۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۷
کد خبر: 85582306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقال آب از دریا تنها راهکار رفع عطش سمنان/ خطر فرونشست در کمین شهرها

سمنان - ایرنا - مواجهه سمنان با ۱۷ سال خشکسالی پیاپی و کاهش بارندگی در شرایطی که ۸۵ و هفت دهم درصد آب مورد نیاز این استان از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، ضرورت تسریع در اجرای طرح انتقال آب از دریا با تخصیص اعتبارات ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را به عنوان تنها راهکار رفع عطش این دیار دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاخص بارش، تبخیر و تعرق استانداردشده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از استان‌های کشور درجه‌های مختلفی از خشکسالی دارند و در این بین سمنان جزو استان‌های دارای بیشترین پهنه خشکسالی و نخستین استان خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی است و باید برای تامین منابع پایدار فکر اساسی شود.

استان پهناور سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد، به این معنا که از منابع آب‌های زیرزمینی بیش از ظرفیت برداشت می‌شود و همین اقدام پدیده جبران ناپذیر فرونشست و زلزله خاموش زمین را به همراه دارد.

طبق گزارش‌ها فقط ۱۴ و سه دهم درصد آب مورد نیاز سمنان از محل ۴۴۶ نهر، چهار سد و شبکه و ۱۹ پمپ و آب‌بندان و بقیه نیاز آبی از محل منابع سفره آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب با کیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی (ec) بالا است.

به گفته‌ کارشناسان، اکنون برای تامین آب آشامیدنی شهرها از طریق حفر چاه باید کف‌شکنی کرد و در عمق بیش از ۳۵۰ متر می‌توان به آب دست یافت و حفر چنین چاه های عمیقی فاجعه‌ای است که پیامد اصلی آن چالش فرونشست است؛ همین عامل خود گویای آن است که استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست و باید تامین آب از طریق راهکارهای دیگر مانند انتقال آب و یا جمع‌آوری آب‌های سطحی دنبال شود.

انتقال آب از دریا تنها راهکار رفع عطش سمنان/ خطر فرونشست در کمین شهرها

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تمامی دشت‌های استان در خطر فرونشست زمین قرار دارد و این پدیده تهدیدی برای زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و طبق مطالعه‌های انجام شده ۱۴ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان شناسایی شده است که مجوز حفر چاه آب در آن مناطق داده نمی‌شود.

با توجه به وضعیت فوق بحرانی کم‌آبی در استان سمنان، این پرسش ذهن شهروندان را درگیر کرده است که چرا در اجرای طرح انتقال آب دریا به این استان تعلل می‌شود، در حالی که اجرای طرح انتقال آب دریا به استان‌های دیگر تا حدی مشابه شرایط استان سمنان در دست پیگیری و اجراست.

مطالبه رفع مشکل کم‌آبی سمنان از طریق انتقال آب دریا به دهه ۸۰ برمی‌گردد و اکنون که سال ۱۴۰۳ به نیمه نزدیک می‌شود این طرح مسکوت مانده است و تاخیر در اجرای طرح واکنش حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان را نیز به همراه داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفته است: تمامی کارهای اداری مربوط به طرح انتقال آب دریای خزر انجام و با اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی دارای ردیف بودجه است و آغاز اجرای این طرح به پیگیری بیش از پیش نیاز دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطیعی افزود: کم‌آبی و کاهش نرخ جوانی جمعیت ۲ معضل اساسی استان سمنان محسوب می‌شود که رفع این چالش‌ها نیازمند پیگیری است.

امام جمعه سمنان تاکید کرد: صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف و نوسازی شبکه آبرسانی ضروری است، اما استان در زمینه تامین آب درشرایطی قرار دارد که پیگیری انتقال آب دریای خزر اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود و بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha