گسترش شهرک‌های صنعتی غیردولتی در فارس؛ ضعف‌ها و رهاوردها

شیراز - ایرنا - استفاده از مشارکت بخش خصوصی در قالب ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی به یکی از رویکردهای متولیان صنعتی فارس تبدیل شده؛ رویکردی که با وجود رهاوردهایی که به همراه دارد و فرصت‌هایی که برای اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند با ضعف‌ها و چالش‌های بسیاری نیز روبه‌روست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی با هدف کاهش تصدی‌گری بخش دولتی و به منظور اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جهت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی دنبال می‌شود؛ اقدامی که در استان فارس هم در دستورکار متولیان صنعتی قرار دارد.

نگاهی بر شهرک‌های غیردولتی ایجاد شده در فارس

۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ بود که کامپوزیت سازه ماندگار در شهرستان سپیدان به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیردولتی در استان فارس به بهره‌برداری رسید؛ شهرکی که در آن مقطع زمانی در زمینی به مساحت ۴۰هکتار و با سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیاردریال ایجاد شد.

۲۲ فروردین سال ۱۳۹۷ نیز دومین شهرک صنعتی غیردولتی فارس با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آسپاس شهرستان اقلید راه‌اندازی و در مراسم اعطای پروانه بهره‌برداری این شهرک صنعتی اعلام شد که این شهرک ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از هزار نفر را دارد و هم‌اکنون در فاز اول آن برای یکصد نفر اشتغال ایجاد شده است.

نوید بهره‌برداری نخستین شهرک غیردولتی شیراز

تلاش برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیردولتی در استان فارس همچنان ادامه یافت تا اینکه در هشتم خردادماه ۱۴۰۲ هم مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نوید آغاز به کار صنعتگران در نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی شیراز را داد و اعلام کرد که نخستین شهرک صنعتی خصوصی به زودی پذیرای صنعتگران خواهد بود.

به گفته او پروانه بهره‌برداری نخستین شهرک صنعتی خصوصی مرکز استان فارس در اردیبهشت ماه همان سال و با هدف زمینه‌سازی و افزایش ظرفیت واگذاری زمین صنعتی به متقاضیان سرمایه‌گذاری پس از طی شدن فرآیندهای قانونی صادر شد.

طولی نکشید که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز از صدور پروانه بهره‌برداری پنجمین شهرک صنعتی غیردولتی در استان خبر داد و گفت: با صدور این پروانه در آبان‌ماه ۱۴۰۲ شهرک صنعتی غیردولتی پدیده‌های نوآور قادرآباد آماده جذب سرمایه‌گذار و واگذاری زمین به متقاضیان است.

راه‌اندازی ناحیه صنعتی در علامرودشت

اخیراً هم راه‌اندازی ناحیه صنعتی با محوریت و مشارکت بخش غیردولتی در علامرودشت لامرد در دستور کار قرار گرفته؛ منطقه‌ای که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس معتقد است ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صنعتی و جذب سرمایه‌گذاری دارد.

سید مسعود عظیمی که استفاده از مشارکت بخش خصوصی جهت ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی را اولویت استان فارس برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید می‌داند بر این باور است که مشارکت مردمی و بخش خصوصی در این حوزه‌ها می‌تواند سبب تحول در زیرساخت‌های صنعت استان شود و تحقق شعار سال شود.

این در حالیست که قانون نیز سازکارهایی برای مشارکت مردم در ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی تعیین کرده که بر اساس آن شهرک‌های صنعتی غیردولتی می‌توانند از تمامی مزایای قانونی شهرک‌های صنعتی دولتی برخوردار شوند و بانک‌های عامل نیز موظف هستند قراردادهای مربوط به تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی غیردولتی را هم‌ردیف اسناد رسمی بپذیرند و تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمی را در این خصوص اعمال کنند.

در حال حاضر تعداد مجوزهای شهرک صنعتی غیردولتی که در طول چند سال اخیر صادر شده به هشت مجوز رسید و پروانه بهره‌برداری هم برای پنج شهرک‌ از این مجموع صادر شد.

شهرک‌های صنعتی غیردولتی فارس که موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده‌اند شامل فراسان و کامپوزیت سازه ماندگار در شهرستان سپیدان، محبت گستر در شهرستان اقلید، شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس در شیراز و پدیده‌های نوآورقادرآباد در شهرستان خرمبید می‌شود.

دغدغه شهرک‌های صنعتی

بدون شک راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی خصوصی بخش قابل‌توجهی از نیاز سرمایه‌گذاران در استان را پاسخ خواهد داد و با این اقدام مهم فرآیند جذب سرمایه‌گذار، توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار شتاب می‌گیرد اما ایجاد این شهرک‌ها در شرایط کنونی با مشکلات زیرساختی قابل‌توجهی نیز روبه روست؛ در این میان معضل کمبود زمین و روند تأمین آب، برق، گاز و مخابرات از مهمترین مشکلاتی است که می‌تواند در راه‌اندازی این شهرک‌ها تأثیرگذار باشد.

در حال حاضر فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای شهرک‌های صنعتی دولتی هم به مشکل بزرگی تبدیل شده و آسیب‌شناسی وضعیت این شهرک‌ها در استان فارس نشان می‌دهد، افزون بر اینکه ایجاد و توسعه این شهرک‌ها براساس یک استراتژی مشخص صنعتی و منطبق با مختصات بومی کشور پیش نرفته، بنگاه‌های مستقر در آنها نیز در دو بعد عرضه و تقاضا با موانع جدی روبه‌رو هستند و این شهرک‌ از دو طرف عرضه و تقاضا تحت فشار هستند.

زیرساخت‌های ضعیف، تأمین مالی و مشکل تأمین انرژی و زمین از مهم‌ترین چالش‌های سمت عرضه این واحدهای صنعتی است و در طرف تقاضا هم سهم کوچک بازار داخلی و خارجی مانع از رسیدن این صنایع به مقیاس تولید شده؛ چالش‌هایی که نیاز است پیش از آغاز به کار شهرک‌های صنعتی غیردولتی حل شود تا آنها نیز مانند شهرک‌های صنعتی دولتی مجبور نشوند تا به جای افزایش تولید به دنبال بقای فعالیت‌های خود باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha