۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۳
کد خبرنگار: 5334
کد خبر: 85581569
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت با دیپلماسی پیرامونی

۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۳
کد خبر: 85581569
مهدی بزازان | مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
پیشرفت با دیپلماسی پیرامونی

تهران- ایرنا- ارزش دیپلماسی و ارتباطات بین الملل، فراتر از تصور شده است. اینک ارزش آفرینی از طریق ارتباط، از بهره‌کشی‌های منابع زمینی و سوءاستفاده از طبیعت، بیشتر و انسان سازتر است. آدم ها، در پارادایم دیپلماسی، خودِ ارزش هستند. خودِ منفعت هستند. آدم ها، موقعیت را تعیین می کنند و راه را می سازند.

در این پارادایم، اندیشه، ورای ماده و چیز است. اندیشه، چیزها را به وجود می آورد، به آنها شکل می بخشد و در خدمت انسان ها قرارش می دهد. اما، دیپلماسی با ضریب «فرهنگی»، همه این مطلوبیات را دگرگون می سازد و صاحب ارزش فراتری می کند. فرهنگ، جانِ جهان است و جانمایه تمدن. بنا بر این، هر آنچه که با فرهنگ سر و کار داشته باشد، مطیع و دنباله رو آن خواهد بود و از بیراهه و سکون، به دور. چنین است که نسخه مطمئن و امیدبخش برای هر جامعه رو به پیشرفتی، دیپلماسی فرهنگی و بالندگی از طریق قدرت نرم است. قدرت نرم، زاییده همان فرهنگ و روابط بین المللی مرتبط با آن است و این گونه، توانمندی ها و استعدادهای آن جامعه، پدیدار می شود و سلطه ای مهربانانه بر دیگران می یابد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در تیرماه هر سال، سالروز تاسیس اش را به خرسندی یاد می کند اما امسال، به مدد متولیان فرهنگی، روز دیپلماسی فرهنگی به بهانه این تاسیس گرانمایه، وارد تقویم ها شده است و اهمیت تعامل با جهان را دوچندان، به یاد می آورد. ما نیز در این روز، همزمان با پاسداشت شهدای گرانقدر این عرصه و سپاسگزاری از فعالان فرهیخته اش، نزد مردم شریف ایران، اعلام می کنیم که دیپلماسی فرهنگی، امن ترین مسیر و موفق ترین آن، برای رسیدن به موفقیت ها و سربلندی هایی است که در خور شأن ایشان است.

پیشرفت با دیپلماسی پیرامونی
مهدی بزازان - مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نکته دیگری که در همین راستا حائز اهمیت بسیار است، توجه ویژه به موضوعی مهم و شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته در حوزه دیپلماسی است که ما از آن، با عنوان «دیپلماسی پیرامونی» یاد می کنیم. این وجه از دیپلماسی به اهمیت بخشی همسایگان و همراهان و دوستان ملت ایران می پردازد و خوشبختانه در سال های اخیر، دیپلماسی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران، توانسته است تمرکز بیشتری بر موضوع همسایگی و پیرامونی داشته باشد و ثمرات اش را هم شیرین و دلنشین است، به دست آورده. آنچه قابل فراموشی نیست این است که «هم فرهنگی» عامل قدرتمندی است که می تواند منویات نظام مقدس را در حوزه های مختلفی همچون سیاسی و اقتصادی، به سرعت به خارج از مرزها، گسترش دهد و نتایج اش هم مستحکم تر و ماندگار است.

بنابراین، آنچه که ما امروز در حوزه دیپلماسی به ویژه دیپلماسی فرهنگی، می باید که بها دهیم، همانا دیپلماسی پیرامونی است که کارساز و موفقیت آمیز است. خوشبختانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سال های اخیر، این رویه را سرلوحه فعالیت هایش قرار داده است و این اهتمام را می توان در حجم حضور فعالان روابط فرهنگی بین المللی کشورهای همسایه و میزان چشمگیر دادستدهای فرهنگی و رسانه ای ایشان با جمهوری اسلامی ایران، شاهد بود.

ما این مسیر را همچنان با قدرت ادامه خواهیم داد و برای سربلندی مردم عزیز ایران و حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت و تعالی انسانیت، به ویژه دوستان و همسایگان و همراهان این خاک شریف، از همه توان نخبگان فرهنگی و فعالان توانمند دیپلماسی فرهنگی، بهره خواهیم برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha