۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85587643
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس هیات جودو کردستان: دغدغه شغلی، ورزشکاران را از ادامه فعالیت ورزشی منصرف می‌کند

سنندج- ایرنا- جودو از جمله ورزش‌های موفق در کردستان و دارای استعدادهای بسیار خوبی است اما به گفته رئیس هیات جودو استان، دغدغه آینده شغلی و مسائل کاری و مالی، باعث شده تعداد قابل توجهی از ورزشکاران حرفه‌ای از ادامه فعالیت در این رشته ورزشی منصرف شوند.

به گزارش ایرنا، جودو، ورزش رزمی و از کشور ژاپن نشات گرفته‌ است؛ جودو اولین رشته رزمی شرقی است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو وارد المپیک شد.

رشته رزمی جودو دارای سبک های مختلفی است و جودوی المپیکی، معروف ترین سبک کودوکان جودو است که امروزه در ایران و تمام دنیا بطور گسترده آموزش داده می شود.

لباس معمول این ورزش، یک پیراهن گشاد و شلوار است که رنگ پارچه آن سفید است؛ کمربند های سفید توسط افراد مبتدی و مشکی توسط استادان پوشیده و درجه های متوسط با رنگ های دیگر مشخص می شود و جودوکار این ورزش را با پاهای برهنه انجام می دهد.

این ورزش می تواند قدرت بدنی را افزایش دهد و همچنین به بالا رفتن سطح آمادگی بدن کمک می کند. افرادی که جودوکار هستند سرعت بالایی دارند و روی تمام اعضای بدن خود تمرکز دارند.

ورزش جودو در استان کردستان هم علاقمندان خاص به خود را دارد و طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی یافته اما مشکلاتی هم وجود دارد که برای آشنایی بیشتر با وضعیت این رشته ورزشی در استان، با "جلال کرمی" رئیس هیات جودو کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: از وضعیت جودوی استان و پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که حاصل شده بگویید.

کرمی: امسال نسبت به سال گذشته رسد چشمگیری به ویژه در جودو بانوان داشتیم و توانستیم در مسابقات قهرمانی کشور منطقه ۲ کشور، ۲ مدال طلا، ۲ نقره و سه برنز بدست بیاریم؛ در حالیکه سال گذشته بانوان استان فقط ۲ برنز دست آوردند.

در بخش پسران نیز سال گذشته ما در مسابقات نوجوانان و جوانان منطقه ۲ کشور توانستیم در نوجوانان با ۲ مدال طلا و سه برنز مقام دوم تیمی و در جوانان با یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز مقام سوم تیمی را بدست بیاوریم اما در سال ۱۴۰۳ در مجموع نوجوانان و جوانان با کسب چهار طلا و سه نقره و چهار برنز مقام دوم مجموع منطقه را بدست آوردیم.

همچنین سال گذشته در استعدادهای برتر فقط ۲ مقام مشترک پنجم بدست آورده شد و امسال تیم در حال حاضر در اردو استانی حضور دارد و در این رده نیز در بخش دختران و پسران رشد خود را نشان خواهد داد.

رئیس هیات جودو کردستان: دغدغه شغلی، ورزشکاران را از ادامه فعالیت ورزشی منصرف می‌کند

همچنین امسال در چند مسابقه تدارکاتی شرکت داشتیم که نونهالان و نوجوانان دختران در مسابقات چند جانبه البرز شرکت و با ۲ مدال طلا، یک نقره و سه برنز کارنامه قابل قبولی را در بین هشت استان در قالب ۱۲ تیم بدست آوردند و پسران نیز در مسابقات چند جانبه البرز که در قالب ۱۷ تیم و ۱۰ استان برگزار شد با کسب ۲ نشان طلا، ۲ نقره و چهار برنز به کار خود خاتمه داد.

ایرنا: از لحاظ سالن و زیرساخت الان وضعیت هیات و جودو چگونه است؟ چه مشکلاتی دارید و چه مشکلاتی قبلا داشتید که برطرف شده است؟

کرمی: از لحاظ زیر ساخت در شهرستان های سنندج، کامیاران، مریوان و سقز سالن اختصاصی جودو در اختیار هیات هاست و در شهرستان‌های بانه، دهگلان، شهر صاحب، قروه و بیجار مشکل سالن تمرینی وجود دارد که با کمک اداره کل و ادارات ورزش و جوانان حل خواهد شد و همچنین با کمک اداره کل ورزش و جوانان در سال گذشته یک تخته تاتامی برای شهرستان سنندج خریداری شد که واقعا کمک خوبی به جودو شهرستان سنندج بود.

امسال نیز با خرید یک تخت تاتامی برای شهرستان سقز با کمک اداره کل و خیرین و پیشکسوتان سقز انجام شد و در حال حاضر پیش پرداخت یک تخت تاتامی برای شهرستان بانه پرداخت شده که تا اواسط مهر ماه تحویل داده خواهد شد و همچنین در برنامه داریم که با پرداخت ۵۰ درصد از هزینه خرید تاتامی(تشک جودو) توسط شهرستان های مریوان و کامیاران برای این ۲ شهرستان هم تا اواخر پاییز تاتامی تهیه کنیم و در اختیار آنان قرار گیرد.

ایرنا: حمایت اداره کل ورزش و جوانان و دیگر دستگاه ها چطور بوده؟

کرمی: باید گفت که در سال ۱۴۰۳ کمک ها و مساعدت اداره کل به هیات واقعا چشمگیر بوده و کمک زیادی به حرکت و سرعت دادن به رشد جودو استان شده که جا دارد تشکر و قدردانی خود را ابراز دارم و همچنین حمایت های مدیریتی در امر برگزاری مسابقات و برگزاری اردوها انجام شد.

اما واقعا ورزش در استان فقط متکی به کمک و مساعدت مالی اداره کل بوده و ادارات و ارگان های دیگر هیچ قدمی در راه رشد و ترقی ورزش استان برنمی‌دارند.

ایرنا: در زمینه جذب حمایت مالی بخش خصوصی چه اقدامی انجام داده اید؟

کرمی: این حرف در ورزش استان فراگیر شده و عملا قانون شده که حمایت مالی در استان وجود ندارد و اگر هم تک تک افرادی حاضر به کمک باشند در حدی است که واقعا نبودنشان از بودنشان بهتر است.

البته مدیریت کلان استان از جمله استاندار کردستان و مدیر کل ورزش و جوانان استان می‌توانند با تشکیل کارگروهی در این خصوص موانع و مشکلات بحث اسپانسر و حمایت مالی را بررسی و راهکارها را برای این موضوع ارائه کنند.

ایرنا: برای کشف استعدادهای جودو چه اقداماتی انجام شده و یا در دست اجراست؟

کرمی: در خصوص استعدادیابی امسال در سطح استان بیش از ۲۰۰ ورزشکار نونهالان و خردسال توسط هیات های شهرستانی در دختران و پسران شناسایی شده و از اول سال تا کنون در ۶ مسابقه و رویداد در سطح استان و سه رویداد خارج استان حضور پیدا کرده اند.

در حال حاضر نیز در هر وزن ۲ تا سه نفر در تیم استانی و اردوهای انتخابی هستند که البته این موضوع هم باید دیده شود که هیات به تنهایی نمی تواند کار استعدادیابی را انجام دهد و تا آخر راه ادامه داد.

از دیگر مسایلی که وجود دارد این است که آینده ورزشی، کاری و مالی و تحصیلی، بیشتر ورزشکاران را از دست می دهیم و این خود نیز نیازمند بررسی و پیدا کردن راه حل است.

ایرنا: چند جودوکار سازمان یافته و بیمه شده در کردستان فعالیت دارند؟

کرمی: آمار ورزشکاران جودو از دیدگاه فدراسیون و هیات جودو استان، تعداد افراد ثبت شده در سامانه فدراسیون است که امسال از مرز ۲ هزار نفر عبور کرده و از دیدگاه بیمه ورزشی ما آمار دقیقی نداریم و عملا دقیق هم نخواهد بود چون با بخشنامه وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی هر ورزشکار می‌تواند با بیمه ورزشی هر رشته در رشته ورزشی دیگر فعالیت کند و همچنین آمار سامانه فدراسیون هم خیلی قابل اعتماد نیست زیرا تعدادی ثبت نام کرده ولی در حال حاضر در سالن های ورزشی فعالیت ندارند.

می توان گفت در رشته جودو بیش از هزار نفر فعالیت دارند و آمار ما بیشتر در دفاع شخصی است که متاسفانه با توجه به پراکندگی، نیازمند همکاری دیگر هیات ها برای یکدست کردن دفاع شخصی است که طبق بخشنامه وزارت ورزش باید زیر مجموعه هیات جودو استان فعالیت کنند. در حال حاضر نیز کمیته دفاع شخصی با تمام توان خود در حال تلاش برای رفع این مشکل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha