قطعی برق و پیامدهای آن برای شهروندان آذربایجان غربی

ارومیه - ایرنا - قطعی های مکرر برق در اواخر مرداد ماه و اوایل شهریور ماه امسال در ارومیه و برخی شهرهای استان آذربایجان غربی موجب شده تا اقشار مختلف جامعه از صنف صنعت گرفته تا نانوایان و سایر بخشهای تولیدی با مشکل مواجه مواجه شوند که این موضوع در نتیجه به گلایه مندی از مسوولان وزارت نیرو در فضای واقعی و مجازی منجر شده است.

به گزارش ایرنا این روز ها به دلیل هوای گرم و در پی آن افزایش مصرف، شهروندان ارومیه ای شاهد قطعی های مکرر برق در طول روز هستندکه باعث شده تا در تمام امور از خدمات بانکی و اداری گرفته تا خرید نان دچار مشکل شوند.

برق بانکها، کارگاههای تولیدی صنایع و منازل همه و همه تابعی از سیستم توزیع برق شهری است و وقتی بدون اطلاع قبلی قطع می شود اختلال در امور روزمزه شهروندان ایجاد می شود.

یکی از شهروندان ارومیه ای در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قبول داریم در ایام تابستان مصرف برق و وسایل سرمایشی افزایش می یابد اما خاموشی های مکرر و بدون اطلاع رسانی شده باعث می شود تا وسایل برقی منازل دچار اسیب شوند از سوی دیگر اصناف هم در خرید و فروش دچار مشکل می شوند.

وی معتقد است این بی برنامگی در خاموشی برق موجب متضرر شدن بیشتر شهروندان و اصناف شده است.

نگار صادقی دارای کافی نت در ارومیه است که قطعی برق این روزها کار آنها را با مشکل مواجه کرده است، وی گفت: بسیاری از امور مشتریان با قطعی برق ناقص می ماند و موجب نارضایتی هایی از ما شده است در حالی‌که مسوول قطعی های ناگهانی ما نیستیم.

وی با انتقاد از عملکرد شرکت برق در استان در زمینه اطلاع رسانی افزود: در 2 هفته اخیر تعداد مشتریان ما به صورت چشمگیری کاهش یافته و بسیاری از ساعتهای روز اینجا خلوت است در حالیکه باید پول اجازه محل و کلی هزینه را متحمل شویم.

قطعی برق و پیامدهای آن برای شهروندان آذربایجان غربی

در این بین برق نانوایان هم به مانند سایر اصناف تابع برق منازل مسکونی بوده و نانوایان ارومیه ای از این منظر دچار ضررهای فراوانی می شوند که بایک حساب سرانگشتی و محاسبه یارانه بالایی که دولت برای نان میدهد می توان به عمق فاجعه در این زمینه پی برد.

ار سویی دیگر با قطعی ناگهانی برق علاوه برتضرر نانوایان و عدم ثبت فروش نان در سامانه نانیو موجب می شود تا ضمن کاهش سهمیه آنان در نوبتهای بعدی لحاظ شود.

در این میان نانوایان آزاد پز مانند صنف صنعت از این موضوع بیشتر گلایه مند هستند چرا که با قطعی های مکرر آرد خمیر شده که با قیمت آزاد تهیه می شود دچار ترشیدگی و خرابی می شود.

سمیرا کاشی یکی از نانوایان ارومیه در خیابان علامه مجلسی ارومیه گفت: به علت عدم اعلام قطعی برق در ساعت های تعیین شده و عدم اطلاع رسانی روزانه حداقل ۴۰ کیلو گرم از آرد و خمیر تهیه شده برای نان تلف شده و از چرخه تولید خارج می شود که موجب تضرر بسیاری برای نانوایی ها می شود.

یکی از مصرف کنندگان نان در این باره گفت: ساعتها در صف خرید نان می ایستیم و وقتی نوبتمان می شود برق قطع می شود و هم نانوا کلافه می شود و هم ما باید دست خالی به منزل برگردیم در صورتیکه اگر قطعی های مکرر برق اعلام شود دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

یکی از شهروندان ارومیه ای هم اظهار کرد: ساعتها در صف بانک ایستاده بودم وقتی نوبتم رسید با خاموشی برق مواجه شدیم و به منزل برگشتم در حالیکه اگر قبلا اعلام میشد برنامه ریزی میکردم تا به کارهای دیگرم برسم.

عدم همخوانی عرضه و تقاضا علت قطعی برق

یک دانش آموخته رشته برق هم در این زمینه معتقد است که میزان مصرف انرژی در کشور بالاست و این موجب هدررفت تولید می شود و نیازمند تعریف راهکاری اساسی و مشوقهایی برای مشترکان احساس می شود تا توجه انان در اینباره بیشتر معطوف شود ونسبت به مدیریت مصرف اقدام کنند.

مهدی محمدی براین باور است که عوامل متعددی شاید در این باره نقش داشته باشند و اگر عرضه و تقاضا بتواند با هم همخوانی داشته باشد این ناترازی رفع می شود ولی هم اکنون با توجه به عمر بالا و فرسودگی شبکه تولید برق به نظر می‌رسد تولید جوابگوی تقاضا نیست و باید راهکار بعدی که مصرف بهینه است تبلیغ شود.

وی گفت: هم اکنون این خاموشی ها به تولید و تمام بخشهای زیر مجموعه آن اسیب زده است و با درنظر گرفتن همه احتمالات این را میتوان ناشی کاهش سرمایه گذاری متوازن با رشد تولید در این بخش هم دانست.

اما جهت روشنگری و شفافیت درباره این موضوع همکلام مسوولان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی تا پاسخی برای سوالات شهروندان در علت عدم اعلام و اطلاعرسانی به موقع در این زمینه بیابیم.

قطعی برق و پیامدهای آن برای شهروندان آذربایجان غربی

قطعی برق و بازتاب آن در فضای مجازی

ناگفته نماند که فعالان فضای مجازی هم از این قافله گلایه مندی ها عقب نمانده اند و هر کسی با هدفی خاص در این زمینه اظهار نظر کرده است برخی با هدف گلایه مندی و رفع مشکل، برخی با اهداف سیاهنمایی دولت فعلی و سابق و برخی ها با زیر سوال بردن وزارت نیرو که کم کاری می کند.

البته از روز گذشته ارسال پیامکهایی مبنی برقطع برق به برخی مشترکان هم در این میان موجب شده تا شهروندانی که تا کنون در این باره سکوت کرده بودند نیز واکنش نشان دهند و با استوریهای خسته نباشید در پلتفرم های مختلف از جمله اینستاگرام به مسوولان متولی عدم رضایت خود را از این موضوع اعلام کنند.

ضرورت کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق توسط مشترکان آذربایجان غربی

مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی با اشاره به ناترازی انرژی و مصرف و اینکه افزایش مصرف و گرمای بی سابقه هوا علت اصلی این موضوع است اظهار کرد: کاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف توسط مشترکان برق الزامی است چرا که به دلیل افزایش دما میزان مصرف برق افزایش یافته است.

طاهر کیامهر افزود: امسال نسبت به سالهای قبل با توجه به گرمای بی سابقه و تداوم آن شاهد افزایش دما هستیم و این موضوع تداوم دارد.

وی با بیان اینکه سالهای قبل رشد مصرف برق چهار درصد بود اظهار کرد: افزایش بی رویه مصرف و افزایش دما و مشکلاتی که در ناترازی انرژی در تولید و مصرف داریم باعث شده تا در تامین برق مشترکان با مواجه باشیم .

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی گفت : تمام نیروگاهها از اول سال فول بار و با تمام قدرت کار می کنند و تنها راهکار پیشنهادی کاهش مصرف از سوی مشترکان است تا چند روز آینده که انتهای پیک سال است سپری شود.

وی اظهار کرد: تا پایان خرداد ماه هیچ برنامه ای برای قطعی برق نداشتیم چون مدیریت مصرف به نحو بهینه ای انجام شده بود و با مدیریت بار بخش صنعتی و کشاورزی تا اواخر مردادماه شرایط استان خوب بود.

کیامهر افزود: ولی از اواخر مردادماه مشکلات فنی، اضطراری و خارج از برنامه که حادث شده باعث شد تا تامین برق با مشکل مواجه شود و تنها راهکار حل آن کمک مردم است.

صادرات برق نداریم

وی در باره صادرات برق به عراق گفت: یک نقطه تبادل در مرز تمرچین در حد سه مگاوات و تامین برق یک روستا بوده که از اول تیرماه قطع شده است و از طریق ژنراتورهای خودشان برق مورد نیاز تامین می شود و هم اکنون حتی از ارمنستان برق وارد می کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی گفت : اگر در روزهای آتی این ناپایداری ها تداوم داشته باشد اطلاع رسانی می شود ولی در صورت همکاری مردم شاهد پایداری خواهیم بود.

به گزارش ایرنا قطعی های مکرر و اعلام نشده برق در هفته اخیر باعث شده تا شهروندان از این موضوع گلایه مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha