به گزارش ایرنا، شهرام نیکنام روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: تحویل قطعی طرح مزبور در نشستی با حضور اعضای کمیسیون تحویل قطعی راه آهن جمهوری اسلامی ایران متشکل از کارشناسان شرکت رجا و راه آهن خراسان رضوی و با حضور نمایندگان کارفرما، نمایندگان مشاور طرح و نمایندگان پیمانکار به شرکت پارس فولاد سبزوار صورت گرفت.
وی افزود: این خط آنتنی که از ایستگاه جدید اسفراین منشعب می شود، مجتمع پارس فولاد سبزوار را به خط اصلی راه آهن مشهد به تهران وصل کرده است که با ایجاد آن در مرحله نخست، ظرفیت جابه جایی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله ورودی به شرکت پارس فولاد سبزوار فراهم شد و زیرسازی انجام شده به گونه ای است که با تکمیل مرحله دوم روسازی، این ظرفیت به چهار میلیون تن در سال خواهد رسید.
وی عملیات اجرایی این طرح را شامل حدود ۱۱ کیلومتر ریلگذاری، نصب ۱۸ دستگاه سوزن، ساخت یک دهانه پل پنج متری زیرگذر، چهار دهانه آبرو ۲ متری و ۱۰ دهانه آبرو باکسی عنوان کرد که ابنیه جنبی و پشتیبانی ایجاد شده برای بهره برداری، تعمیر و نگهداری این خط شامل ۳۶۰ مترمربع زیربنا است و مشتمل بر ساختمانهای نگهبانی، سوزنبانی، باسکول و کنترل علائم است.
مدیر توسعه شرکت پارس فولاد سبزوار خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای طرح یاد شده ۲۲ هزار مترمکعب بالاستریزی، هشت هزار مترمکعب بتن ریزی، ۵۳ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۱۳۵ هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.
نیکنام به مزایای استفاده از راه آهن برای حمل و نقل بار در مسافتهای طولانی اشاره کرد و افزود: ظرفیت بالای حمل مواد، مصرف انرژی و آلودگی کمتر با کاهش مصرف گازوئیل، تامین به موقع مواد اولیه تولید، کرایه پایین، کاهش هزینه حمل مواد اولیه و بالا بودن ایمنی نسبت به دیگر راههای حمل و نقل از جمله مزایای استفاده از ناوگان ریلی برای جابه جایی بار است.
وی با بیان اینکه اکنون زمینه لازم برای صدور آهن اسفنجی تولیدی این شرکت به کشورهای دیگر از طریق راه آهن فراهم آمده، افزود: در صورتی که خریداران آهن اسفنجی تولیدی این شرکت، زیرساخت و امکان حمل محصول را از طریق ریلی داشته باشند، ارسال آهن اسفنجی برای آنها به صورت ریلی انجام خواهد شد.
نیکنام، کاهش تردد روزانه دستکم ۱۵۰ دستگاه تریلی و کامیون از جاده های بین شهری را از پیامدهای ساخت این خط آهن آنتنی و در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی شرکت پارس فولاد سبزوار دانست و گفت: نتیجه این امر کاهش حجم ترافیک و خطرات و تصادفات جاده ای است، ضمن اینکه ساخت این خط ریلی، اشتغال زایی برای دهها نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در پی داشته است.
نیکنام با اشاره به افتتاح طرح خط فرعی راه آهن پارس فولاد سبزوار در ابتدای سال ۱۴۰۲، افزود: تا پیش از بهره برداری از این خط، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز به صورت جاده ای و بخشی به شیوه ترکیبی شامل حمل ریلی تا ایستگاه اسفراین و سپس حمل مجدد جاده ای تا محل کارخانه انجام می گرفت اما با استفاده از ظرفیت ایجاد شده، انتقال مواد اولیه کاملا با استفاده از خطوط ریلی تا محل ذخیره گندله انجام می شود.
شرکت پارس فولاد سبزوار که در شهرستان «جوین» در شمال غرب خراسان رضوی مستقر است جزو هفت طرح بزرگ فولادی کشور است که سالانه افزون بر ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید میکند.
نظر شما