مالیات بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اردبیل صفر شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: امسال با اجرای طرح عدالت مالیاتی، مالیات بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در این استان صفر شد و هیچ مبلغی از این اصناف به عنوان مالیات دریافت نشد.

داریوش سرخانی مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به معافیت مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اردبیل، افزود: در سال جاری از ۶۰ درصد اصناف در این استان هیچ مبلغی به عنوان مالیات اخذ نشد.

وی با بیان اینکه امسال برای ۱۶۷ هزار مودی در نقاط مختلف استان اردبیل، محاسبه مالیاتی انجام شد، اظهار کرد: از این تعداد مالیات ۸۰ هزار مودی از ابتدا صفر شد و نیازی برای مراجعه به اداره امور مالیاتی نداشتند، ۲۳ هزار مودی اظهارنامه مالیاتی و ۴۷ هزار مودی فرم تبصره ۱۰۰ دادند و بیش از ۱۵ هزار مودی نیز هیچ واکنشی به محاسبه مالیاتی از طرف این اداره نشان ندادند.

اخذ ۱۶ هزار میلیارد ریال مالیات در استان اردبیل

وی با بیان اینکه سهم استان اردبیل امسال از درآمدهای مالیاتی ۴۶ هزار میلیارد ریال تعیین شده است، اضافه کرد: در پنج ماه سال جاری ۱۶ هزار میلیارد ریال مالیات در این استان وصول شد و امیدواریم با همکاری فعالان اقتصادی سهم تعیین شده برای استان امسال نیز مانند سنوات گذشته تحقق یابد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل بیان کرد: ۶۰ درصد مالیات در استان اردبیل به روش مستقیم و ۴۰ درصد نیز به روش غیرمستقیم وصول می‌شود اما با توجه به ۱۰ درصد شدن مالیات ارزش افزوده تلاش می‌شود وصول مالیات مستقیم در استان از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد و سهم مالیات غیرمستقیم هم به ۵۰ درصد برسد.

سرخانی مقدم با تاکید بر این که پایه‌های مالیاتی صرفا مشاغل نیست، اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی از طرق مختلف از جمله از اشخاص حقیقی و حقوقی، ارثیه، مالیات ارزش افزوده و مصرف و شماره‌گذاری خودرو وصول می‌شود.

وی ادامه داد: از کل مالیات های وصولی استان ۱۲ درصد مربوط به مشاغل، ۲۵ درصد مالیات بر درآمد حقوق بخش خصوصی و عمومی، ۴۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱۸ درصد نیز از سایر موارد تامین می‌شود.

شناسایی بیش از ۱۱۰ هزار مودی جدید

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مودیان در این استان ۵۰ هزار مودی بود، گفت: این تعداد در سه سال اخیر به ۱۶۷ هزار مودی (مشمول و غیر مشمول دریافت مالیات) در استان افزایش یافته است.

سرخانی مقدم با اشاره به وجود بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه کارتخوان (پوز) در استان اردبیل افزود: حدود ۳۰۰ هزار از این دستگاه های کارتخوان فعال و حدود ۲۰ هزار دستگاه کارتخوان نیز غیرفعال است.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت مالیاتی و ساماندهی دستگاه‌های پوز، برای هر دستگاه پوز یک پرونده مالیاتی جدید باز شده و با تشدید نظارت‌ها دستگاه‌های پوز بی‌هویت و فاقد پرونده مالیاتی غیرفعال شده است.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان امور مالیاتی کم کردن شکاف مالیاتی است،یادآور شد: بر این اساس مالیات از فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات و داده‌های حاصل از تراکنش حساب‌های بانکی ، دستگاه‌های کارتخوان و اطلاعات حساب‌های بانکی اخذ می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به تحولات سه سال اخیر در نظام مالیاتی، اضافه کرد: پایدارترین و سالم‌ترین درآمد مالیات است و در سال های اخیر شفافیت در امور مالیاتی افزایش یافته به‌ویژه در مقوله‌هایی همچون ارزش افزوده، گردش دستگاه‌های کارتخوان و گردش بانکی روند اقدامات بهبود یافته است.

سرخانی مقدم ادامه داد: استفاده از حساب اجاره‌ای و قرار دادن کارتخوان خود در اختیار دیگران تخلف و جرم محسوب می‌شود و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی گفت: فعالان اقتصادی و اصناف برای جلوگیری از اجحاف در پرداخت مالیات باید حساب‌های مربوط به پرونده تجاری و مالیاتی خود را از حساب‌های عادی و شخصی خود جدا کنند تا مشمول دریافت مالیات نشوند.

مالیات بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اردبیل صفر شد

شناسایی ۷۰۰ خانه خالی در استان اردبیل

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل از شناسایی ۷۰۰ خانه خالی و هزار خودروی لوکس در این استان خبر داد.

سرخانی مقدم با بیان اینکه در ۲ سال اخیر در مجموع ۸۰ میلیارد ریال مالیات از خودروهای لوکس در استان اردبیل اخذ شده است، گفت: روند رسیدگی برای دریافت مالیات از خانه های خالی شناسایی شده نیز در استان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: برای بیش از هزار پزشک و پیراپزشک در استان اردبیل پرونده مالیاتی تشکیل شده است و بیشتر آنها پایبند به قانون، صادق و وفادار بوده و مالیات خود را به موقع و به درستی پرداخت می‌کنند.

وی با تقدیر از زحمات پزشکان، اظهار کرد: بیشترین متوسط مالیات پرداختی در بین اصناف مختلف استان اردبیل، مربوط به صنف پزشکان و پیراپزشکان است به طوری که یکی از فعالان این حوزه بیش از پنج میلیارد ریال در سال مالیات پرداخت می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: کارشناسان اداره کل امور مالیاتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی به نحوه فعالیت مراکز درمانی، مطب پزشکان، داروخانه‌ها، پاراکلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها در نقاط مختلف استان نظارت می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اضافه کرد: طلافروشان استان اردبیل پارسال به طور میانگین ۷۰ میلیون ریال مالیات پرداخت کردند.

سرخانی مقدم ادامه داد: برای تحقق عدالت مالیاتی در جامعه سازمان امور مالیاتی امروز روش‌های سنتی را کنار گذشته و با الکترونیکی و دیجیتالی کردن سیستم اقدام به شناخت پایانه‌های جدید مالیاتی کرده است.

وی گفت: هر قدر درآمدهای اظهار شده مودیان با مقدار واقعی آن منطبق باشد، دست ماموران مالیاتی برای اعمال تخفیف‌های قانونی بازتر خواهد بود.

وی افزود: اداره کل امور مالیاتی استان جواب بیشتر استعلامات و گواهی‌های لازم دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان را به‌صورت الکترونیکی و برخط صادر می‌کند که این اقدام موجب راحتی، آسایش و تکریم ارباب رجوع ، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل از نظارت و بازرسی مستمر واحد اجرایی سازمان امور مالیاتی بر نحوه فعالیت تمامی واحدهای صنفی، تولیدی، توزیعی، خدماتی و شرکت‌ها خبر داد و اظهار کرد: فرار مالیاتی به آن معنا در استان اردبیل وجود ندارد.

مالیات بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اردبیل صفر شد

۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی در استان اردبیل توزیع شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل از توزیع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال درآمد حاصل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل امور عشایری استان در پنج ماه امسال خبر داد.

سرخانی مقدم با بیان اینکه هزینه‌کرد مالیات استان در سایر استان‌ها، تصوری نادرست است، گفت: تصور اینکه مالیات پرداخت شده در جای دیگری هزینه و خرج می‌شود، تصور درستی نیست چرا که مالیات وصولی استان به خزانه دولت واریز می‌شود و پس از آن به خود استان برگشته و در توسعه، پیشرفت، عمران و آبادانی هزینه می‌شود و حتی مازاد درآمدها نیز بعد از واریز به خزانه دوباره به استان عودت داده شده و در استان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد درآمدهای عمومی استان از طریق مالیات تامین می شود، افزود: درآمدهای مالیاتی استان اردبیل نسبت به درآمدهای مالیاتی کشور حدود ۴۰ صدم درصد یعنی کمتر از نیم درصد بوده و اردبیل از این نظر در بین ۴۰ اداره کل امور مالیاتی موجود در کشور در جایگاه ۳۳ قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مودی در استان اردبیل اقدام به نشان‌دار کردن مالیات‌ کردند، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام و تکمیل ۱۶ پروژه و طرح نیمه‌تمام در این استان از محل پرداخت‌های مالیاتی مودیان و با انتخاب آنها به طور کامل تامین شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل بیان کرد: پارسال نرخ عوارض بر ارزش افزوده ۹ درصد و امسال این رقم به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

سرخانی مقدم اضافه کرد: سال گذشته عوارض وصولی مربوط به ارزش افزوده در استان اردبیل ۱۰ هزار میلیارد ریال بود و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رقم وصولی در استان به ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی ادامه داد: در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و اشخاص حقوقی در استان اردبیل مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۶۵ کشور دنیا پرداخت می‌شود، گفت: کمترین مالیات پرداختی مربوط به ارزش افزوده در بین کشورهای جهان در ایران است.

سرخانی مقدم افزود: البته باید مالیات ستانده شده از اصناف و فعالان اقتصادی با خدمات ارائه شده تناسب داشته باشد تا مودیان به راحتی اقدام به پرداخت مالیات کنند.

وی با بیان اینکه با تحقق عدالت مالیاتی در جامعه رسیدن به عدالت اجتماعی آسان‌تر شده و شکاف اجتماعی کاهش می‌یابد، اظهار کرد: نظام مالیاتی علاوه بر تامین درآمدهای دولت باید بر اساس اصل عدالت نیز عمل کند و نباید هیچگونه اجحافی نسبت به مودیان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی دنبال افزایش درآمد به هر نحوی نیست، بیان کرد: فعالان اقتصادی باید متناسب با درآمد حقیقی خود طبق قانون مالیات پرداخت کنند تا عدالت مالیاتی در جامعه محقق شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha