هم‌افزایی نهادها، لازمه گسترش فرهنگ قرآنی در نصف جهان

اصفهان- ایرنا- دیار نصف جهان، همواره به‌عنوان یکی از مهدهای آموزه‌ه‍‌ای دینی و اعتقادات مذهبی شناخته می‌شود و امروز نیز هم‌افزایی نهادهای متولی لازمه گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در این خطه است.

به گزارش ایرنا، اصفهان از استان‌های پیشرو در امور و فعالیت‌های قرآن و عترت به‌شمار می‌آید و از سویی استقبال و تمایل مردم این خطه به برنامه‌های قرآنی بیانگر ظرفیت بالای آن در برگزاری رویدادهای فرهنگی و دینی است.

با توجه به اینکه دستگاه‌های فرهنگی مختلفی مانند اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری برنامه‌های دینی و قرآنی فعالیت دارند، کارشناسان تاکید دارند رونق بخشی به این قبیل فعالیت‌ها نیازمند هم‌افزایی و انسجام نهادهای مرتبط در کنار موسسه‌های فعال در این حوزه است.

در این پیوند، چهل و هفتمین دوره مسابقات استانی قرآن به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان و با همکاری سایر نهادها در دانشگاه علوم قرآنی شهرستان برخوار در حال برگزاری است؛ این مسابقات از ۱۲ شهریور جاری آغاز شد و به مدت سه روز برگزار می‌شود.

بنا به گفته بسیاری از مسوولان و کارشناسان حوزه فرهنگ و قرآن، برگزاری این رویدادها باید به توسعه امور قرآنی و شناسایی چهره‌های برتر و نخبگان فعال در این زمینه منجر شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: فرصت برگزاری مسابقات قرآنی برای شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی برای این نهاد و دیگر بخش‌های فرهنگی استان بسیار مغتنم و ضروری است.

حجت الاسلام محمدحسین بلک افزود: حضور بخش‌های مختلفی که در امور فرهنگی در استان اصفهان سرآمد هستند، یکی از موضوع‌های دیگری است که ما را به دریافت نتیجه مورد نظر در امور قرآنی امیدوار می‌کند.

وی، استادپروری و پرورش برترین‌های قرآنی را از دیگر مسائل مهمی برشمرد که با برگزاری این مسابقات اتفاق می افتد و گفت: نیروهایی که در این رقابت‌ها شناسایی می‌شوند می‌توانند در آینده به‌عنوان معلم، استاد و داور به گسترش امور قرآنی کمک شایانی کنند.

‎مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات قرآن در جامعه افزود: پرداختن به چنین رویدادهایی یک بخش عمیق محتوایی دارد که باید در این زمینه به معارف قرآنی و آموزش‌ها توجه کرد تا به محتوای مورد نظر رسید.

‎حجت الاسلام بلک با بیان اینکه این مسابقات باید در بین افراد تاثیر داشته باشد و آثار اجتماعی به جا بگذارد، گفت: راهکار مسائلی که امروزه در جهان اسلام وجود دارد و برون‌رفت از تنگناها و مشکلاتی که دشمن درصدد ایجاد آن است، چنگ زدن به ریسمان مستحکم و مقتدر قرآن بوده و باید در این زمینه اقدامات لازم اجرا شود.

‎‎وی تاکید کرد: تا زمانیکه قرآن در بین همه ما احیا نشود نمی‌توانیم مفاهیم واقعی عدالت را شناخته و مصادیق آن را عینیت ببخشیم؛ مسابقات قرآنی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

ضرورت تعامل نهادهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز با اشاره به اینکه محوریت برگزاری مسابقات استانی قرآن با اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه است بر ضرورت تعامل و همکاری نهادهای فرهنگی دیگر در کنار این دستگاه برای ترویج، فهم و عمل به قرآن تاکید کرد.

هم‌افزایی نهادها، لازمه گسترش فرهنگ قرآنی در نصف جهان

سیدمهدی سیدین‌نیا با اشاره به نقش تعامل بین‌دستگاهی در ترویج فرهنگ قرآنی اضافه کرد: اداره‌کل اوقاف به‌عنوان متولی برگزارکننده مسابقات قرآنی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر مجموعه یک وزارتخانه هستند و به‌دلیل اینکه در یک مسیر فرهنگی قرار دارند، می‌توانند با مشارکت با یکدیگر رویدادهای خوبی را رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن یکی از محورهای مهم فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این نهاد امروز جایگاه ویژه‌ای در آموزش و ترویج قرآن داشته و طرح‌های مختلفی در این زمینه اجرا کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت از برگزیدگان مسابقات قرآن تصریح کرد: حمایت از نخبگان و افراد برجسته در حوزه قرآن نیازمند قانونگذاری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

سیدین‌نیا افزود: وقتی ما با چنین کتاب عظیمی که هدیه خداوند است مواجه هستیم، عوامل بسیاری می‌توانند در شناخت قرآن، انس با آن و دریافت معرفت از آن به ما کمک کنند.

وی، مسابقات قرآن را یکی از همین عوامل عنوان کرد و گفت: این مهم می‌تواند جامعه و به‌ویژه فعالان این حوزه را با ایجاد یک رقابت سالم هدایت کرده و به درک صحیح و عمیق قرآن کمک کند.

رقابت ۳۳۰ شرکت‌کننده در مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان

رییس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مرحله استانی چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با حضور ۳۳۰ نفر از استان اصفهان درحال برگزاری است.

حمید بخشی افزود: در مجموع سه هزار و ۵۷ نفر شامل ۷۵۱ نفر برادر و ۲ هزار و ۳۰۵ نفر خواهر در این دوره از رقابت‌ها در رشته‌های معارفی و آوایی نام‌نویسی کردند.

وی اظهار داشت: مسابقات منطقه‌ای و شهرستانی در ۱۲ منطقه از ۱۳ تیر تا ۱۸ مرداد امسال برگزار شد و در مجموع ۳۳۰ نفر شامل ۱۷۲ خواهر و ۱۵۸ برادر در رشته‌های آوایی موفق به حضور در مرحله استانی شدند.

‎مسابقات قرآن استان اصفهان از ۱۲ شهریور امسال در دانشگاه علوم قرآنی شهرستان برخوار آغاز شد و امروز(چهارشنبه) به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha