نام و کارامد که برنامه مشخصی برای پیشرفت دانشگاه دارند، در اولویت باشد.

وی اظهار کرد: انتصاب اعضای هیات امنای هر دانشگاه از بین اساتید همان دانشگاه، صنعتگران موفق همان شهر و استان، فعالان فرهنگی و مردمی همان شهر گامی موثر در حفظ هویت و کرامت دانشگاه محسوب شده و زمینه های پیشرفت و ترقی بیشتر دانشگاه ها را محقق خواهد کرد. نظر به وظایف و اساسنامه هیات های امنا، این نهاد نقش مهمی در هدایت و توسعه دانشگاه‌ها و هویت بخشی به استقلال آموزشی، پژوهشی، مالی و فرهنگی دانشگاه‌ها دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha