برخورد کشتی‌های چین و فیلیپین؛ استرالیا، آمریکا و انگلیس پکن را محکوم کردند

تهران – ایرنا – استرالیا و آمریکا به دنبال برخورد روز گذشته دو فروند کشتی متعلق به کشورهای چین و فیلیپین در آب‌های «دریای جنوبی چین»، اقدام پکن را مورد انتقاد قرار داده و آنرا محکوم کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری «سیدنی مورنینگ هرالد»، آنتونی آلبانز نخست وزیر استرالیا روز یکشنبه این اقدام پکن را مخاطره آمیز نامید و مورد انتقاد قرار داد.

وی درباره این حادثه گفت: باید کشورهای واقع در دریای جنوبی چین بپذیرند که قوانین بین المللی دریایی لازمه دریاپیمایی امن است.

این گزارش یادآوری می کند که حادثه روز شنبه (روز گذشته به وقت محلی) پنجمین تقابل دریایی بین چین و فیلیپین طی یک ماه اخیر است.

گارد ساحلی چین شنبه دهم شهریور جاری اعلام کرد که یک فروند کشتی فیلیپینی به طور غیرقانونی در منطقه آبی «سابینا» سرگردان بود و به شکل عامدانه به یک کشتی چینی برخورد کرد.

این در حالی است که گارد ساحلی فیلیپین می‌گوید که یک کشتی چینی عامدانه به یکی از کشتی‌های این کشور برخورد کرده است.

سیدنی مورنینگ هرالد در گزارش خود افزود: علاوه بر استرالیا، انگلیس و آمریکا نیز اقدام چین در این زمینه را مورد انتقاد قرار دادند.

بر اساس این گزارش، «مری‌کی کارلسون» (MaryKay Carlson) سفیر آمریکا در فیلیپین نیز اعلام کرد که ایالات متحده نقض خطرآفرین چندین باره قوانین بین المللی توسط چین را که شامل این برخورد تازه می شود را محکوم می کند و آمریکا در کنار فیلیپین برای حمایت از قوانین بین الملل ایستاده است.

در همین پیوند خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس گزارش دادند: «هائه کیونگ یو» (Hae Kyong Yu)، سفیر استرالیا در فیلیپین، اقدام چین را غیرقابل قبول دانست و افزود که همه کشورها باید قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این رخداد گفت: قایق گارد ساحلی چین سه بار به شکل عمدی با قایق گارد ساحلی فیلیپین که در آب های منطقه اقتصادی خود آزادنه دریاپیمایی می کند، برخورد کرد و موجب خسارت و به خطر انداختن امنیت خدمه کشتی فیلیپینی شد.

به گزارش ایرنا، کشتی‌های چینی و فیلیپینی برای پنجمین بار طی یک ماه گذشته در دریای جنوبی چین که دو کشور ادعاهای ارضی در مورد بخش‌هایی از آن دارند، با یکدیگر برخورد کردند.

برخورد کشتی‌های چین و فلیلیپین؛ استرالیا، آمریکا و انگلیس پکن را محکوم کردند

منطقه دریایی «سابینا شول» که چین آن را «شیان بین جیا» و فیلیپین به نام «اسکودا شول» می‌نامند، در حدود ۷۵ مایل دریایی از ساحل غربی فیلیپین و ۶۳۰ مایل دریایی از چین قرار دارد.

«لیو دجون» سخنگوی گارد ساحلی چین، در بیانیه‌ای از فیلیپین خواست تا به سرعت از منطقه سابینا خارج شود.

وی تاکید کرد: گارد ساحلی چین قاطعانه اقدامات لازم را برای خنثی کردن حرکات تحریک آمیز و هچنین محافظت از حاکمیت ارضی و حقوق دریایی و منافع کشور خود را انجام خواهد داد.

«جای تاریلا» سخنگوی گارد ساحلی فیلیپیننیز به خبرنگاران گفت که گارد ساحلی چین قوانین برخورد را نادیده گرفته و مانورهای خطرناکی را انجام داده که منجر به خسارت شده است.

پکن تقریبا بر تمامی مناطق دریای جنوبی چین از جمله مناطقی که فیلیپین، اندونزی، ویتنام و برونئی ادعای مالکیت آنها را دارند، کنترل دارد و برای حفاظت از منافع خود مجموعه ای از کشتی ها را در این منطقه مستقر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha