۳۱ مرداد؛ آخرین مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال ۱۴۰۳ و پرداخت مالیات و عوارض متعلق روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه جاری به پایان می‌رسد.

داریوش سرخانی مقدم روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا (مرکز اردبیل) افزود: با توجه به بارگذاری اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده دوره مالیاتی بهار سال ۱۴۰۳، موضوع ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده استان باید تا پایان مردادماه ۱۴۰۳ باید نسبت به اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه خود اقدام کنند.

وی افزود: مودیان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی کشور به همراه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دوره مالیاتی مذکور اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل امور مالیاتی اظهار کرد: در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده با سال‌های قبل تغییراتی داشته است و سازمان امور مالیاتی کشور برای تسریع و تسهیل تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه پیش فرض را بر اساس اطلاعات سامانه مؤدیان و صورتحساب‌های خرید و فروش کارپوشه مربوطه تهیه و بارگذاری کرده است.

وی به مودیان مالیاتی توصیه کرد با توجه به مدت زمان کم باقیمانده تا ۳۱ مرداد ماه، جهت جلوگیری از تراکم و مشکلات احتمالی اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه اقدام کرده و کار خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

سرخانی مقدم همچنین در خصوص ابهامات احتمالی مؤدیان پیرامون اظهارنامه پیش‌فرض دوره بهار ۱۴۰۳ (موضوع ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان) گفت: در مواردی که مودیان در مهلت قانونی تکمیل و استرداد اظهارنامه (۱۴۰۳/۰۵/۳۱)، پس از تایید نهایی اظهارنامه (اخذ کدرهگیری) و همچنین صدور قبض مربوطه، اقدام به ایجاد اظهارنامه جدید ‌کنند، در صورت تایید اظهارنامه جدید، آثار مالیاتی متعلق به اظهارنامه و قبض مربوط به نسخه‌های قبلی، بلا اثر شده و آخرین نسخه از اظهارنامه‌ تسلیمی از حیث آثار مالیاتی ملاک عمل خواهد بود.

۳۱ مرداد؛ آخرین مهلت اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اضافه کرد: در مواردی که مودیان، پس از پرداخت قبض مربوط به اظهارنامه‌ تسلیمی در دوره جاری، به صورت مجدد اقدام به ایجاد و تکمیل و استرداد اظهارنامه کنند؛ پرداختیِ اولیه مودی، به‌عنوان علی‌الحساب پرداختی وی لحاظ شده و از بدهکاری آنها در قبوض جدید و صادرشده کسر خواهد شد.

سرخانی مقدم یادآورشد: در مواردی نظیر حق‌العمل‌کاری وارداتکه علی‌رغم محق‌ نبودن مودیان، بستانکارهایی به‌صورت پیش‌فرض برای آنها لحاظ شده‌ است؛ مودیان موظف هستند که به منظور پرهیز از اعمال جریمه بند ب ماده ۳۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده در اظهارنامه و ذیل ردیف آخر جدول (ج) اقدام به کسر و تعدیل بستانکاری خود کنند.

وی با بیان اینکه امسال نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد تعیین شده است، گفت: از ۶ هزار اظهارنامه ارزش افزوده در این استان سه هزار و ۵۰۰ اظهارنامه مربوط به اشخاص حقیقی و ۲ هزار و ۵۰۰ اظهارنامه هم مربوط به اشخاص حقوقی و شرکت‌های فعال است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و اشخاص حقوقی در این استان مشمول عوارض مالیات بر ارزش افزوده است، افزود: پارسال ۱۰ هزار میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده در استان وصول شده و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

سرخانی مقدم با اشاره به تکریم ارباب رجوع و مودیان در سازمان امور مالیاتی استان اردبیل گفت: برای آشنایی و افزایش آگاهی و راهنمایی مودیان از نحوه تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده، اداره کل امور مالیاتی استان میز خدمت در این اداره کل دایر کرده و آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان و مودیان می‌باشد.

به گزارش ایرنا، مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت و با ۱۲ شهرستان در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha