آیین عزاداری شب شهادت امام رضا(ع) در قشم برگزار شد+فیلم

قشم - ایرنا - آیین عزاداری شب شهادت هشتمین خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) سه شنبه شب با حضور اقشار مختلف ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در بیشتر مساجد این جزیره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم عزاداری شب شهادت امام رضا(ع) در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع)، مساجد امام رضا(ع) محله سجادیه و جامع صاحب زمان(عج) شهر قشم، امام حسن مجتبی(ع) طولا، امام علی(ع) شهر سوزا، امام صادق(ع) شهر رمکان، فاطمه زهرا(س) شهر طبل، امام سجاد(ع) روستای گوران، امام حسن مجتبی(ع) روستای سلخ، امام علی(ع) روستای باغ بالا و امام رضا(ع) جزیره هنگام با حضور و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) با اجرای برنامه های عزاداری و مدیحه سرایی در حال برگزاری است.

آیین عزاداری شب شهادت امام رضا(ع) در قشم برگزار شد+فیلم

این برنامه ها شامل قرائت زیارت حضرت امام رضا(ع)، سخنرانی، مرثیه سرایی، بیان احکام، قرائت زیارت وارث، عزاداری و سینه زنی محلی ویژه جزیره نشینان قشمی است.

همچنین تعدادی از کارشناسان مذهبی حاضر در این مراسم ها در سخنانی به تبیین شخصیت، فضایل، مناقب و خدمات این امام همام به مردم و امت اسلام اشاره کردند.

حضور جمعی از هیات‌های مذهبی به همراه ذاکران و اجرای برنامه سوگواری و مرثیه‌خوانی از دیگر بخش‌های مهم مراسم شب شهادت امام رضا(ع) در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

امام رضا(ع) هشتمین امام معصوم(ع) در ۱۱ ذیقعده ۱۴۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، ایشان فرزند امام موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون بود.

«ابوالحسن»، «ابوالحسن ثانی» و «ابوعلی» از کنیه های هشتمین پیشوای شیعیان و مشهورترین لقب ایشان «رضا» بود؛ در روایتی از امام جواد(ع) آمده که این لقب از طرف پروردگار به پدر بزرگوارش اعطا شده است.

امام رضا(ع) در سی ام صفر ۲۰۳ هجری قمری توسط مامون عباسی با نوشاندن شربت زهرآگین به شهادت رسیدند.

بر طبق منابع تاریخی، مکانی که پیکر مطهر امام رضا(ع) در آن به خاک سپرده شده است در اصل روستای کوچکی به نام «سناباد» بوده که در حاشیه‌ شهر «توس» قرار داشته است.

از این روستای کوچک به برکت وجود حضرت ثامن الحجج(ع)، شهری حول محور حرم امام رضا(ع) ساخته شد که امروز به مشهدالرضا معروف شده است و شهر توس در حاشیه‌ آن قرار دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha