۱۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85587601
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۴۰ واحد نانوایی در قم نان کامل پخت می‌کنند

قم - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: ۴۰ واحد نانوایی در شهر قم نان کامل که به دلیل داشتن سبوس بالا دارای خواص فراوان برای حفظ سلامتی است، پخت می‌کنند.

سعید محمدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در این رابطه بیان داشت: تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا انگیزه نانوایان استان را برای پخت نان کامل تقویت کنیم و در این راستا از مشوق‌های مختلفی همچون افزایش میزان سهیمه و نرخ جداگانه، برای نانوایانی که ۱۰۰ درصد نان کامل پخت می‌کنند، استفاده کردیم.

وی با اشاره به این که پخت نان کامل شرایط خاصی دارد، افزود: نانوایانی که علاقه‌دارند نان کامل پخت و به مردم عرضه کنند برای برخورداری از مشوق‌های اعلام شده، باید تمام استانداردهای مورد نظر اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم را که در راستای حفظ سلامت شهروندان تعیین شده، رعایت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش صورت گرفته، در خصوص تامین آرد مورد نیاز برای پخت نان کامل در استان قم مشکلی وجود ندارد و نانوایان می‌توانند با استفاده از این نوع آرد مرغوب که دارای درصد سبوس بالایی است، نسبت به پخت نان کامل با کیفیت بسیار مناسب اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد، در کشور ایران نیز نان قوت غالب و غذای اصلی مردم محسوب می‌شود. نان در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت و شیر دارای چگالی انرژی بیشتری است.

بنابراین نان یک محصول غذایی است که در امنیت غذایی جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. روزانه قسمت اعظمی از انرژی، پروتئین (تامین بیش از ۴۵ درصد نیاز روزانه)، املاح معدنی همچون فسفر و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز ما از طریق نان تأمین می‌شود.

طبق آمارهای ارائه شده مصرف سرانه نان در کشور حدود ۱۱۴ کیلوگرم در سال (معادل ۳۱۰ گرم در روز) است، که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی دریافتی و حدود ۴۵ درصد پروتئین روزانه را تامین می‌کند. در اقشار کم درآمد که نان بیشتری مصرف می‌کنند تا ۶۰ درصد پروتئین روزانه از نان تامین می‌شود.

هم چنین بیش از ۳۰ درصد کلسیم و فسفر روزانه که در افراد فقیر به ۴۵درصد هم می‌رسد از نان روزانه تامین می‌شود، میانگین مصرف سرانه نان در جهان حدود ۶۵ کیلوگرم و مصرف سرانه سالانه نان در ایران ۳۷ درصد بیش از متوسط مصرف سرانه سالانه کشورهای خاورمیانه است.

با توجه به اهمیت این موضوع دست اندرکاران حوزه سلامت ضرورت پخت نان کامل و سالم را یادآور شده و تاکید کردند که آرد سفید خاصیت لازم را ندارد.

در همین رابطه تولید نان کامل(دارای سبوس بالا) به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد، به صورت جدی در کانون توجه مسئولان استان قم قرار گرفته و آنان تلاش دارند ضمن تشکیل قرارگاه نان کامل و تشویق مردم به استفاده از این نوع نان، علاوه بر ارتقا سطح سلامت عمومی مردم، میزان شیوع بیماری‌های گوارشی در استان را کاهش دهند.

به طور کلی حدود ۹۰۰ نانوایی در سطح شهر و مناطق مختلف استان قم فعال است و نانوایان در این استان انواع نان های مورد علاقه مردم را تولید می‌کنند. پنج کارخانه تولید آرد نیز در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه به‌بیش از ۱۰ هزار تُن می‌رسد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha