سقف ناایمن جمعه بازار یاسوج/ دادستان هشدار جدی داد+ فیلم

یاسوج- ایرنا- دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد در حالی بر ضرورت برخورد قاطع با مسببان و هر گونه کوتاهی وسهل انگاری ودست های پشت پرده وضعیت بغرنج و آشفته جمعه بازار یاسوج تاکید کرد که ۶ غرفه در این مکان نا ایمن روزهای اخیر در آتش سوخت.

نامش جمعه بازار است اما برخلاف اسمش این بازار مختص روزهای جمعه نیست و در طول هفته بازار خرید و فروش در آن داغ داغ است.

در سال های گذشته بارها رسانه ها و مسئولان نسبت به ناایمن بودن این بازار و خطرات امنیتی آن که همچون بمب ساعتی خطرناک خواهد بود، هشدار داده اند اما تاکنون هیچ هشداری مانع بسته شدن غرفه های این بازار و یا ساماندهی اصولی آن نشده است.

با بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان همه غرفه های فعال جمعه بازار در این شهر غیر استاندارد و غیر ایمن است. کسی در این شلوغی به حادثه فکر نمی کند اما حادثه هیچگاه خبر نمی دهد. تاکنون بیش از یکصد اخطار ایمنی از سوی شهرداری به جمعه بازار یاسوج داده شده است ولی کسی گوشش بدهکار نیست.

بالای ۱۶ سال است‌ ساماندهی جمعه بازار یاسوج در خم وعده ها مانده و کوچکترین کاری برای تامین امنیت جانی کاسبان این بازار از سوی دستگاههای متولی صورت نگرفته است.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر ضرورت ساماندهی جمعه بازار یاسوج، اظهار کرد: باید سرمایه‌گذار توانایی و صلاحیت‌های لازم را داشته باشد و قراردادی که با این سرمایه‌گذار منعقد شده را باید ببینم.

سید وحید موسویان دادستان یاسوج نیز در بازدید از جمعه بازار یاسوج خواستار بهبود وضعیت و ساماندهی این مکان شد و گفت: هر گونه قرارداد و سرمایه گذاری آن باید در وهله نخست شفاف سازی شود.

موسویان در ادامه از تشکیل پرونده کیفری برای بررسی قضیه جمعه‌بازار یاسوج خبر داد و گفت: بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج و علت عدم ساماندهی آن در دستور کار دادستانی قرار گرفته است و مسئولینی که مرتبط با این کار هستند باید در این رابطه پاسخگو باشند. هر کسی که در این خصوص قصوری داشته بر اساس قانون و بدون اغماض با آنها برخورد می شود.

وی تصریح کرد: ضمن حفظ حرمت‌ها باید مسئولان مربوطه در باره این سازه‌های ناایمن و غیرمقاوم پاسخگو باشند.

سقف ناایمن جمعه بازار یاسوج/ دادستان هشدار جدی داد+ فیلم

موسویان در ادامه گریزی به موضوع ساماندهی جمعه بازار از گذشته تاکنون زد و گفت: بیش از ۶ سال پیش برای ساماندهی جمعه بازار یاسوج اقدام شده و هر وقت قرار بود که این کار انجام بگیرد، ۸ و ۹ نفر مافیا وارد می‌شوند و اجازه این کار را نمی‌دهند و باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: قراردادهای شورای شهر و شهرداری یاسوج باید در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج شفاف و روشن باشد و قرارداد با سرمایه‌گذار نیز باید شفاف باشد و سرمایه‌گذار باید توان سنجی و اعتبارسنجی شود.

دادستان یاسوج گفت: باید ما به مردم و ساکنین جمعه بازار اطمینان و اعتماد لازم را با گفت‌وگوهای موثر بدهیم.

موسویان در ادامه حطاب به رهبر معاون دادستان گفت: بر اساس قانون باید افراد خاطی در هر جایگاهی برخورد شوند، تحقیقات مقدماتی آغاز و فرایند قانونی طی شود.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در پیگیری مسائل مربوط به مردم و منافع جامعه تعارف ندارم و پشت پرده‌ای هم نداریم، ملاحظات ترافیکی و فرهنگی و تمام تمهیدات قانونی در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج لحاظ شود.

سید وحید موسویان دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در جمع ساکنین جمعه بازار یاسوج حاضر شد و گفت: جمعه‌بازار یاسوج باید ساماندهی بشود و این مکان دیگر برای کسبه امن نیست.
دادستان یاسوج گفت: با تصمیماتی که دررابطه‌با جمعه‌بازار یاسوج گرفته شده، هر کسی که بخواهد مخالفت کند، کاری غیرمنطقی است. هفت سال این مخالفت‌ها باعث شده که کار ساماندهی این بازار عقب بیفتد و در واقع سلامت جان و مال مردم با این وضعیت در خطر است.

وی اضافه کرد: مصوبات زیادی تصویب شده بود و در آخرین مصوبه قرار بود شهرداری زمینی مهیا کند که این مکان و یا مکان دیگر برای کسبه تأمین شود. اما این هفت سال کاری انجام نگرفت و شاهد سه اتفاق دلخراش و نگران‌کننده در این مدت بوده‌ایم.
وی ادامه داد: اصل موضوع این است که این مکان دیگر محل کسبه نیست و مصوبه قانونی شورای تأمین و مراجع دیگر وجود دارد. باید جایگزین دیگری برای کسبه مشخص شود که بتوانند فعالیت کنند اگر این مکان فراهم شد، بعد می‌توانند در سازه جدید به فعالیت تجاری و اقتصادی خود بپردازند.

دادستان یاسوج افزود: هم اینک برای آتش‌سوزی اخیر و علت عدم ساماندهی جمعه بازار تشکیل پرونده کیفری شده و توضیحات لازم از مسئولان اخذ شده است که باید این فرایند شفاف شود.

موسویان گفت: سرمایه گذاری که می‌خواهد برای ساماندهی بیاید باید فرایند قانونی طی بشود و اعتبارسنجی بشود. باید ظرف یک سال و نیمی که تعهد می‌دهد که این مکان را ساماندهی کند، کار به اتمام برسد. شهرداری یاسوج باید تمام جوانب را بررسی کند که می‌تواند این کار را انجام بدهد یا نه.

وی با بیان اینکه از باب وظیفه عرفی و اجتماعی ما دلسوز مردم هستیم، افزود: ۹۰۰ نفر در این جمعه‌بازار به کسب‌وکار مشغول‌اند و ادامه فعالیت در این جمعه‌بازار به صلاح نیست و باید ساماندهی بشود.

موسویان عنوان کرد: در سال‌های قبل بازاری برای جایگزینی این جمعه‌بازار ایجاد اما به دلایل مختلفی استقبالی صورت نگرفت.

وی خطاب به مسئولان شهرداری یاسوج، گفت: برای ساماندهی این جمعه‌بازار باید قرارداد شفاف باشد، راه جایگزینی هم پیدا بکنند تا کسبه فعالیت بکنند و ظرف ۱۰ تا ۱۵ ماه قرارداد بسته شود و پیمانکار هم کارش را انجام دهد.

وی افزود: مسائل ترافیکی هم باید رفع شود و در حال حاضر بیشتر مواقع شهر قفل می‌شود اگر مهرماه تدابیری اندیشیده نشود مشکل پیش می‌آید و یک از نقاط ترافیکی همین محل جمعه بازار است و اگر روزی آتش‌سوزی رخ داد باید مسیر برای مهار آتش وجود داشته باشد و ماشین آتش‌نشانی به‌راحتی رفت‌وآمد کند و مسائل فرهنگی هم رعایت شود. گفت‌وگو مشکلات را رفع می‌کند.

جمعه بازار یاسوج در مکانی بعد از میدان جهاد به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و اغلب غرفه های ۱۲ متری به صورت امتیازی به متقاضیان واگذار شده و هم اکنون بیش از ۹۸۰ غرفه و ۴۸۰ صنف در آن مشغول به فعالیت بوده و امرار معاش حدود ۶ هزار نفر را فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha