۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹:۰۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85588075
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیکاراگوئه ۱۳۵ زندانی را پس از مذاکرات با آمریکا آزاد می‌کند

نیویورک – ایرنا- کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که  آزادی ۱۳۵ زندانی سیاسی در نیکاراگوئه را به دلایل بشردوستانه تضمین کرده است و آنها قبل از مهاجرت قانونی به آمریکا یا سایر کشورها به گواتمالا خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمریکا و گواتمالا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این آزادی به دنبال «مذاکرات چندین ماهه بین آمریکا و نیکاراگوئه» صورت می‌گیرد.

کاخ سفید اعلام کرد که افراد آزاد شده همگی شهروندان نیکاراگوئه ای هستند و شامل اعضای یک سازمان انجیلی مسیحی، افراد غیر روحانی کاتولیک و دانشجویان می شوند.

سال گذشته بیش از ۲۰۰ زندانی سیاسی نیکاراگوئه ای آزاد و به آمریکا منتقل شدند. در آن زمان، دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه این آزادی را فشاری برای اخراج جنایتکارانی توصیف کرد که برای تضعیف نیکاراگوئه تلاش می کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: امروز، ایالات متحده و گواتمالا اقداماتی را برای تأمین امنیت و کمک به ۱۳۵ زندانی سیاسی و عقیدتی که به صورت غیرقانونی توسط مقامات نیکاراگوئه بازداشت شده بودند، اتخاذ کردند. در میان آزاد شده‌ها رهبران مذهبی، مردم عادی و مدافعان حقوق بشر هستند. ورود آنها به گواتمالا در پی ماه ها مذاکره بین آمریکا و نیکاراگوئه صورت می گیرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: این تلاش مشترک آمریکا و گواتمالا به برخی از رنج های زندانیان آزاد شده پایان می دهد. واشنگتن به صورت داوطلبانه انتقال این افراد از نیکاراگوئه به گواتمالا را تسهیل کرد و آنها این فرصت را خواهند داشت تا برای بازپس گیری زندگی خود از مسیرهای قانونی اقدام کنند.

وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: با همکاری مقامات گواتمالا، آمریکا و شرکای بشردوستانه ما به طور موقت غذا، اسکان و کمک های پزشکی، از جمله حمایت روانی، برای کمک به بهبودی و شروع کار دشوار بازسازی زندگی به این افراد ارائه خواهند داد.

وزارت خارجه آمریکا افزود: آمریکا و گواتمالا مجدداً بر حقوق همه افراد برای برخورداری از حقوق بشر و آزادی های اساسی، از جمله حقوق آزادی اندیشه، مذهب یا عقیده و آزادی بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت آمیز تاکید می کنند. ما تأکید می کنیم که تهدید برای دموکراسی در هر کجا تهدیدی برای دموکراسی در همه جا است. همه مسئولیت دارند از کسانی که از دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان دفاع می کنند محافظت کنند. آمریکا و گواتمالا به همبستگی خود با مردم نیکاراگوئه و همه کسانی که به طور مسالمت آمیز به دنبال شنیده شدن صدایشان هستند، ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha