۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85582080
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کبوتر عاشقی که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبر: 85582080
کبوتر عاشقی که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

ایلام - ایرنا - شهدا به حق معامله گران رندی هستند که متاع زندگی فانیشان را با حیات طیبه جاودانه در بهشت برین معامله کرده و در آستان ربوبیت عندَ ربهم یرزقون شده اند.

به گزارش ایرنا، شهیدان در آسمان ها نشانه اند تا زمینیان راه و مسیر درست را گم نکنند و از راه به بیراه نروند و بر همگان تکریم و کرنش در برابر عظمت این ستاره ها وظیفه است که آنان امامزادگان عشقند.

استان مرزی ایلام که در دوران دفاع مقدس یکی از خطوط مقدم جبهه بود از همان ابتدای شکل گیری انقلاب تاکنون بیش از سه هزار شهید را تقدیم آرمان های نظام اسلامی و دفاع از میهن کرده که سرهنگ "ابراهیم باقری" یکی از هزاران شهید والامقام این دیار است.

شهید ابراهیم باقری سال ۱۳۴۱ در منطقه آسمان آباد از توابع شهرستان شیروان چرداول سابق و چرداول کنونی دیده به جهان گشود و وجودش قوت قلب و مایه آرامشی شد برای خانواده اش.

شهید باقری نوجوانی دانش آموز در مقطع دبیرستان بود که خبر پیشروی صدامیان سیه روی به مرزهای ایران اسلامی همه جا پیچید و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سرنوشت بسیاری از مردم از جمله ابراهیم نوجوان را تغییر داد.

دفتر عُمری که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

با شروع دفاع مقدس بسیاری از مردم استان ایلام جنگزده از جمله ابراهیم، همپای دیگر استان های کشور رهسپار جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند.

او در سال ۱۳۶۰ با ترک مدرسه و تحصیل، لباس مقدس سربازی را بر تن کرد و خدمت سربازی را در کردستان گذراند و در همان ایام بود که هنگام درگیری با کوردلان کومله و دموکرات بر اثر انفجار خمپاره از ناحیه پا به شرف جانبازی نائل آمد.

خاک مقدس و لاله گون جبهه ها ابراهیم را بعد از پایان دوره سربازی دامنگیر خود کرد و ابراهیم جوان این بار به صورت داوطلبانه لباس خاکی بسیج را پوشید و عرصه های نبرد را ترک نکرد و با وجود ازدواج و تشکیل خانواده اما غیرتمندانه در میدان جنگ باقی ماند و به مصاف دشمن رفت.

زمین تفتیده خوزستان و ارتفاعات کردستان، جبهه های گیلان غرب، سومار، سرپل ذهاب، کرند در کرمانشاه و مهران در ایلام از رشادت ابراهیم جوان و همرزمان دلاورش یادها دارند.

دفتر عُمری که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

حتی آوردگاه خوزستان هم از مردانگی و جسارت ابراهیم باقری بی نصیب نماند و این شهید بی باک در مناطق عملیاتی جنوب استان خوزستان نیز شرکت کرده بود.

سال ۱۳۶۶ هرچند ایلام خود درگیر جنگ نابرابر با شبزدگان عراقی بود اما لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) استان ایلام در عملیات منطقه کردستان مشرف به حلبچه عراق شرکت کرد و ابراهیم که اکنون با لباس سبز سپاه به نبرد با دشمن می پرداخت در این عملیات از ناحیه چشم، ریه و گلو یک بار دیگر مجروح و شیمیایی شد.

ابراهیم بعد از پایان جنگ با وجود جراحت های به یادگار مانده از روزهای سخت نبرد، اما دفاع از کیان این مرز پر گهر را رها نکرد و در کسوت یک پاسدار متعهد و روستازاده ای باصفا و متواضع لحظه ای از تامین امنیت مرزهای غربی کشور درنگ نداشت.

این شهید والامقام باوجود جراحت های ناشی از جنگ تحمیلی، سال ۱۳۸۸ به علت بروز برخی ناامنی ها در مناطق مرزی کردستان، راهی این دیار شد و در نوار مرزی "شیخ صله" ارتفاعات "بمو "منطقه عمومی اورامانات به مبارزه با منافقین، قاچاقچیان سلاح مهمات و شرار مسلح پرداخت.

دفتر عُمری که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

شهید باقری که سهم خود از شهادت را در دوران دفاع مقدس نگرفته بود سرانجام مزد سالها جهد و جهاد در راه خداوند و تامین امنیت سرزمینش را در بامداد پنج شهریور سال ۱۳۸۸ و مصادف با ششم رمضان گرفت.

شهید باقری نیمه شب پنجم شهریورماه سال ۸۸ و پس از برخورد با کمین شبانه گروهک های ضد انقلاب، قاچاقچیان سلاح و مهمات و اشرار در منطقه عمومی اورامانات، شیخ صله و ارتفاعات بمو به فیض شهادت نائل آمد.

ابراهیم باقری در این کمین شبانه بر اثر چندین گلوله با سلاح کمری و شکاری از ناحیه سینه، پهلو، قلب و دست راست مجروح و به علت شدت جراحات به شهادت رسید و یکی از ۳۳ شهید ترور استان ایلام شد.

مزار این شهید بزگوار در زادگاهش روستای کل‌کل از توابع بخش آسمان اباد در شهرستان چرداول قرار دارد.

هنوز مردم زادگاهش یادها می کنند از مرام و مردانگی شهید باقری و آوازه و نام نیک این ابراهیم باقری در اذهان همشهریان و همرزمانش ماندگار مانده است و همه عرصه های نبرد از وجود چنین رزمنده شجاعی بر خود می بالد و ایران صبور و ایلام قهرمان به داشتن اینچنین فرزندی افتخار می کند.

دفتر عُمری که در ارتفاعات اورامانات پَر کشید

از شهید ابراهیم باقری چهار فرزند به یادگار مانده است.

آری؛ به راستی که امنیت امروز ما حاصل رشادت دلیرمردانی است که قامت رعنایشان آماج سفیر گلوله های بدخواهان شد و بر خاک افتاد و سربازان و سرداران این مرز و بوم مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ارجح دانستند و عاشقانه و دلبرانه به پیشواز شهادت رفتند.

و چه زیبا مهدی حمیدی شیراری گفته:

به پاس هر وجب خاکی از این ملک
چه بسیار است، آن سرها که رفته
ز مستی بر سر هر قطعه زین خاک
خدا داند چه افسرها که رفته

به گزارش ایرنا، استان ایلام ۳۳ شهید ناشی از ترور گروهک های منافق و اشرار را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha