۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85583605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بوچیا خونی تازه در رگ‌های زندگی توان‌یابان

۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85583605
بوچیا خونی تازه در رگ‌های زندگی توان‌یابان

زنجان - ایرنا - بوچیا که رشته ورزشی مختص افراد معلول فاقد هر حرکت و فعالیت ورزشی است مانند خونی تازه در رگ‌های زندگی آنان است و می‌تواند انگیزه آنها را برای ادامه حیات و امید به آینده دوچندان کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بوچیا یک رشته ورزشی تفریحی و توپی و زیرمجموعه ورزش های توان یابان و جانبازان است و ورزشکاران فعال در این رشته معلولان فلج مغزی همچنین افراد با معلولیت‌های شدیدی هستند که قادر به انجام فعالیت های ورزشی نیستند.

ورزشکاران بوچیاکار می توانند این رشته را تا سطح قهرمانی کشوری و مسابقات برون مرزی ادامه دهند.

مسابقات این رشته ورزشی در زمینی به ابعاد ۶×۱۲/۵ متر مربع و به صورت انفرادی، ۲ نفره و تیمی برگزار می شود و بازیکنان برای موفقیت هر چه بیشتر در آن باید از هوش تحلیلی بالایی بهره مند باشند و تمرکز و تسلط ذهنی خود را تقویت کنند.

۳۵ ورزشکار شامل ۱۵ زن و ۲۰ مرد در رشته بوچیا در زنجان فعال هستند.این رشته ورزشی از سال ۱۳۶۳ در جهان و از سال ۱۳۸۳ در ایران آغاز به فعالیت کرد و ۲ سال بعد از راه اندازی رسمی این رشته ورزشی در کشور، اعزام تیم های ملی به مسابقات برون مرزی آغاز شد که اولین آن مسابقات آسیایی در مالزی بود.

در زمان حاضر نیز ۴۰ تیم استانی و باشگاهی متشکل از ورزشکاران زن و مرد در کشور فعال است. در استان زنجان نیز هم اکنون ۳۵ ورزشکار شامل ۲۰ مرد و ۱۵ زن در این رشته فعالیت می کنند.

بوچیا یکی از رشته های ورزشی است که در استان زنجان به صورت جدی دنبال می شود و ورزشکاران و قهرمانان خوبی را پرورش داده است که همواره در این رشته جزو مدال آوران کشور بوده اند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت ورزش بوچیا در زنجان با سعید یارمحمدی،‌ رییس انجمن بوچیای استان گفت و گو کرده است.

ایرنا: رشته ورزشی بوچیا را معرفی کنید؟

بوچیا یکی از رشته های محبوب جانبازان و توان‌یابان بوده که از حدود ۲۵ سال قبل راه اندازی شده است و فعالان در این رشته افراد با معلویت شدید جسمی حرکتی هستند.

شکل کلی بازی در قسمت انفرادی این گونه است که ۲ بازیکن هر یک ۶ توپ دارند، ۶ توپ قرمز، ۶ توپ آبی و یک توپ سفید نیز به عنوان هدف در اختیار آنهاست.

این بازی در چهار ست انجام می شود، بازیکنان توپ سفید را می اندازند و سعی می کنند توپهای خود را به توپ سفید نزدیک کرده و توپهای حریف را دور کنند و در نهایت هر بازیکنی که توپهای بیشتری نزدیک به توپ سفید هدف داشته باشد برنده بازی است.

این بازی به صورت تیمی نیز برگزار می شود که شکل کلی بازی همانند انفرادی است.

این بازی نیاز به تمرکز زیادی دارد، ورزشکاران ما از نظر جسمی مشکلات شدیدی دارند ولی از نظر ذهنی و فکری بسیار خلاق و اغلب دانشجو در رشته های مختلف و در استخدام ادارات هستند.

این رشته بازی فکری نیز به حساب می آید و در آن استراتژی و تاکتیک به کارگیری توپ اهمیت دارد به همین دلیل به عنوان بازی فکری در کنار بازی جسمی است.

بوچیا خونی تازه در رگ‌های زندگی توان‌یابان

ایرنا:‌ ورزش بوچیا در استان زنجان چه جایگاهی دارد؟

زنجان، به عنوان قطب رشته بوچیا در کشور است،این رشته از نظر برنامه های آموزشی و ورزش های قهرمانی و همگانی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

بیشترین مقام های قهرمانی کسب شده این رشته در کشور از سال ۸۷ به بعد از سوی ورزشکاران زنجانی به دست آمده است.

ورزش بوچی بوچیای زنجان پرافتخارترین تیم در کشور محسوب می شود و در تمام مسابقات برون مرزی نماینده دارد.در مسابقات لیگ باشگاهی پنج قهرمان و در مسابقات قهرمانی کشور ۶ قهرمان داریم که از این حیث پرافتخارترین تیم کشور محسوب می شویم همچنین همه ساله در مسابقات برون مرزی حتما نماینده هایی از زنجان در تیم ملی داریم.

قهرمانانی نیز در گذشته از افتخارآفرینان این رشته ورزشی در زنجان بودند که از آن جمله لیلا نیازی و رضا و اصغر محمدی پناه و مرحوم محمدمهدی برجی از ملی پوشان ما بودند که دار فانی را وداع گفته اند.

این انجمن سعی دارد همچنان راه این قهرمانان را ادامه دهد و قهرمانان بیشتری را پرورش دهد.

ایرنا: انجمن بوچیا چه رویدادهایی را پیش رو دارد و چه قهرمانانی را آماده می کند؟

در زمان حاضر به مسابقات پاراآسیایی جوانان ازبکستان چشم دوخته ایم تا بیشترین سهمیه را در این تیم داشته باشیم همچنان که در مسابقات پاراآسیایی گذشته جوانان در بحرین از هشت ورزشکار اعزامی از کشور سه ورزشکار از زنجان بودند سعی می کنیم این رتبه را حفظ کنیم و در مسابقات ازبکستان نیز حداقل سه ورزشکار را معرفی کنیم.

حسین اسماعیلی فرد یکی از قهرمانان بوچیای کشور ۲۰ سال است که در این رشته فعالیت می کند و مقام های مختلف و متعددی را کسب کرده است.

او سال ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن تیم ملی در رشته بوچیا در مسابقات پاراآسیایی گوانگژو به عنوان کاپیتان شرکت کرد که پنج مدال طلا در آن مسابقات کسب کرد.

لیلا موسوی نیز از دیگر قهرمانان بوچیا استان زنجان و دارای ۱۳ مدال کشوری و نقره آسیایی است. از هشت سال گذشته که این رشته را آغاز کرده بسیار خوب درخشیده و در مسابقات کشوری و آسیایی جوانان شرکت و در مسابقات ۲۰۲۱ بحرین مدال نقره آسیا را کسب کرده است.

امسال تاکنون فدراسیون برای مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشوری هیچ نامه ای ارسال نکرده است که تاریخ مسابقات مشخص شود به همین دلیل فعلا تمرینات تا اعلام تاریخ مسابقات انجام می شود.

ایرنا: آیا در مسابقات پاراآسیایی و پارالمپیک بوچیا نماینده ای از زنجان داریم؟‌

در مسابقات پاراآسیایی نماینده داریم. سال قبل علیرضا استجلو از زنجان در تیم ملی عضو بود که از چهار نفر اعزامی از کشور یک نفر از زنجان بود ولی در مسابقات پارا المپیک به دلیل حضور نداشتن در اعزام هایی که برای کسب سهمیه انجام می شود، موفق به کسب سهمیه نشدیم با این حال بازی ها در جریان و از رشته های پربازدید است.

اگر فدراسیون در اعزام هایی که برای کسب سهمیه پیش می آید همکاری کند به یقین زنجان سهمیه خواهد داشت و این مهم دور از انتظار نیست.

در شهر و استان زنجان استعدادهای بسیار خوبی داریم به طوریکه بهترین مقام کشور در مسابقات برون مرزی را علیرضا صفری ورزشکار زنجانی کسب کرده است.

بهترین عنوان آسیایی در سابقه بوچیای کشور از سوی ورزشکار زنجانی کسب شده است.یک طلای آسیایی در سابقه بازیهای بوچیا کشور داریمکه آن هم از سوی ورزشکار زنجانی کسب شده است و سعی می کنیم این مقام را حفظ و در سالهای بعد تکرار و مقام های بیشتری کسب کنیم.

مدال لیلا نیازی در مسابقات بحرین برای اولین بار در کشور بود و این بانو مدال نقره را برای کشور به ارمغان آورد، این روند برای بوچیای استان ادامه دار خواهد بود.

تیم ورزشکاران بوچیا معمولا هشت بازیکن دارد اما به لحاظ محدودیت های مالی گاه تیم را چهار نفره می بندند که به طور مثال در ۲ کلاس ورزشکار اعزام می شود و در ۲ کلاس دیگر اعزامی نداریم به همین دلیل هر سال تعداد ملی پوشان متغیر است و بازیکنان بر این اساس وارد تیم ملی می شوند.

ایرنا: افراد علاقه مند به فعالیت در رشته ورزشی بوچیا باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟

برای ورود به تیم های توان یاب باید ورزشکارها کلاس بندی شوند، افرادیکه ضعف عضلانی دارند،قطع عضو یا فلج مغزی هستند در رشته های مختلف فعالیت می کنند به همین دلیل دامنه کلاس بندی تعیین می کند که این افراد در چه رشته ای باید فعالیت کنند.

در بوچیا ورزشکارانی فعال هستند که دچار فلج مغزی یا ضعف عضلانی هستند و بیمارانی مثل ام اس در این رشته جای دارند. این ورزشکاران در چهار کلاس ورزشی از ۲۱ تا ۲۴ تقسیم بندی می شوند.

ورزشکارانی را که حتی هیچ توانی برای حرکت بدنی ندارند در این رشته میزبان هستیم و این افراد بازی را با استفاده از وسیله مخصوص انجام می دهند.

ورزشکارانی داریم که این رشته را با تمام توان ادامه می دهند و در این رشته این فرصت برای آنها فراهم است که با هر شرایط و وضعیت جسمی ورزش کنند.

بوچیا خونی تازه در رگ‌های زندگی توان‌یابان

ایرنا: استعدادیابی رشته ورزشی بوچیا چگونه انجام می شود؟

با توجه به اینکه سال بعد مسابقات آسیایی جوانان ازبکستان را خواهیم داشت در زمان حاضر تمرکز ما بر روی پرورش جوانان است.

هشت تا ۹ نفر بازیکن جوان داریم که با استعدادیابی به مسابقات و اردوهای اعزام و در این تمرین ها و رقابت ها به خوبی ظاهر شده اند.

این جوانان مجددا با دعوت فدراسیون به مسابقات استعدادیابی اعزام خواهند شد و در صورت انتخاب به عنوان بازیکن تیم ملی معرفی می شوند.

ایرنا:‌ وضعیت زیرساختهای ورزش بوچیا در استان چگونه است؟

در هیات توان یابان و معلولان استان یک مجموعه ورزشی "ولیعصر" را داریم که سالن آن در اختیار ورزشکاران توان یاب است و بوچیاکاران روزهای زوج در آنجا تمرین دارند.

به لحاظ سالن وضعیت خوبی داریم ولی توپهای بوچیا قدیمی شده است و باید فدراسیون توپ های نو با استانداردهای جدید را به انجمن بدهد.

خانواده های دارای معلول بسیاری داریم که به دلیل نبود زیرساختهایی همچون وسیله ایاب و ذهاب نمی توانند فرزندان خود را به سوی ورزش سوق دهند.

مشکلات ایاب و ذهاب مانع از حضور بسیاری از توان یابان مستعد در ورزشگاه‌ها شده است. از خانواده هایی که فرزند معلول دارند می خواهیم حتما آنها را معرفی کنند تا در یکی از رشته های ورزشی جذب شده و فعالیت کنند.

در بسیاری از مواقع در سطح شهر می بینیم که افرادی هستند که می توانند ورزشکار موفق و مطرحی شوند اما به دلیل برخی مشکلات که عمدتا هزینه حمل و نقل است از این امر باز می مانند.

این افراد نمی توانند در سطح شهر تردد کنند چون حتما باید با وسایط شخصی تردد داشته باشند که این کار بسیار سخت است و بر همین اساس از حضور در ورزشگاهها منصرف می شوند.

درخواستی نیز از مسوولان و متولیان امر ورزش به خصوص ورزش جانبازان و توان یابان داریم که تدابیری برای رفع هزینه سنگین سرویس ایاب و ذهاب و اعزام ورزشکاران به مسابقات بیندیشند چون چند دوره گذشته به خاطر همین مشکل با اینکه شانس قهرمانی داشیم، از اعزام به مسابقات بازمانده ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha