توافق سران منطقه اقیانوس آرام بر سر اجرای طرح انتظامی؛ نقش امنیتی چین محدود می‌شود؟

تهران- ایرنا- سران کشورهای جزیره‌ای منطقه اقیانوس آرام طی نشستی بر سر اجرای یک طرح بحث برانگیز انتظامی که در راستای محدود کردن نقش امنیتی چین در این منطقه است، توافق کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، استرالیا امروز چهارشنبه اعلام کرد که سران منطقه اقیانوس آرام در نشستی در کشور تونگا، یک طرح کنترلی و حفاظتی بحث برانگیز را تایید کردند. اقدامی که تلاش برای محدود کردن نقش امنیتی چین در منطقه تلقی می‌شود.

آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا گفت که سران این کشورها با ایجاد حداکثر چهار مرکز آموزش پلیس منطقه‌ای و یک نیروی چند ملیتی واکنش به بحران، موافقت کرده‌اند.

بر اساس این طرح، یک سپاه متشکل از ۲۰۰ افسر از کشورهای مختلف منطقه اقیانوس آرام می‌توانند در صورت نیاز به نقاط حساس منطقه و نواحی فاجعه اعزام شوند.

آلبانیز با تمجید از این توافق گفت: این نشان می‌دهد که چگونه سران اقیانوس آرام با یکدیگر برای شکل دادن به آینده‌ای که ما می‌خواهیم ببینیم، کار می‌کنند.

توافق سران منطقه اقیانوس آرام بر سر اجرای طرح انتظامی؛ نقش امنیتی چین محدود می‌شود؟

سران فیجی، پالائو، پاپوآ گینه نو و تونگا در کنار نخست وزیر استرالیا قرار گرفتند تا یک نمایش نمادین از اتحاد در منطقه‌ای که رقابت بین چین و ایالات متحده در هم پیچیده است را نشان دهند.

به گفته میهای سورا از موسسه لووی (Lowy)، یک اندیشکده مستقر در سیدنی، این توافق یک پیروزی دیپلماتیک برای استرالیا و «مجمع جزایر اقیانوس آرام» است.

متحدان منطقه‌ای چین به ویژه جزایر سلیمان و وانواتو، ابراز نگرانی کرده بودند که طرح کنترلی و حفاظتی نشان دهنده یک «دکترین امنیتی» است که برای سد کردن راه پکن طراحی شده است.

در حالی که همه اعضای مجمع این توافق را تایید کرده‌اند، رهبران ملی باید تصمیم بگیرند که چقدر مشارکت داشته باشند.

نقش چین در سیاست کنترلی و حفاظتی اقیانوس آرام

استرالیا و نیوزلند از لحاظ تاریخی شرکای امنیتی منطقه بوده‌اند و ماموریت‌های حفاظت از صلح در جزایر سلیمان و آموزش در نائورو، فیجی و پاپوآ گینه نو را هدایت می‌کنند.

با این حال، سیاست کنترلی و حفاظتی به طور فزاینده‌ای به سنگ بنای تلاش‌های پکن برای ایجاد نفوذ در اقیانوس آرام تبدیل شده است.

چین تلاش کرد در سال ۲۰۲۲ یک پیمان امنیتی در سطح منطقه امضا کند، اما از آن زمان به بعد برخی از نیروهای پلیس اقیانوس آرام را که منابع کافی ندارند با آموزش هنرهای رزمی و ناوگان وسایل نقلیه ساخت چین به خدمت گرفت.

استرالیا و متحد دیرینه‌اش ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ زمانی که چین به طور مخفیانه یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان را امضا کرد، غافلگیر شدند.

توافق سران منطقه اقیانوس آرام بر سر اجرای طرح انتظامی؛ نقش امنیتی چین محدود می‌شود؟

چین اکنون یک حضور کوچک اما آشکار پلیسی در جزایر سلیمان دارد و کادری متشکل از افسران را برای آموزش تاکتیک‌های تیراندازی به مردم محلی اعزام می‌کند. همچنین در اوایل سال جاری، پکن اعزام تیم‌هایی از مشاوران پلیس به کشور کیریباتی را آغاز کرد.

در واشنگتن این نگرانی وجود دارد که چین ممکن است روزی این توافقات را به یک پایگاه نظامی دایمی در منطقه تبدیل کند.

به گفته سورا از موسسه لووی، برخی از سران اقیانوس آرام امیدوارند که این توافق بتواند شکاف‌ها در امنیتشان را برطرف کند، در حالی که کانبرا امیدوار است که به «بستن پنجره برای چین در دستیابی به توافقنامه امنیتی منطقه‌ای» کمک کند.

جاستین تکچنکو، وزیر خارجه پاپوآ گینه نو، روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که کشورش مایل است برای اجرای این پیشنهاد با استرالیا همکاری کند.

اما دیگر کشورها نظر دیگری دارند. کالین بک، مقام ارشد دیپلماتیک جزایر سلیمان به خبرگزاری فرانسه گفت که هونیارا قبل از نهایی شدن هر چیزی درباره این طرح گفت‌وگوهای داخلی خواهد داشت.

بک خاطر نشان کرد: ما یک روند ملی داریم که باید در آن غوطه ور شویم. ما اساسا در حال بررسی استراتژی امنیت ملی و همه جوانب هستیم، بنابراین بخشی از گفت‌وگو خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha