صادرات محصولات لبنی و پتروشیمی از اصفهان افزایش یافت

اصفهان- ایرنا- مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: صادرات انواع محصولات لبنی و پتروشیمی از طریق گمرک استان در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۴ و ۳۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، رسول کوهستانی‌پزوه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۷۶۱ هزار و ۸۰۸ تُن کالا به ارزش ۴۹۰ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار در پنج ماه نخست سال جاری از طریق گمرک استان صادر شد.

وی، اقلام صادراتی اصفهان را ۴۶۰ نوع کالا برشمرد و ادامه داد: محصولات لبنی با ۵۶ میلیون دلار و ۴۴ درصد رشد، محصولات پتروشیمی با ۱۳۴ میلیون دلار و ۳۸ درصد رشد، فرش ماشینی و دستباف با ۳۳ میلیون دلار و یک درصد رشد، «چدن، آهن و فولاد» با ۱۱۸ میلیون دلار و ۶۲ درصد کاهش، «مس و مصنوعات آن» با ۳۰ میلیون و ۹ درصد کاهش و سایر کالاها با ۱۱۹ میلیون دلار و ۹ درصد کاهش (در مقایسه با مدت مشابه پارسال) عمده‌ترین کالای صادراتی از گمرک استان در پنج ماه نخست امسال بودند.

مدیرکل گمرکات اصفهان تصریح کرد: در مجموع، صادرات گمرکات استان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۳۵ درصد کاهش داشته است.

کوهستانی‌پزوه، مهمترین دلیل این موضوع را کاهش صادرات فلزات به‌ویژه آهن، فولاد و چدن برشمرد و ادامه داد: با بخشنامه جدید بانک مرکزی در مرداد امسال مبنی بر «اصلاح الزام عرضه ارز صادراتی فولادسازان در سامانه نیما و همچنین بازگشت ارز صادراتی فولادسازان برای واردات خود یا شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی» روند کاهشی صادرات فولاد از این ماه متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳ هزار تُن کالا به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار نیز در پنج ماه نخست امسال از طریق گمرکات استان اصفهان وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش چهار درصد و از لحاظ وزنی ۱۲ درصد رشد داشته است.

کوهستانی‌پزوه بیان کرد: خطوط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی مهمترین کالاهای وارداتی گمرکات استان اصفهان در مدت مذکور است.

به گزارش ایرنا، وجود قُطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی و صنایع نظامی از دلایل اهمیت گمرک اصفهان محسوب می‌شود.

گمرکات استان اصفهان با پنج گمرک تابعه فعال در کیلومتر پنج جاده اصفهان- شیراز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha