۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85586025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه‌های آبخیزداری در ۲۵ درصد پهنه‌های طبیعی کردستان اجرا شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در۷۰۰ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد پهنه‌های طبیعی استان اجرا شده است.

بهزاد شریفی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کار مطالعات پروژه‌های آبخیزداری در یک میلیون هکتار معادل ۳۳ درصد از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های طبیعی استان به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه کردستان سرمنشا پنج حوضه آبخیز اصلی کشور است، یادآور شد: تاکنون ۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری در ۴۱۱ زیرحوضه استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در غرب استان پروژه های آبخیزداری و شرق استان طرح های آبخوانداری اولویت بوده ولی هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها تقویت و حفاظت از پوشش گیاهی بالادست است.

شریفی پور ادامه داد: در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی برای پروژه‌های آبخیزداری در ۲۵ درصد پهنه استان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: اگر پوشش گیاهی طبیعی حفاظت شود، قطعا پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در پایین دست برای تثبیت حوضه‌های آبخیز به سمت مکانیکی و بیومکانیکی خواهد رفت تا بتوانیم ۷۰ درصد از هدررفت و فرسایش خاک جلوگیری کرده و ۷۵ درصد کاهش مدیریت خطر سیلاب را داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در دشت های شرقی استان( در صورت وجود بارش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری در سال)، سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق و تا حدودی ناترازی آب‌های زیرزمینی جبران شده است.

شریفی‌پور این میزان جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی را ناکافی دانست و بر لزوم اجرای بیشتر پروژه‌های آبخوانداری تاکید کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha