۱۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبر: 85588498
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

روایت سفارت ایران در لندن از دانشمند ایرانی همتراز ارسطو و گالیله

لندن – ایرنا – سفارت ایران در لندن با انتشار پیامی به‌مناسبت سالگرد تولد «ابوریحان بیرونی» دانشمند برجسته ایرانی او را همتراز اندیشمندانی مانند ارسطو و گالیله توصیف کرد که در تکوین دانش‌بشری نقش بارزی داشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در پیام سفارت کشورمان آمده است: سپتامبر ماه تولد ابوریحان بیرونی دانشمند برجسته ایرانی است که عموما در جهان غرب در زمره دانشمندانی مانند گالیله و ارسطو سنجیده می شود. چرا که ابوریحان نیز مانند این دو شخصیت برجسته، در حوزه‌های مختلف دانش، صاحب نظر بود.

این پیام می‌افزاید: در دوران عصر طلایی اسلام، دانشمندان ایرانی نقش بارزی در تکوین دانش بشری داشته‌اند که ابوریحان فقط یکی از آنان است.

سفارت کشورمان یادآور شد که ابوریحان، «علاوه بر سهمی که در تکوین دانش بشری داشته است، امروز یک پیوند مهم فرهنگی بین سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان هم ایجاد کرده است؛ چرا که این دو کشور در زمان زندگی ابوریحان بخشی از ایران بوده‌اند و ولادت وی در ازبکستان و وفات وی افغانستان اتفاق افتاده است.»

به گزارش ایرنا، ابوریحان بیرونی در شهریور ۳۵۲ خورشیدی در نزدیکی شهر کاث خوارزم دیده به جهان گشود و به دلیل اینکه بیرون از منطقه خوارزم به دنیا آمده بود، به ابوریحان بیرونی مشهور شد.

او در زمینه های ریاضی، نجوم، تاریخ، جغرافی، پزشکی، علوم طبیعی، سنگ شناسی، ادبیات و فلسفه؛ صاحب نظر بود و به علت کاربرد روش های علمی، تحقیقی و تجربی دقیق در آثار خود؛ دانشمندی منحصر به فرد به شمار می رفت که با وجود امکانات کم آن دوران به نتایجی دست یافت که در زمره بهترین تحقیق های انجام شده در دنیای قدیم قلمداد می شوند.

ابوریحان به زبان های فارسی، عربی و سانسکریت تسلط کامل داشت و گویا با زبان‌های یونانی و سریانی هم به اندازه ای آشنا بوده است. افزون بر این وی در زمینه پژوهش‌های ژرف در تاریخ به ویژه تاریخ علوم بسیار توانمند بوده و بر نظریه‌های علمی زمان خود تسلط شگرفی داشته است.

او تلاش می کرد تا به جای توجه به شنیده‌ها و استناد صرف به دیدگاه‌های مشهور منسوب به اندیشمندان پیش از خود تا جایی که تواناییش اجازه می داد، به ارزیابی درستی یا نادرستی گزاره‌ها بپردازد و بدین گونه بسیاری از باورهای به‌ ظاهر علمی را با آزمودن کنار گذاشت و به خلق نظریه های تازه پرداخت.

این دانشمند ایرانی سرانجام در پایان سده ۴۲۹ یا اوایل سده ۴۳۰ خورشیدی درگذشت.

روایت سفارت ایران در لندن از دانشمند ایرانی همتراز ارسطو و گالیله

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha