افتتاح بیمارستان سل مرحمی بر پیکر بی رمق سیستان

زاهدان - ایرنا - تراژدی تلخ و غمناک تکراری مردمان صبور سیستان مبنی بر هجوم شن‌های روان ریزگردها در پی توفان‌های بیش از ۱۲۰ روزه در حالی ساکنان این دیار را با مشکلات تنفسی و عفونی مواجه و خاک را راهی نفس‌هایشان کرده بود که در راستای عدالت بهداشتی بیمارستان سل تخصصی امام رضا (ع) در زابل به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، قصه پرغصه گرد و غبار در پی تغییرات اقلیمی، حق‌آبه هیرمند، خشک‌شدن کامل تالاب هامون، ماجرای غم‌انگیزتری دارد که بیش از دو دهه اهالی منطقه سیستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

حال‌ و روز ایامی که هیچ یک از مناطق پنجگانه سیستان شامل نیمروز، زابل، زهک، هامون و هیرمند تعریفی نداشته و بی‌تعارف چنگی به دل نمی‌زند چرا که با اندک وزش توفان که از ۱۲۰ روز هم گذر کرده زندگی مردمان این دیار به سختی سپری شده و خاک راه نفس کشیدنشان را می‌بندد و سرفه‌های پی‌درپی امانشان را تاق می‌کند.

بیان این مطلب بدان جهت است که با تداوم وزش توفان و گرد و خاک نفس‌ها به سختی کشیده می‌شود و ذرات گرد و غبار موجود در هوا شماری از شهروندان را به دلیل ‏مشکلات مختلف که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها می‌کشاند.

در این هنگام لابه‌لای کوچه‌ها و خیابان‌های پنج شهرستان سیستان صحنه‌ای دلخراش مشاهده می‌شود که دیدنش غم در دل‌ها باقی می‌گذارد، تمام مردم لُنگ و شال به‌دور دهان و گردن پیچیده‌اند و برخی نیز ماسک بر دهان و عینک بر چشم زده‌اند تا بلکه بتوانند زندگی در این وضعیت بحرانی را تحمل کنند.

از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ منطقه سیستان به‌عنوان آلوده‌ترین شهر در کشور معرفی شود و حتی در سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان انتخاب شد

هر چند که شرایط امروز حاکم بر سیستان در هیچ نقطه‌ای از کشور قابل‌تحمل نیست، اما مردم سخت‌کوش و مقاوم این منطقه با صبوری ذاتی خود به زندگی‌کردن در این وضعیت سخت عادت کرده‌اند؛ مردمانی که روزگاری نه چندان دور آواز دلنشین پرندگان و نسیم ملایمی که از میان گندم‌زارها و نیزارهای تالاب بین‌المللی هامون شنیده؛ شور و نشاط را برای آنان به ارمغان می‌آورد؛ اما اکنون سال‌هاست که خاطرات آن روزهای قشنگ جای خود را به زوزه‌ها و فریادهای بی پژواک توفان و گردوغبار داده است.

هامونی که به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین فلات ایران و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان، روزگاری منشأ خیروبرکت سیستان و بلوچستان بود، امروز منشأ آلودگی زیست‌محیطی شده و گرفتار خشکسالی است و دیگر خبری از آب‌های روان تالاب هامون نیست.

جفای روزگار با بی مهری افغانستان در عدم رها سازی حقابه رودخانه هیرمند که سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب است باعث شد تا بادهایی که در گذشته به نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد هم اکنون منطقه سیستان را ذره، ذره در زیر خروارها خاک مدفون کند و به نوعی سرنوشت شهر سوخته‌ای دیگر را برای تنگه احد رقم بزند.

با تمام این تفاسیر اما از آنجایی که منطقه سیستان به دلیل وجود ریزگردها و توفان‌های ۱۲۰ روزه به پایتخت بیماری سل در کشور شناخته شد؛ دولت برای کمک به مردم و در جهت عدالت بهداشتی بیمارستان سل تخصصی امام رضا (ع) در زابل را طی روزهای اخیر به مناسبت هفته دولت و به یاد اقدامات شهید جمهور به بهره‌برداری رساند.

افتتاح بیمارستان سل مرحمی بر پیکر بی رمق سیستان

کاهش رنج بیماران تنفسی با افتتاح بیمارستان سل

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل از بهره‌برداری بخش بستری بیمارستان سل امام رضا (ع) زابل خبر داد و بیان کرد: بیماران ریوی و مبتلا به سل در این بخش، پوشش داده خواهند شد.

مسعود صالحی افزود: با توجه ‌به تلاش‌های مکرر، مشکلات ساختمانی و تأسیساتی آن در مدت سه ماه گذشته مرتفع و توانستیم اکنون در ششمین روز از هفته دولت بیماران را در این بخش بستری کنیم.

وی اظهار کرد: این بیمارستان در مساحت سه هزار و ۳۰۰ متر توسط بنیاد خیریه فردوس ساخته شده و دارای ۴۶ تخت است که از ۲۳ تخت آن استفاده می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل ادامه داد: تمام اتاق‌های این بیمارستان تک بیمار کاملاً ایزوله و به شکل وی ای پی ساخته شده تا بیمار در شرایطی بسیار آرام مراحل بهبود خود را سپری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha