۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبر: 85585533
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دیار کریمان در سالروز رحلت پیامبر رحمت به سوگ نشست

۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبر: 85585533
دیار کریمان در سالروز رحلت پیامبر رحمت به سوگ نشست

کرمان - ابرنا - مردم مومن و خداجوی دیار کریمان همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت جانسوز آخرین رسول نبوت حضرت محمد (ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی (ع)، به سوگ و ماتم نشستند.

به گزارش ایرنا، روزهای پایانی ماه صفر اوج غم و اندوه خاندان نبوت(ع)، است، پیروان و ارادتمندان اهل بیت(ع)، با برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری اوج عشق و محبت خود را به آن خاندان برگزیده نشان می دهند.

شهرها و روستاهای کرمان در روز ۲۸ صفر با پرچم ها و بیرق های سیاه عزا یکپارچه آماده سوگواری شده اند و محبان ائمه اطهار (ع) در کرمان از نخستین ساعات ابتدایی روز ۲۸ صفر با قرائت ادعیه و زیارات وارده مجالس عزاداری و مرثیه خوانی را در مساجد، تکایا، حسینیه ها و اماکن دیگر بر پا می کنند.

سخنران و خطبا پیرامون زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) و سبط اکبر ایشان امام حسن(ع) به وعظ می پردازند و مداحان و مرثیه خوانان نیز با اشعار و نوحه های سوزناک مصائب خاندان عصمت و طهارت را بیان می کنند.

دیار کریمان در سالروز رحلت پیامبر رحمت به سوگ نشست

در این روز مؤمنان و پیروان رسول الله(ص) و خاندان پاکش در سراسر استان ‌کرمان با راه اندازی هیات و دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی عزاداری کرده و اشک ماتم در فراق بهترین بندگان خداوند می ریزند.

مردم کرمان به ویژه جوانان در روز ۲۸ صفر و در هر شهر و روستا و کوی و خیابان، مواکب و ایستگاه های صلواتی راه انداخته و اقدام به توزیع انواع نذورات و خوراکی ها می کنند.

در این روز مردم خداجوی سرزمین پهناور ‌کرمان با پخت غذاهایی مانند آبگوشت، حلیم و شله زرد، ضمن عرض ارادت به ساحت نبوی و سلاله مطهرش، پذیرای عزاداران و سوگواران می شوند.

۲۸صفر در هر منطقه کرمان با سنت های عزاداری متفاوت برگزار می شود که در کنار آن آیین های تعزیه خوانی، شبیه خوانی ویژه این روز نیز توسط تعزیه خوانان انجام شده تاهر کس به اندازه توان خود در سوگ و عزای خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) و کریم اهل بیت(ع) شریک شود.

۲۸ صفر مقارن با رحلت رسول اکرم حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) دومین امام شیعیان است که از غم انگیز ترین روزهای مسلمانان به ویژه شیعیان محسوب می شود.

خواندن زیارت پیامبر (ص)، غسل کردن، روزه داشتن، دادن صدقه و دعا کردن از جمله اعمال مستحب و سفارش شده روز ۲۸ صفر هستند.

پیامبر اکرم (ص) از مدت ها قبل خبر از هجرت خود به سوی معبود داده بود. به عنوان مثال در آخرین سفر حج زمانی که در عرفه بودند یا در غدیر خم و همچنین قبل از بیماری در جمع یاران از رحلت خود خبر داده بود.

در حجة الوداع یعنی آخرین سفر حج خود در هنگام رمی جمرات فرمود «مناسک خود را از من فراگیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم. هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید.»

ایشان هنگام بازگشت نیز در میان حاجیان فرمودند: "نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم".

درود خدا بر پیامبر رحمت "الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha