۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۴
کد خبر: 85584022
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

فیلم| بی‌نیازی بیماران سوختگی گلستان برای سفر درمانی

گرگان- ایرنا- خدمات مرکز درمان سوختگی بیمارستان پنج آذر گرگان به عنوان تنها مرکز درمان سوختگی استان گلستان توانست بیماران این بخش را از سفر درمانی به استان‌های دیگر بی‌نیاز کند و خدمات کافی را به گلستانی‌ها ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، سوختگی حادثه‌ای است که در همه جوامع و با هر سطح فرهنگی اتفاق می‌افتد و عوارض جبران‌ناپذیری فیزیکی، روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی را بر جای می‌گذارد.

سوختگی اولین علت مرگ و میر در کودکان یک تا چهار سال و سومین علت مرگ و میر کودکان پنج تا ۱۴ سال است، همچنین از آن به عنوان یکی از هشت عامل مرگ ناگهانی یاد می‌شود.

مردم استان گلستان پیش از افتتاح و راه‌اندازی بیمارستان سوانح و سوختگی بیمارستان پنج آذر گرگان، هنگام حادثه سوختگی از دریافت خدمات درمانی در درون استان محروم بودند و در این مواقع چاره‌ای جز سفر درمانی به استان‌های تهران، مازندران و خراسان رضوی نداشتند؛ سفر اجباری که درد و رنج بیماران سوختگی را دوچندان می‌کرد و هزینه‌های گزافی را روی دست‌شان می‌گذاشت.

شهریور ماه سال ۱۳۹۵ بیمارستان سوختگی در شهر گرگان آغاز به کار کرد و پس از آن نه تنها مردم گرگان و دیگر نقاط این استان که بیماران استان‌های همجوار نیز برای درمان سوختگی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

سرپرستار اورژانس بیمارستان سوختگی گرگان در این باره به ایرنا گفت: این مرکز شهریور ماه سال ۱۳۹۵ افتتاح شد که جمعیت سراسر استان گلستان و حتی استان‌های همجوار مانند سمنان را پوشش می‌دهد.

صفیه مسلمی‌پور، خدمات سرپایی و بستری، واحد icu و اتاق عمل را از جمله خدمات بیمارستان سوختگی گرگان برشمرد و افزود: بیماران سوختگی استان قبل از سال ۱۳۹۵ و افتتاح این بیمارستان، چاره‌ای جز مراجعه به استان‌های همجوار مانند مازندران و سمنان نداشتند اما با راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی سوختگی در گرگان دیگری نیازی به اعزام بیماران سوختگی حتی به مراکز مجهزتری مانند مشهد یا تهران نیست.

فیلم| بی‌نیازی بیماران سوختگی گلستان برای سفر درمانی

وی با بیان اینکه این مرکز توسط پزشکان جراح پلاستیک مدیریت می‌شود، تصریح کرد: خدمات سوختگی و جراحی پلاستیک و ترمیمی از خدمات بیمارستان سوختگی گرگان است.

سرپرستار اورژانس بیمارستان سوختگی گرگان به فعالیت پرسنل آموزش‌دیده در زمینه زخم در بیمارستان سوختگی گرگان اشاره کرد و افزود: استفاده از پانسمان‌های نوین مزیت دیگر این مرکز درمانی است.

مسلمی‌پور با بیان اینکه بیمارستان سوختگی گرگان از بخش‌های مانند اورژانس و فوریت‌های سوختگی، بخش ویژه و اتاق عمل مجزا دارد، خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز سوختگی گلستان است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز سوختگی بیمارستان پنج آذر گرگان به تمامی سنین خدمت ارائه می‌کند، تصریح کرد: ۸۰ درصد مراجعان ما، کودکان زیر هفت سال هستند که شرایط سنی، مراقبتی و سبک زندگی در بروز این مساله بی‌تاثیر نیست.

به گفته سرپرستار اورژانس بیمارستان سوختگی گرگان؛ در بیمارستان سوختگی گرگان، ارائه خدمات به کودکان زیر هفت سال رایگان است.

مسلمی‌پور سوختگی با مایعات داغ از جمله چای، آب، رادیاتور ماشین و مانند آن را از شایع‌ترین علل سوختگی در استان گلستان برشمرد و توضیح داد: والدین آب جوش و مایعات داغ و اجاق گاز از دسترس کودکان دور نگه دارند و برای پیشگیری از این حادثه آموزش به کودکان خود را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین درمان پیشگیری از سوختگی است اما بعد از سوختگی، اولین اقدام، نگه داشتن سطح سوختگی زیر آب جاری است تا مواد سوخته و آب داغ از بافت سوخته جدا شود، محل سوختگی هرچه بیشتر در معرض آب باشد عمق آن کمتر می‌شود.

سرپرستار اورژانس بیمارستان سوختگی گرگان گفت: سوختگی با بخار آب و اتو درجه سوختگی بالاتری دارد که از آن به عنوان سوختگی درجه ۲ یاد می‌شود و بهبود آن نیازمند انجام مداخلات درمانی بیمارستانی است، سوختگی‌های درجه سه بسیار عمیق هستند و امکان از کارافتادگی و هنجارهایی در عضو از کارافتاده وجود دارد که نیاز به مداخلات جراحی دارد.

مسلمی‌پور افزود: در سوختگی‌های درجه یک، سطح پوست حالت قرمز و ملتهب دارد که شست و شو با آب جاری و ارجاع به مراکز درمانی توصیه می‌شود.

سرپرستار بخش icu و ایزوله مرکز سوختگی بیمارستان پنج آذر گرگان نیز در این باره اظهار کرد: بخش icu سه پزشک فوق تخصص و فلوشیب سوختگی دارد و تمامی خدمات موردنیاز سوختگی را ارئه می‌کند.

فیلم| بی‌نیازی بیماران سوختگی گلستان برای سفر درمانی

مهتاج شادپور با تاکید بر اینکه در پذیرش بیمار محدودیتی نداریم، افزود: شست‌وشو و پانسمان روزانه و اتاق عمل سوختگی از جمله خدمات ما است و تمامی امکانات بخش سوختگی در این مرکز وجود دارد.

وی از مردم خواست موقع سوختگی از خوددرمانی بپرهیزند و از خمیردندان، آرد، نمک و سیب زمینی رنده شده به هیچ عنوان استفاده نکنند.

سرپرستار بخش icu و ایزوله مرکز سوختگی بیمارستان پنج آذر گرگان، بهترین اقدام هنگام سوختگی را شست و شوی محل سوختگی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و سپس انتقال به مراکز درمانی دانست و گفت:شست و شوی محل سوختگی با آب جاری باعث می‌شود تا گرمای سوختگی بافت سطحی به بافت زیرین پوستی انتقال پیدا نکند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha