۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85587781
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دومین جشنواره «تئاتر خیابانی زیویه» در قلعه زیویه سقز آغاز بکار کرد

سنندج- ایرنا- دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه امروز پنجشنبه با اجرای نمایشی به طور نمادین در قلعه باستانی زیویه شهرستان سقز، آغاز بکار کرد.

به گزارش ایرنا، قلعه زیویه (کاخ دژ) که یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود، بر روی یکی از کوه‌های نسبتا مرتفع سقز در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و روستایی به همین نام واقع شده است.

چند سالی است نام این قلعه بر جشنواره‌ای که هدف آن حفظ و احیا آیین‌ها و بازی‌های نمایشی بوده، حک شده است تا اینگونه یکی از آثار تاریخی ارزشمند کردستان هم به همگان بیشتر از گذشته معرفی شود.

بی‌شک تحولات پرشتاب تکنولوژی در دهه‌های اخیر موجب فراموشی و از رونق افتادن بسیاری از آیین‌ها و سنت‌های موجود در جامعه ما شده است و در بین اقشار مختلف، هنرمندان حوزه تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی آستین همت را بالا زده‌اند تا با هنر خویش باردیگر این آیین‌ها را به صحنه آورده و به نوعی در احیای آنها نقش خود را ایفا کنند.

جشنواره آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه پنج دوره به صورت شهرستانی و تیرماه سال گذشته در سطح استانی برگزار شد و امسال با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسب موجود در شهرستان سقز دست اندرکاران این رویداد فرهنگی و هنری تصمیم به اجرای آن در سطح منطقه ای گرفتند.

سال هاست هنرمندان کردستانی استعدادها وتوانمندی های خود را در عرصه تئاتر خیابانی بخوبی نشان داده‌اند و همت و پشتکار آنها و حمایت مسئولان موجب شده که مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران شناخته شود.

امسال هفدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در مهرماه برگزار می شود که با تغییرات اعمال شده در این دوره بخشی جداگانه مربوط به نمایش‌هایی آیینی و سنتی وجود ندارد؛ بنابراین جشنواره تئاتر خیابانی زیویه با تمرکز بر این بخش می تواند در تقویت نمایش‌های آیینی و سنتی بسیار اثرگذار عمل کند.

ارسال ۸۳ اثر به جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی زیویه

دبیر دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بعد از اعلام فراخوان این دوره از جشنواره ۸۳ اثر از سوی هنرمندان سراسر کشور به این جشنواره ارسال شد.

امیر زارع‌زاده اضافه کرد: آثار ارسال شده توسط داوران بازبین متشکل از افشین ناصری، عزیز زادسر، سامان رستمی، هه‌لویست نریمان و سامان صیدابراهیم مورد داوری قرار گرفت و ۱۵ اثر داخلی و یک اثر خارجی از اقلیم کردستان عراق به بخش نهایی راه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پنجشنبه ۱۵ و جمعه ۱۶ شهریور هر اثرنمایشی ۲ مرتبه به اجرا در می آید، افزود: مکان اجرای نمایش ها هم پارک مولوی کُرد است و ۲ اثر نمایشی هم در مجموعه گردشگری شانشین سقز به اجرا درمی آید.

دبیر دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه سقز بیان کرد: داوران مرحله نهایی این دوره از جشنواره هم شامل آقایان وحید لک، محمد زارع زاده، حسن صالح و صابر دل بینا است.

زارع‌زاده به برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: کارگاه آموزشی در روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور نژاد نجم، دبیر جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک اقلیم کردستان عراق برگزار می شود.

وی برگزاری مسابقه عکاسی را از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره اعلام کرد و افزود: تماشاچیان نمایش ها در صورت تمایل می توانند با تلفن های همراه خود از هر لحظه جذاب و ماندگاری در صحنه نمایش عکس بگیرند و برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه سقز ادامه داد: در اختتامیه این دوره از جشنواره که روز شنبه ۱۷ شهریور در مجموع گردشگری شانشین برگزار می شود افزون بر معرفی گروه های برگزیده، بهترین تصاویر ارسالی هم معرفی و از عکاسان آنها تجلیل به عمل می آید.

زارع‌زاده بیان کرد: موضوعات این نمایش‌ها آئین‌های سنتی و فرهنگ اقوام و مردم مناطق مختلف کشور و همچنین مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی است.

سقز جایگاهی فاخر در حوزه هنرهای نمایشی دارد

استاندار کردستان به مناسبت آغاز دومین دوره جشنواره منطقه ای تئاتر آیینی سنتی زیویه پیامی صادر کرد که در متن آمده است: سقز، مهد تمدن و فرهنگ که به عنوان شهر هزار صحنه و شهر تئاتر زبانزد مردم هنر دوست کشورمان است، جایگاهی فاخر در حوزه هنرهای نمایشی دارد.

برگزاری ۲ رویداد تئاتر صحنه ای و خیابانی در این شهر فرهنگی در قالب ۲ رویداد بزرگ، نشان دهنده بسترهای مناسبی چون هنرمندان و مسئولانی دلسوز و علاقمند به کار نمایش و تماشاگران گرامی برای حمایت از آثار است.

این روند بی تردید برای استان و کشور مایه فخر و باعث ثبت سقز به عنوان شهر خلاق تئاتر خواهد شد که در کنار اجرای جشنواره ها نباید از سایر بسترسازی ها چون زیرساخت های هنر نمایش و تولید نمایشنامه غفلت کرد.

با اعتماد به حصول این راهبرد، روند و چشم‌انداز، توفیق تمام تلاشگران و حاضران در صحنه‌های هنر نمایش از جمله هنرمندان، برگزار کنندگان و حامیان بخش خصوصی و دولتی این رویداد را ستوده، از درگاه خداوند منان، توفیق این مجموعه هم افزا برای توسعه فرهنگ و هنر و اعتلای جایگاه استان کردستان خواستارم.

دومین جشنواره جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه توسط موسسه فرهنگی و هنری پیوند سقز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری استانداری، فرمانداری ویژه شهرستان سقز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز،انجمن هنرهای نمایشی کردستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز و رستوران شانشین برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha