کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی کشتی آزاد گفت: ماموریت من تا پایان المپیک بود و بعد از آن نیز به طور قطع علیرضا دبیر تصمیم نهایی را خواهد گرفت؛ برای ماندن دنبال لابی با کسی نیستم و برای اینکه در این فضا بمانم با کسی ارتباط نمی‌گیرم.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی در حالی در بازی‌های المپیک به پایان رسید که نمایندگان کشورمان در کشتی فرنگی ۲ طلا، یک نقره و یک برنز و در کشتی آزاد نیز سه نشان نقره و یک برنز بدست آوردند. این آمار باعث شد تا کشتی در پاریس بیشترین سهم را در موفقیت کاروان کشورمان داشته باشد.

محسن کاوه سرمربی تیم کشتی آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص عملکردش آزادکاران در پاریس، حاشیه‌های این روزهای کشتی، علت شکست یزدانی در فینال و حضورش در راس کادر فنی و سایر موارد صحبت کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، ارزیابی‌تان از عملکرد ملی‌پوشان چگونه است؟

عملکرد ملی‌پوشان کشتی آزاد در المپیک خوب بود و می‌توانست بهتر از این باشد. متاسفانه آسیب‌دیدگی کتف حسن یزدانی در دیدار فینال غیر منتظره بود. حسن در این دیدار ایثار و فداکاری کرد؛ او با یک دست ۵ دقیقه مبارزه و تلاش کرد که این را می‌توان یکی از سجایای اخلاقی او دانست و می‌تواند برای جوانان این کشور الگو باشد. در خصوص امیرحسین زارع باید گفت که داوران بیشترین سهم در عدم موفقیت او داشتند و بدترین روزش را تجربه کرد چرا که ما از او یک طلا انتظار داشتیم.

در خصوص وزن ۶۵ کیلوگرم خیلی‌ها نمی‌دانند این وزن چه شرایط سختی دارد. در این وزن ۷ تا ۸ مدعی تاپ جهانی حضور داشتند که از لحاظ کیفیت فنی با هم برابر بودند. رحمان در این وزن کار آسانی در پیش نداشت اما توانست در کشتی نخست زین‌رترفورد آمریکایی که سال گذشته در وزن غیر المپیکی ۷۰ کیلوگرم با شکست امیرمحمد یزدانی قهرمان جهان شود را شکست بدهد. او در ادامه قهرمان اروپا و در مرحله نیمه نهایی اسماعیل موساکایف قهرمان وزن ۶۵ کیلوگرم جهان را در کمتر از ۳ دقیقه با امتیاز عالی شکست بدهد. هیچ فردی متوجه نمی‌شود که رحمان برای رسیدن به فینال چه مسیر سختی را پشت سرگذاشته تا به مدال برسد.

ما می‌دانستیم حریف ژاپنی رحمان در فینال توانسته بود در انتخابی ژاپن اوتوگورو قهرمان جهان و المپیک را شکست بدهد تا به عنوان نفر اصلی این وزن به پاریس برود. کوتارو کیوکا در دیدار فینال با گارد بسته مقابل رحمان عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود ارائه کرد و بر روی یک غفلت، رحمان را خاک و بعد از آن فنون خود را نهایی کند. به طور قطع این شکست هیچ چیزی از ارزش‌های رحمان عموزاد کم نخواهد کرد. مردم نباید یادشان برود که رحمان سال گذشته در رقابت جهانی پنجم شده بود اما امسال به مدال نقره المپیک رسید. او سال گذشته مقابل اسماعیل موساکایف و شامیل ممدوف شکست خورد اما در المپیک سه حریف درجه یک دنیا را برد اما منتقدان به این موفقیت توجه ندارند.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

سایر ملی‌پوشان چطور بودند؟

امیرعلی آذرپیرا به نظر من می‌توانست قهرمان این وزن باشد. مبارزه او با تاج‌الدین‌اف می‌توانست بهتر از این رقم بخورد و خودش را در این دیدار به عنوان مدعی قهرمانی مطرح کند. او سال گذشته در رقابت‌های جهانی در وزن ۹۲ کیلوگرم نماینده ایران بود اما با شکست مقابل رقبای خود به جایگاهی نرسید اما در المپیک رقابت نزدیکی با قهرمان جهان و المپیک داشت و تا ۳۷ ثانیه پایانی از حریف خود نیز جلو بود که در یک غفلت شکست خورد. او در دیدار رده‌بندی نیز مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک به پیروزی رسید که پیشتر او را در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی شکست داده بود.

در خصوص یونس امامی هم او در پاریس زحمت خودش را کشید. نباید یادمان برود که او توانست فرانک چامیزو عنوان‌دار جهان و المپیک را شکست دهد که چامیزو هم پیش از این تمامی نمایندگان کشورمان را در مسابقات جهانی شکست داده بود. ما در رقابت یونس و کایل دیک آمریکایی برنامه خاصی داشتیم و با آنالیزهایی که از او بدست آورده بودیم، یونس باید در یک دقیقه نخست به حریف خود امتیاز نمی‌داد تا در ادامه کار بتوانیم او را شکست دهیم اما او کمتر از یک دقیقه ۲ امتیاز به حریف خود داد که این موضوع به کلی روند کشتی را تغییر داد. یونس برای جبران امتیازهای از دست رفته حملات زیادی داشت اما کایل دیک از این فرصت بیشترین استفاده را کرد و او را شکست داد.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

قبول دارید با غیبت روس‌ها و تیم ضعیف و پیر آمریکا، ژاپنی‌ها بهترین استفاده را از این شرایط بردند؟

در خصوص عملکرد روس‌ها کاری نداریم اما ژاپنی‌ها در این مسابقات نشان دادند نه تنها در کشتی آزاد بلکه در رشته فرنگی و زنان نیز با برنامه هستند. ژاپنی‌ها با آنالیز دقیق عملکرد خوبی را در پاریس از خود به نمایش گذاشتند. در المپیک برخی دوستان نتیجه کشتی آزاد ایران را با جهانی و المپیک توکیو مورد قیاس قرار می‌دهند که نتیجه کشتی آزاد در پاریس مطلوب نبود. اگر به ۶ وزن المپیکی در کشتی آزاد کشورمان نگاهی بیندازیم، در وزن ۵۷ کیلوگرم ما در سال گذشته نه رتبه خوبی گرفتیم و نه اینکه توانستیم سهمیه المپیک را بگیریم. در وزن ۶۵ کیلوگرم ما جایگاه پنجم جهان شدیم؛ امسال رحمان قهرمان جهان را کمتر از ۲دقیقه و ۱۰ ثانیه با نتیجه عالی می‌برد. حتی حریف آمریکایی‌ها در وزن ۶۵ کیلوگرم در جهانی با توجه به اینکه هیچ جایگاهی نداشتند اما نماینده وزن ۷۰ کیلوگرم خود را به یک وزن پایین‌تر آوردند که رحمان او را هم نیز شکست داد.

یونس امامی در جهانی ۲۰۲۳ در وزن ۷۴ کیلوگرم مقابل تسابولوف و سیداکوف باخت و امسال هم مقابل کایل دیک آزادکار آمریکایی دوباره شکست خورد. حسن یزدانی با بودن تیلور به نشان نقره رسید و امسال هم با اتفاقی‌ که برای دست او رخ داد این مدال دوباره تکرار شد.

مجتبی گلیج نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد کشورمان در بلگراد بود اما با شکست از قهرمان جهان از دور رقابت‌ها کنار رفت اما امیر علی‌آذرپیرا توانست به جایگاه سومی برسد. امیرحسین زارع در حالی سال گذشته قهرمان جهان شد که در پاریس یک رده تنزل داشت. مردم باید بدانند که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کشتی آزاد یک نقره و یک برنز بدست آورد اما در پاریس ما توانستیم ۳ نشان نقره و یک برنز را کسب کنیم که کشتی در ادوار المپیک توانسته بیشترین مدال را داشته باشد.

تیم ملی کشتی آزاد آمریکا چطور؟

در خصوص کشتی آمریکا که برخی می‌گویند این تیم ضعیف‌تر شده بود اما اگر به ترکیب این تیم نگاه کنیم تنها تغییر این تیم مربوط به وزن ۸۶ کیلوگرم بود که بروکس به جای تیلور در پاریس حاضر شد اما توانستند سه نشان را در اوزان ۵۷، ۷۴ و ۸۶ کیلوگرم بدست‌آورند تا عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذراند.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

در خصوص چلنج کادر فنی در دیدار امیرحسین زارع با حریف گرجستانی انتقاد دارند، آیا چلنج به موقع جوابگو بود؟

برخی به قوانین و مقررات کشتی آشنا نیستند و انتقاد می‌کنند که در دیدار زارع با گنو پتریاشویلی با آن همه ضربه و رفتن از روی تشک کادر فنی تیم ملی چرا درخواست چلنج نداد. باید بگویم این چلنج ثمره‌ای نداشت بلکه وظیفه داور است تا با پوئن اخطار این حریف گرجستانی را وادار کند که چنین حرکات غیر اخلاقی را نداشته باشد. گنو با توجه به سبک‌اش، نمی‌توانست بیش از سه دقیقه مبارزه کند. اگر دستور چلنج می‌دادیم این کشتی‌گیر می‌توانست بیشترین وقفه را در این دیدار داشته باشد و بیشتر استراحت کند.

امیرحسین قبل از دریافت فن ۴ امتیازی، او را دعوت به آرامش می‌کردیم، چرا که تایم دوم زارع توانست ۹ امتیاز کسب کند. اگر زارع آرام‌تر کشتی می‌گرفت و در این دیدار خاک و بارانداز نمی‌شد می‌توانست برنده دیدار باشد اما او با حداقل امتیاز، شکست خورد.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

یزدانی کشتی‌های بسیار خوبی گرفت و حتی مبارزه سختی برابر آزادکار روسی‌الاصل یونان داشت چه شد که مصدومیت او در فینال بیشتر شد؟

یزدانی توانست مبارزه خوب و نزدیکی با کورگولیف بگیرد اما هیچ ناراحتی کتف او نداشت. واقعیت حرفم این است حسن با توجه به اینکه ۸ تا ۹ ماه از میادین دور بود اما برای آنکه خودش را به المپیک برساند کارش را با فشردگی زیاد سپری کرد. او پس از جراحی کتف‌اش با برخی حرکات اصلاحی و تمرین خودش را به پاریس رساند. کسانی که عمل جراحی کتف دارند یک سال برای ترمیم نقطه آسیب دیده زمان صرف می‌کنند اما تصمیمی که او برای المپیک گرفت مشکلی نداشت. او با توجه به اینکه تنها یک دقیقه از زمان فینالش گذشته بود کتفش بیرون زد اما همانند یک سرباز در میدان جنگید و از حیثیت کشورش دفاع کرد. یادمان نرود حسن با یک دست کشتی‌گرفت و این موضوع از دست هیچ کسی کارساز نبود. به نظر من اگر آن اتفاق برای یزدانی رخ نمی‌داد او می‌توانست به راحتی به نشان طلا برسد اما به لحاظ فنی کورگولیف بهتر از رمضان‌اف کشتی گرفت.

این روزها همه می‌گویند چرا قاسم‌پور به جای یزدانی اعزام نشد؟

زمانی که من سکان کشتی آزاد را در دست گرفته‌بودم چرخه انتخابی تیم ملی نوشته شده بود. طبق چرخه انتخابی حسن یزدانی با احتساب مدال نقره جهانی، امتیازاتی برای او دیده شده بود و طبق چرخه در مرحله نهایی باید با قهرمان کشور کشتی می‌گرفت. قهرمان کشور در چرخه انتخابی هادی وفایی‌پور بود. کامران قاسم‌پور با توجه به تصمیم خودش به وزن ۹۷ کیلوگرم رفته بود اما در رقابت رنکینگ‌دار کرواسی نتوانست توانایی خودش را نشان بدهد.

طبق چرخه قهرمان کشور باید به قهرمانی آسیا اعزام می‌شد و در صورت قهرمانی با حسن یزدانی در دیداری رودر رو کشتی می‌گرفت اما وفایی‌پور در قهرمانی آسیا سوم شد و به صورت اتوماتیک از چرخه انتخابی خارج و در نهایت یزدانی توانست فرد نهایی این وزن شود. ما نیز کامران را به صورت آلترناتیو در کنارمان داشتیم تا در صورتی که حسن مصدوم شود، قاسم‌پور را به چرخه انتخابی وارد کنیم اما حسن در مجارستان مشکلی نداشت و طبق چرخه او را به پاریس اعزام کردیم.

چرا علیرضا سرلک به المپیک نرسید؟

با توجه به غیبت قهرمان صربستانی جهان، اتحادیه جهانی ۴۸ ساعت مانده به مسابقات کشتی در المپیک، تصمیم گرفت تا سهمیه این وزن را به ایران بدهد؛ این یک اقدام بسیار بزرگ بود. باید کمتر از ۴۸ ساعت روادید برای سرلک گرفته می‌شد و برای این کار تمامی ارگان‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک وارد کار شدند تا روادید سرلک گرفته شود. ما در آن زمان مسیر ترکیه را برای پرواز در نظر گرفتیم اما پرواز ترکیه کنسل شد تا مسیر دیگری برای سرلک انتخاب شد. زمانی که سرلک به پاریس رسید سفیر ایران در فرانسه شخصا پیگیر این کار شد اما ۴۰ دقیقه او دیر به مراسم وزن‌کشی رسید و طبق مقررات نتوانست به روی تشک برود.

کاوه: در چرخه انتخابی تیم ملی نقشی نداشتم/ برای ماندن لابی نمی‌کنم

برخی بیان دارند که کاوه در لیگ و جابجایی کشتی‌گیران دخالت‌ دارد. در این رابطه شفاف‌سازی می‌کنید؟

نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا می‌آید و چرا این حرف‌های بی اساس را برخی افراد می‌زنند در حالی که در لیگ هیچ ارتباطی ندارم و بیشتر به کشتی‌گیران مشورت می‌دهم تا پول بیشتری نصیب‌شان شود. من می‌گویم در تیم ملی نباشم در باشگاه کارم خیلی به مراتب راحت‌تر است. کار با جوانان را دوست دارم و افتخار می‌کنم که مربی باشگاهی هستم. از سال ۱۳۶۶ مراحل مربی‌گری را پشت سرگذاشتم و موقعیتی نیز پیش می‌آید که در باشگاه تمرین می‌کنم و به آن افتخار می‌کنم. در گذشته همزمان مربی تیم ملی و باشگاهی بودم، بنابراین صحبت‌هایی که برخی بیان می‌کنند پایه و اساسی درستی ندارد.

آینده کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد چگونه است؟ در تیم ملی می‌مانید؟

طبق صحبت‌هایی که ما با فدراسیون داشتیم ماموریت من تا پایان المپیک بود و بعد از آن نیز به طور قطع علیرضا دبیر تصمیم نهایی را خواهد گرفت. از سال ۲۰۰۱ همزمان مربی بزرگسالان و سرمربی جوانان بودم. در آن سال با توجه به اینکه همزمان در ۲ رده فعالیت داشتم تیم جوانان توانست در ازبکستان به نایب قهرمانی برسد. اما از سال ۱۹۹۷ کار مربی‌گری خود را آغاز کرده‌ام و هر جایی که نیازی بوده در آن کار کرده‌ام من دنبال لابی با کسی نیستم و برای اینکه در این فضا بمانم با کسی ارتباط نمی‌گیرم. همیشه دنبال من آمده‌اند و باید بگویم که کار کردن با من سخت است، من در کار مربی‌گری سخت‌گیر هستم و اینطور نیست که صحبت‌هایی بیان می‌شود.

در خصوص بهنام احسان‌پور و برکناری او در آستانه پیکارهای نوجوانان جهان هم توضیح می‌دهید.

در خصوص بهنام احسان‌پور او تیم نوجوانان کشتی را رها و فدراسیون هم او را برکنار کرد، این اتفاق نخستین بار نیست. برخی خنده من را مورد انتقاد قرار دادند که باید بگویم که مقررات خانه کشتی دست من نیست. پیشنهاد مربی‌گری بهنام احسان‌پور برای نخستین بار در تیم ملی بزرگسالان را من مطرح کردم تا او در رده بزرگسالان حاضر شود. در خانه کشتی جر و بحث‌هایی رخ داد که نشان می‌دهد او هنوز شخصیت مربی‌گری ندارد.

در خصوص اینکه گفته شده من یا غلام محمدی هدایت تیم نوجوانان را در قهرمانی جهان برعهده خواهم داشت، درست نبوده و به طور قطع مربیان نوجوانان کشتی آزاد به همراه تیم عازم این رقابت‌ها خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha