نصیرزاده: دبیر ژن برتر مدیریتی دارد/ مصدومیت کتف جسارت را از قهرمان می‌گیرد

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی به بررسی مهمترین دلایل تاریخ‌سازی این رشته در المپیک پاریس پرداخت.

به گزارش ایرنا، قدرت‌نمایی کشتی ایران در المپیک پاریس این روزها نُقل محافل ورزشی شده تا جایی که کارشناسان حوزه‌های مختلف به دنبال واکاوی ریشه‌های این موفقیت در پنج سال گذشته هستند. موفقیتی که برخی آن را نتیجه اقدامات زیرساختی و اقتصادی علیرضا دبیر می‌دانند و برخی دیگر باور دارند ترکیب هنر مدیریتی رئیس فدراسیون کشتی و استعداد ذاتی ایرانی‌ها در این رشته موجب شده تا پاریس به تصرف گوش‌شکسته‌های ایرانی درآید.

یکی از مدیران ورزشی که به بررسی چرایی این موفقیت پرداخت عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی است. او در میزگرد ایرنا، علیرضا دبیر را یک شخصیت متفاوت در مدیریت ورزش دانست که با استفاده از ژن برتر مدیریتی خود عملا راه را برای تسخیر پاریس توسط قهرمانان کشتی ایران باز کرد.

دبیر از نظر نصیرزاده مدیری توانمند است که با وجود حاشیه‌های فراوانی که برای وی ایجاد می کنند دنبال دیده شدن نیست و زندگی خود را در مسیر اعتلای کشتی فدا کرده است.

فیلم و خلاصه گفت‌گوی عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی در زیر آمده است:

کشتی آزاد شانس چهار طلای المپیک را داشت

نصیرزاده در خصوص نتایج تیم کشتی آزاد گفت: حقیقتا باید بگویم که کشتی آزاد بدشانس بود. در پاریس ما سه فینالیست داشتیم که نمایش عالی داشتند. همه داستان حسن یزدانی را دیدند، رمضانوف کشتی‌گیری نبود که یزدانی را شکست دهد. اگر یک دقیقه کتف یزدانی همراهی می‌کرد، وی می‌توانست این آزادکار بلغاری را با امتیاز عالی شکست دهد. همچنین رحمان اگر روی فتیله حریف گیر نمی‌کرد توانایی بسیار بالایی برای مدال طلا داشت. امیرحسین زارع نیز بارها گنو پتریاشویلی را شکست داده بود. همگان دیدند که امیرحسین در اوج جوانی در لیگ گنو را مغلوب کرد. وی سال گذشته نیز قهرمان گرجستانی را با امتیاز عالی شکست داد.

وی ادامه داد: امیرعلی آذرپیرا هم نمایش خوبی داشت. او می توانست قهرمان روسی بحرینی‌ها را شکست دهد چون تاج الدینوف هم از ناحیه کتف مصدوم بود. آذرپیرا با شکست اسنایدر کار بزرگی انجام داد.

دبیر زندگی خود را فدای کشتی کرده است

رئیس فدراسیون بدنسازی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: باید به خانواده بزرگ کشتی و شخص علیرضا دبیر این موفقیت بزرگ را تبریک بگویم. او عاشقانه کار می‌کند و زندگی خود را فدای کشتی کرده است. بخشی از موفقیت پاریس به خاطر استعداد کشتی در ایران است، اما بخش بزرگ آن به اقدامات مدیریتی علیرضا دبیر بر می‌گردد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی، ادامه داد: در پنج سال گذشته اقدامات بی‌نظیری در خصوص زیرساخت و کارهای اقتصادی برای کشتی انجام شد و اکنون قهرمان این رشته گلایه‌ای از کمبود امکانات ندارند و خود را با هیچ ورزشکاری مقایسه نمی‌کنند. حتی کشورهای دیگر برای اردو و تمرین در کمپ کشتی به ایران سفر می‌کنند.

دبیر ژن برتر مدیریتی دارد

نصیزاده گفت: مدیریت هم علم است و هم هنر. علم آموختنی است اما ژن دبیر مدیریتی است و در هر جایی که حضور داشته باشد می‌تواند موفق عمل کند. من چیزی که در دبیر دیدم عشق است که خستگی را از وی گرفته؛هر وقت به ایشان زنگ می‌زنم او در کمپ مشغول کار است.

وی گفت: هر وقت عشق باشد ماموریت، سفر خارجی و پاداش برای یک مدیر معنی ندارد. دبیر وقت می‌گذارد، عاشق کار کردن است و همیشه مطالبه‌گر کشتی است. کار او به خوبی دیده می شود و این موجب شده تا برخی برای او حاشیه درست کنند. چون کار می‌کنند دنبال حاشیه برای وی هستند.

یزدانی با غیرت به المپیک رسید

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه خودم ۲ بار کتف عمل کرد گفت: شاید اگر در خصوص مصدومیت کتف اظهار نظر کنم پزشکان ناراحت شوند اما درمان شکستی دست از چند ناحیه راحت‌تر از دررفتگی کتف است، زیرا وقتی که یک ورزشکار کتف را عمل می‌کند یک استرس خواص بر وی حاکم می‌شود و حتی جسارت از او خواهد گرفت. همیشه این ترس را دارد و هر چه استرس ورزشکار بیشتر باشد احتمال درفتتگی مجدد بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: فارغ از تمام تلاش پزشکان برای رساندن یزدانی به المپیک باید بگویم که مصدومیت کتف موجب می‌شود تا جسارت از فرد گرفته شود. آقای دبیر نیز بارها به این مشکل اشاره کرد چون خودش از ناحیه کتف مصدوم شده بود.

شاید دکتر شایگان از حاشیه های بعد مسابقه می‌ترسید

عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی با اشاره به ادامه مسابقه فینال توسط یزدانی، گفت: ورزشکار در زمان مسابقه بدنش گرم است و نمی‌داند چه اتفاقی افتاده و تلاش دارد تا رقابت را ادامه دهد. در کشتی پزشک معتمد اتحادیه جهانی می‌تواند مسابقه را قطع کند. برای این کار اول از خود ورزشکار می‌پرسند و بعد تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: تصمیم ادامه یا قطع مسابقه فینال یزدانی با دکتر شایگان بود و چون وی ایرانی بود و شاید فکر می کرد اگر مسابقه را قطع کند به ضد ایرانی متهم شود این کار را انجام نداد. البته یزدانی هم اصرار بر ادامه مسابقه داشت. اگر کتف یزدانی را پیش از فینال می‌بستند شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد. در کشتی این مصدومیت‌ها زیاد است و رضا یزدانی در المپیک لندن این تجربه تلخ را داشت.

لس‌آنجلس اوج شکوفایی کشتی ایران است

عضو هیات رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به عملکرد احتمالی ایران در المپیک ۲۰۲۸ گفت: نسل بسیار خوبی داریم و جوانان مستعدی در تیم هستند. در کشتی آزاد رحمان عموزاد، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع حضور دارند و در کشتی فرنگی نیز نفرات عالی هستند.

وی گفت: در فرنگی سعید اسماعیلی می‌تواند مدال طلا خود را تکرار و امین میرزازاده به بهترین‌های دنیا تبدیل شود. او هیچ چیزی از میخائین لوپز کوبایی کم ندارد. محمد هادی ساروی نیز نباید به یک طلای المپیک بسنده کند. او می تواند در لس آنجلس طلایی شود.

شکایت الکسانیان راه به جایی نخواهد برد

رئیس فدراسیون بدنسازی و پروش اندام با اشاره به کشتی فینال زارع و پتریاشویلی گفت: برخوردهایی در حین مسابقه به وجود آمد که طبیعی است اون چک آزادکار گرجستانی به نظرم امتیاز نداشت. امیرحسین روی فن لنگ یک چهار امتیاز را از دست داد و ۹ امتیاز در نهایت عقب افتاد. جبران این امتیازات بسیار سخت است و این سختی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم بیشتر از دیگر اوزان است.

وی این را هم گفت: الکسانیان به خاطر اتفاقات دیدار فینال وزن ۹۷ کیلوگرم شکایاتی را مطرح کرده که به نظرم راه به جایی نخواهد برد. زیرا زمانی که دست کشتی‌گیر به عنوان فرد پیروز بالا می‌رود وی برنده و رقابت کاملا تمام شده است. اعتراض قهرمان ارمنی به خارج شدن پای ساروی از تشک است اما زمانی پای محمدهادی از تشک خارج شد که آزادکار ایرانی مجری فن بود و چرخید. من داور نیستم اما با کشتی و فنون آن آشنایی زیادی دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha