۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۹
کد خبر: 85582062
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۷۰۰ متکدی از کلانشهر مشهد جمع آوری شدند

۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۹
کد خبر: 85582062
هزار و ۷۰۰ متکدی از کلانشهر مشهد جمع آوری شدند

مشهد- ایرنا- معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هزار و ۷۰۰ متکدی از ابتدای سال جاری تاکنون از معابر و چهارراه‌های سطح این کلانشهر جمع آوری و به مرکز رسیدگی آسیب دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

مهدی ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزار و ۲۵۵ نفر از این تعداد مرد و مابقی زن هستند.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰ چهارراه در مشهد شناسایی شده که حضور متکدیان در قالب گلفروش، اسپند دودکن، تمیز کردن شیشه و غیره بیشتر از سایر معابر است.

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: در این چهارراه ها مردم بیشتر از سایر معابر به متکدیان کمک می کنند و رابطه کمک مردم و حضور بیشتر متکدیان معنادار است.

ابراهیمی اضافه کرد: در بین متکدیان، مردِ زن نما، مردمعلول نما و زنان با عروسک به جای نوزاد دیده می شود که با این شگردها از احساسات نوع دوستی مردم و زائران سوء استفاده می کنند.

وی ادامه داد: مهم ترین معضل متکدیان مشهد، اعتیاد و طردشدن از خانواده است و در مرحله ساماندهی به رغم تمایل دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی امکان ارائه خدمات اجتماعی بسیار سخت است.

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: متکدیان علاقه ای به شغل و کار ندارند و درآمد تکدی‌گری و زباله گردی را بیشتر از کارگری می دانند.

ابراهیمی گفت: همچنین متکدیان سالمند معتاد بالای ۶۵ سال شرایط نگهداری در خانه سالمندان و شرایط قانونی پذیرش در مراکز درمان اعتیاد وابسته به بهزیستی را ندارند و این مهم از چالش ها است.

وی افزود: طبق مصوبه شورای عالی اداری مصوب سال ۱۳۷۸، وظیفه‌ی شناسایی، جمع آوری و انتقال متکدیان به مرکز رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی و تامین و تجهیز مرکز به عهده شهرداری ها است و ساماندهی به عهده سازمان های اجتماعی است.

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: برای کاهش تکدی‌گری نیازمند کمک و مشارکت مردم و زائران هستیم، در غیر این صورت چرخه باطل جمع آوری و حضور مجدد آنان برای تکدی‌گری ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی با بیان اینکه در مناسبت های مذهبی متکدیان از سایر استان ها و شهرها مقصدشان مشهد و اطراف حرم است، افزود: از این رو در دهه آخر صفر گشت های جمع آوری متکدیان سه شیفت در منطقه ثامن فعال شده اند.

بیش از چهار هزار و ۷۰۰ متکدی پارسال در سطح شهر مشهد شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند که ۷۵ درصد این افراد مرد، ۱۹ درصد زن و ۶ درصد هم کودکان کمتر از ۱۸ سال بودند.

تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی و نیز جرم شناخته می‌شود از این رو طبق قانون، متکدیان در معابر شهری توسط شهرداری و با همکاری نیروی انتظامی شناسایی و جمع‌آوری می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha