۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان مرکزی شناسایی شد

۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85583828
۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان مرکزی شناسایی شد

اراک - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری امسال در نقاط مختلف این استان شناسایی شد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرا و عملیاتی شدن این فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،«سعید ملااسماعیلی» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: بخشی از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری شامل پارک هیجان اراک، بازار مهاجران، پارک پرواز شهر امیرکبیر، غار نخجیر دلیجان، مجتمع تفریحی کوثر، نمایشگاه گل و گیاه محلات، سیتی سنتر اراک و نمایشگاه مبل سمقاور است.

وی با بیان اینکه ۲ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۱۰ هزار دلار امسال صادر شد بیان کرد: سال گذشته نیز هشت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۵۸ میلیون دلار صورت گرفت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: اکنون ۸۱ طرح سرمایه‌گذاری با مجوز سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ترکیه، فرانسه، افغانستان، آلمان، ایتالیا، امارات، عربستان، چین، بحرین و ایرانیان مقیم در استان در حال اجرا است.

ملا اسماعیلی افزود: ۴۰۸ میلیون دلار نیز در بخش اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است.

وی درباره مولدسازی نیز بیان کرد: استفاده بهینه از اموال دولت و تامین منابع مالی از اهداف اجرای مولدسازی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: شناسایی اموال دولتی برای مولدسازی در استان به خوبی انجام شده و این مهم از اقدامات خوب دولت‌ها برای پایان دادن به طرح‌های نیمه تمام است که فروش حاصل از این اموال، صرف ساخت پروژهای نیمه تمام در استان می‌شود.

ملااسماعیلی افزود: ۷۰ملک توسط کارگروه مولدسازی استان مرکزی مصوب و فرآیند آن درحال پیگیری است که بخشی از آن شامل ۵۰ هکتار ملک در علی‌آباد، املاک جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، شرکت‌های گاز و نفت است.

رشد ۲۹ درصد ارزش صادرات استان در پنج ماه اول امسال

مدیرکل گمرکات استان مرکزی نیز با بیان اینکه در بخش صادرات، امسال ۶۰۶ میلیون دلار و سال گذشته ۴۰۲ میلیون دلار انجام شد، گفت: ارزش صادرات استان در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد رشد داشته است.

«روح‌الله غلامی» افزود: در ترانزیت خارجی نیز سال گذشته ۱۵۹ هزار تن کالا با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن از این استان به ۸۱ کشور از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، ترکیه صادر شد.

وی بیان کرد: پنج هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال درآمد ملی در پنج ماهه سال جاری در گمرکات استان حاصل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: جمع کل درآمد پنج ماهه سال جاری، بیش از ۹ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی، ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: این اداره کل اکنون ۲۰ انبار اختصاصی برای انجام فعالیت‌های خود در اختیار دارد.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوین، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.

این استان با موقعیت‌های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌ های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از زمان تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی تا کنون) همواره یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha