وزیر بازرگانی پاکستان: مصمم به پیگیری تجارت دوجانبه با ایران زیر چتر شانگهای هستیم

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر بازرگانی پاکستان با اعلام برنامه‌ریزی این کشور برای اعزام هیات تجاری به جمهوری اسلامی ایران افزود: ما مصمم به پیگیری مسیرهای غیر تحریمی در مراودات تجاری با ایران و شرکای منطقه‌ای خود زیر چتر سازمان همکاری شانگهای هستیم.

جام‌ کمال خان در آستانه بیست سومین نشست وزرای تجارت و امور اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) که قرار است به میزبانی دولت پاکستان برگزار شود، طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت که در هفته جاری نشستی بسیار مهم با حضور هیات‌های کلیدی عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد خواهیم داشت که با توجه به اوضاع فعلی منطقه و سناریوهای مختلف پیرامون تحولات اقتصادی در جهان و منطقه، بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

وی افزود: حضور هیات‌های قوی مانند چین و روسیه و همچنین همسایه ما جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی وزرای تجارت سازمان همکاری شانگهای یک فرصت ایده آل را برای یافتن فرصت‌های جدید در راستای مشارکت قوی منطقه‌ای و بکارگیری روش‌های موثر در عرصه مراودات تجاری، اقتصادی و تبادل هیات‌ها فراهم می‌کند.

وزیر بازرگانی پاکستان گفت که برخی از اعضای شانگهای با روش‌های مختلف از جمله تهاتر و ارزهای محلی اقدام به تجارت دوجانبه می کنند و ما نیز در نشست اسلام‌آباد دستور کار موثری در راستای تقویت معیشت ملت های خود را دنبال خواهیم کرد.

این وزیر پاکستانی که اهل ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان در ایران است، پیرامون مراودات تجاری دو کشور اظهار داشت: در جریان سفر اردیبهشت ماه دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران به پاکستان، دو کشور اقدامات یکدیگر را برای تحکیم تجارت و رفع موانع بروزرسانی کردند و قرار شد یک هیات تجاری از پاکستان به تهران اعزام شود که این سفر برنامه ریزی شده به دلیل سانحه اندوهناک درگذشت رئیس جمهوری ایران و همکاران وی به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: پاکستان نگاه رو به جلو برای همکاری‌های موثر و نزدیک با دولت جدید در ایران دارد و ما برای تقویت بیشتر مبادلات تجاری چه در سطح دوجانبه و منطقه‌ای مصمم هستیم و در این راستا زیر چتر سازمان همکاری شانگهای در تلاش برای یافتن راهکارهای مختلف به ویژه مسیرهای غیر تحریمی خواهیم بود.

وزیر بازرگانی پاکستان با بیان اینکه سفر هیات پاکستانی به ایران همچنان در دستور کار ما است، افزود: کمیته‌های تجاری در سطوح بالا و همچنین میان استان‌های مرزی دو کشور نیز فعال است و اطمینان داریم در حاشیه نشست وزیران تجارت سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد، رایزنی‌های مهمی با مسئولان ایرانی در حوزه مراودات دوجانبه تجاری، اقتصادی از جمله بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی داشته باشیم.

وی افزود: تمامی مقدمات برای میزبانی شایسته از هیات‌های تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فراهم شده است و این تحول یک فرصت برای کمک به توسعه مراودات منطقه‌ای میان کشورهای عضو و تامین منافع مشترک ما خواهد بود.

وزیر بازرگانی پاکستان اعلام کرد که وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای برای شرکت در اجلاس اسلام‌آباد دعوت کرده و دعوتنامه های مشابهی نیز برای دیگر وزرای کشورهای عضو ارسال شده است.

گفتنی است همزمان با نشست ۲ روزه وزیران تجارت سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد در روز ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر)، قرار است گردهمایی مسئولان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو نیز به میزبانی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organization: SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی در دفتر مرکزی آن واقع در چین تاسیس شد.

ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی سازمان شانگهای و بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و حتی قطر و عربستان عضو ناظر یا شریک گفت‌وگوی این سازمان هستند.

اجلاس آتی روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز قرار است به میزبانی دولت پاکستان اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر) در اسلام‌آباد برگزار شود.‌

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha