اعتراض چین، بیانیه پایانی کشورهای جزایر اقیانوس آرام را در مورد تایوان تغییر داد

تهران- ایرنا- به دنبال اعتراض چین به بیانیه پایانی کشورهای جزایر اقیانوس آرام که به روابط با تایپه اشاره داشت، این کشورها روز بعد نام جزیره تایوان را از سند خود حذف کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال اخبار آسیا، «مجمع جزایر اقیانوس آرام» (Pacific Islands Forum)، به دنبال اعتراض‌های چین به اشاره اعضای این مجمع به جزیره تایوان در بیانیه پایانی نشست روز جمعه در تونگا، یک بیانیه دیگر را جایگزین کردند.

بلوک نامبرده شامل ۱۸ کشور جزیره‌ای است که در ابتدا با نام «انجمن اقیانوس آرام جنوبی» در سال ۱۹۷۱ با هدف تقویت همکاری بین کشورها و قلمروهای واقع در منطقه اقیانوسیه تشکیل شد و در سال ۱۹۹۹ به «مجمع جزایر اقیانوس آرام» تغییر نام داد.

این مجمع هفته گذشته یک نشست را با حضور اعضای خود از جمله استرالیا، نیوزیلند، فیجی و جزایر سلیمان برگزار کرد. سه عضو از این بلوک روابط دیپلماتیک با تایوان و ۱۵ عضو روابط با چین را به رسمیت می‌شناسند.

بیانیه‌ای که روز جمعه در تارنمای این مجمع منتشر شد شامل بخشی با عنوان «روابط با تایوان/جمهوری چین» بود. در آن قسمت بر تصمیم رهبران مجمع در سال ۱۹۹۲ در مورد روابط با تایوان/جمهوری چین تاکید دوباره شده بود.

این بیانیه عصر روز جمعه پس از واکنش اعتراضی چین از تارنما حذف و صبح شنبه سند جدیدی با حذف ارجاع‌ها به تایوان منتشر شد.

تایوان که از سال ۱۹۹۳ یک شریک توسعه‌ای در «مجمع جزایر اقیانوس آرام» بوده، تین چونگ کوانگ، معاون وزیر امور خارجه خود را به کشور تونگا فرستاد تا با مقام‌های سه متحد خود در اقیانوس آرام یعنی پالائو، تووالو و جزایر مارشال دیدار کند.

چیان بو، فرستاده ویژه چین در جزایر اقیانوس آرام، روز جمعه به این مساله واکنش نشان داد و به خبرنگاران در تونگا گفت که اشاره به تایوان در بیانیه به طور حتم یک اشتباه است.

وی در ادامه توضیح داد: این یک اشتباه تعجب آور است که توسط کسی انجام شده است. مطمئن نیستم، اما فکر می‌کنم باید اصلاح شود.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک نشست خبری در پکن گفت: هر تلاشی از سوی مقام‌های تایوان برای تقویت حس حضور خود از طریق نشست و برخاست کردن با مجمع، خودفریبی است.

متحدان دیپلماتیک تایوان در اقیانوس آرام در سال‌های اخیر به علت افزایش پیشنهادات مالی چین به منظور توسعه، کاهش یافته‌اند.

نائورو در ژانویه روابط خود را با تایوان قطع کرد تا روابط با چین را تقویت کند؛ در حالی که جزایر سلیمان و کیریباتی که هر دو در حال حاضر میزبان پلیس چین هستند، راهبرد سیاسی خود را در سال ۲۰۱۹ از رابطه با تایپه به رابطه با پکن تغییر دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha