تولید گندم با بهره‌گیری از یافته‌های تحقیقاتی افزایش یافت

مراغه- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: اگرچه شروع سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با خشکی و در ادامه با افزایش دما در پاییز و زمستان همراه شد اما تولید گندم با بهره‌گیری از یافته‌های تحقیقاتی این موسسه از حدود پنج میلیون تن در سال گذشته به بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش یافت.

«مظفر روستایی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش دما در زمستان موجب شد تا برخلاف سال‌های نرمال، رشد رویشی مزارع گندم در برخی مناطق گرمسیر افزایش یابد و با وقوع دمای پایین در اسفند ماه شاهد خسارت سرما در برخی مناطق بودیم.

تولید گندم با بهره‌گیری از یافته‌های تحقیقاتی افزایش یافت
بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه قرار دارد

وی ادامه داد: به دلیل کاهش شدید بارش و توزیع نامناسب آن در استان‌های بوشهر، قسمتی از فارس، قزوین، خراسان رضوی و برخی مناطق دیگر شاهد خشکسالی شدید بودیم و در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از مزراع دیم خسارت شدیدی از خشکی داشتند.

«روستایی» با اشاره به متوسط بارش ۲۳۰ میلی‌متر تا تیرماه ۱۴۰۳ نیز افزود: به‌کارگیری یافته‌های تحقیقاتی این موسسه در عرصه‌های زراعی پروژه جهش تولید، به افزایش کارایی و بهره‌وری از بارش‌های بهاره (آب سبز) و نهاده در مدیریت مزارع منجر شد.

وی افزود: افزایش تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم بیشتر در دیم‌زارها نسبت به سال قبل، نشان‌دهنده ظرفیت و چشم‌انداز دیمزارها در تامین امنیت غذایی است و این مقدار تولید با پشتیبانی و حمایت‌های بیشتر می‌تواند بیش از پیش افزایش یابد.

«روستایی» افزود: تامین بذور پایه ارقام گندم دیم به مقدار مناسب و تدوین دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کارشناسان، اجرای مزارع تحقیقی - ترویجی، پایگاه‌های نوآور و PVS در سطح کشور در قالب پروژه جهش تولید موجب شد تا میانگین تولید گندم دیم در سال جاری به هزار و ۷۲۰ کیلوگرم در هکتار یعنی ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل افزایش یابد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال زراعی در بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اجرا شد و با اجرای این طرح تولید گندم دیم در کشور حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که نتیجه همکاری معاونت زراعت، سازمان جهادکشاورزی استان‌ها، کارشناسان عرصه‌ها، ستاد اجرایی و کشاورزان است.

تولید گندم با بهره‌گیری از یافته‌های تحقیقاتی افزایش یافت
میانگین تولید گندم دیم به هزار و ۷۲۰ کیلوگرم در هکتار یعنی ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل رسید

«روستایی» افزود: رعایت دستورالعمل‌های فنی موسسه، استفاده از ارقام جدید و به‌کارگیری بسته‌های زراعی از جمله استفاده از کود پایه در کشت پاییزه، تاریخ و عمق کشت از عوامل موثر افزایش تولید است و استفاده کشاورزان از دستورالعمل‌های فنی موسسه در سال‌های آینده عامل افزایش و پایداری تولید در دیمزارها خواهد بود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این را هم بیان کرد: کشاورزان با به‌کارگیری ارقام این موسسه میانگین تولید را از یکهزار و ۴۳۷ کیلوگرم در هر هکتار به یکهزار و ۷۲۰ کیلوگرم در دیم‌زارها افزایش داده‌اند.

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha