افتتاح اولین کلاس بدون معلم درانگلیس/آیا هوش‌مصنوعی می‌تواند تربیت نسل آتی را برعهده بگیرد

لندن – ایرنا – یک کالج خصوصی در انگلیس قصد دارد که برای نخستین بار در سال تحصیلی جدید، یک کلاس هوش‌مصنوعی بدون حضور معلم راه‌اندازی کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از منابع خبری انگلیس، این کلاس برای مقطع دبیرستان (جی‌سی‌اس‌ئی) در کالج دیوید گیمز طراحی شده و بر اساس آن دانش‌آموزان از طریق نرم‌افزارهای نصب شده روی رایانه و گوشی‌های موسوم به «واقعیت مجازی» تحصیل می‌کنند.

در واقع هوش مصنوعی از طریق تعامل با دانش‌آموزان، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را تشخیص داده و برنامه‌های آموزش آن‌ها را برای ترم تطبیق می‌دهد. به این ترتیب درس‌هایی که دانش‌آموز ضعیف است طی سال بیشتر مرور خواهد شد و موضوعات دشوارتر به پایان سال منتقل می‌شود؛ این بدین معناست که برنامه آموزشی هر دانش‌آموز در این کلاس به‌طور اختصاصی تنظیم می‌شود.

جان دالتون، مدیر کالج دیوید گیمز معتقد است که هر چقدر آموزگاران در کار خود عالی باشند اما دربرابر دقت بالای هوش مصنوعی ناتوان هستند. وی ادعا کرد: «اگر می‌خواهید دقیقاً بدانید که چرا یک دانش‌آموزش یاد نمی‌گیرد، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند آن را به طور مؤثرتری مشخص کنند.»

یکی از دانش‌آموزان مقطع جی‌سی‌اس‌ئی به نام جوزف نیز با عقیده مدیر کالج موافق است و می‌گوید: «یک معلم واقعاً عیب‌های شما را نمی‌داند، زیرا دانش‌آموزان زیادی دارد. این درحالیست که هوش مصنوعی متوجه می‌شود که شما چه نقص‌هایی دارید و به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید.»

بر اساس گزارش‌ها، شهریه دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های هوش مصنوعی ۲۷ هزار پوند در سال است. البته دانش‌آموزان در کلاس تنها نخواهند بود و سه مربی در کلاس حضور دارند تا روند یادگیری آن‌ها را تحت نظر داشته باشند. این مربی‌ها همچنین درس‌هایی مانند هنر را که هوش‌مصنوعی قادر به تدریس آن‌ها نیست، جبران خواهند کرد.

با این وجود این طرح منتقدانی هم دارد. کریس مک‌گاورن مشاور پیشین دفتر نخست وزیر انگلیس که یک پویشی را تحت عنوان آموزش واقعی راه‌اندازی کرده، معتقد است که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین نقش تربیتی معلم شود.

او می‌گوید: «من درک می کنم که چرا [مدارس] سراغ هوش مصنوعی می‌روند؛ چون ارزان‌تر است.» وی ادامه داد: «مشکل هوش مصنوعی و صفحه کامپیوتر این است که شما با یک ماشین بی‌حرکت سر و کار دارید، بنابراین شما فرآیند یادگیری را غیرانسانی می کنید و این کار مهارت های بین فردی و تعامل بین دانش آموزان و معلمان را از بین می برید.»

بر اساس این گزارش برخی مدارس در انگلیس، از ظرفیت هوش‌مصنوعی به‌عنوان یک ابزار کمکی استفاده می‌شود. چهارشنبه هفته پیش نیز دولت انگلیس طرح جدیدی را ارائه داد که به آموزگاران برای بهره‌برداری از این ظرفیت کمک خواهد کرد. مطابق با این طرح، هوش مصنوعی در زمینه تنظیم برنامه‌های درسی و تصحیح تکالیف دانش‌آموزش کمک می‌کند.

استفان مورگان، معاون وزیر آموزش انگلیس هم در این باره گفت: «هوش مصنوعی، زمانی که ایمن و قابل اعتماد باشد، فرصتی هیجان انگیز برای کمک به مدیران و معلمان مدارس ما در زندگی کلاسی است.»

با این حال منتقدان می‌گویند که در کالج دیوید گیمز، هوش مصنوعی فقط کمک نمی‌کند و تربیت دانش‌آموزان را در دست خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha