پروژه‌ای که تنها نامش در جنوب استان بوشهر افتتاح شد

بوشهر- ایرنا- در روزهای اخیر، خبر افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت امام رضا (ع) در بندر شیرینو، شهرستان کنگان منتشر شده که بررسی ها نشان می دهد وارد فاز عملیاتی نشده است.

به گزارش ایرنا، شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان این مرکز را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در «بندر شیرینو» از مناطق گازخیز کشور و در مجاورت مجتمع‌های عظیم پتروشیمی احداث کرد اما به دلیل نبود تجهیزات و نیروی متخصص تا به امروز قابل استفاده نیست.

گلایه‌های شهروندان شیرینویی

یکی از فعالان اجتماعی بندر شیرینو در گفت و گو با ایرنا گفت: چگونه ممکن است مرکز درمانی بدون پزشک و تجهیزات مناسب افتتاح شود؟ مردم شیرینو سال‌ها منتظر این درمانگاه بوده‌اند، اما حالا با مرکزی مواجه هستند که کمبودهای اساسی دارد.

«محبوبه بهمنی» افزود: ابتدایی ترین نیازهای مردم این منطقه دسترسی به امکانات درمانی است.

وی ادامه داد: این که صنعت با تمام آلودگی ها در یک منطقه مستقر شود اما متنماسب با آن نتواند نیازهای مردم محلی را برطرف کند چندان شایسته نیست.

دیگر شهروند بندر شیرینو به ایرنا گفت: افتتاح این درمانگاه بدون نیروی متخصص، هیچ کارایی ندارد.

پروژه‌ای که تنها نامش در جنوب استان بوشهر افتتاح شد

وی افزود: ما هر روز با آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما هیچ مرکز درمانی مجهزی در دسترس نیست.

«فاطمه آتش‌افروز» ادامه داد: البته می دانیم که مدیران مرتبط با حوزه بهداشت و درمان استان و شهرستان کنگان تلاش هایی برای تامین نیروی انسانی و تجهیزات انجام داده اند اما بر ما پوشیده است که چرا این تلاش های به ثمر نمی رسد؟

«یاسر شیرازی» از مطالبه‌گر محلی نیز به ایرنا گفت: در قلب صنعت نفت و گاز کشور زندگی می‌کنیم، اما حتی یک پزشک برای درمان‌های اولیه نداریم.

بیشتر بخوانید

مرکز جامع سلامت شهر شیرینو کنگان آماده افتتاح است

۳۰ پروژه بهداشتی - درمانی در استان بوشهر آماده افتتاح و کلنگ زنی شد

۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهداشت و درمان کنگان مصوب شد

وی افزود: توزیع وضعیت بهداشت و درمان برای مردم بندر شیرینو را عادلانه نمی دانیم، مردمی که از مزایای استقرار این صنایع بزرگ محروم هستند و برای دریافت خدمات درمانی ابتدایی باید مسافت‌های طولانی طی کنند.

«عادل بلوچی» دیگر فعال اجتماعی با اشاره به آلودگی هوا به ایرنا گفت: آلودگی شدید هوای بندر شیرینو سلامت مردم، به‌ویژه کودکان و سالمندان، را به‌شدت تهدید می‌کند.

وی افزود: این آلودگی نه‌تنها از سوی صنایع بزرگ کنترل نمی‌شود، بلکه با کمبود امکانات درمانی نیز مواجه هستیم.

این فعال اجتماعی ادامه داد: نیاز است که مسئولان مرتبط با حوزه بهداشت و درمان و همچنین شرکت های صنعتی در این خصوص توجه جدی داشته باشند.

افتتاح این مرکز نمادین بود

سخنگو و نایب رئیس شورای شهر کنگان در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاد شدید از نحوه مدیریت این پروژه گفت: افتتاح این مرکز درمانی بیشتر به یک حرکت نمادین و نمایشی شبیه است تا اقدامی برای حل مشکلات اساسی مردم منطقه را شاهد باشیم.

«ابراهیم بهمنی» افزود: قبل از افتتاح و بهره برداری از این درمانگاه، شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان باید فکری برای استخدام و بکارگیری نیروی انسانی مرتبط از جمله پزشک، پرستار و حتی تجهیزات کافی می کرد که متاسفانه در این خصوص اقدامی انجام نداده است.

وی افزود: در شرایطی که مردم با مشکلات جدی در دسترسی به خدمات درمانی مواجه هستند، اگر مرکزی نیز افتتاح می شود باید از وضعیت نرم افزار تا سخت افزار از شرایط فیزیکی ساختمان، داشتن تهویه و دستگاه های خنک کننده تا نیروی انسانی دیده شود تا بتواند به مردم خدمات مناسبی ارائه کند.

نایب رئیس شورای شهر کنگان عنوان کرد: تدابیر فوری برای تأمین پزشکان و تجهیزات درمانی باید اتخاذ شود.

بهمنی گفت:همچنین صنایع مستقر در منطقه باید مسئولیت اجتماعی خود را به‌طور جدی بپذیرند و در بهبود زیرساخت‌های بهداشتی مشارکت کنند.

وی یادآور شد: بی‌عدالتی در ارائه خدمات درمانی در مناطقی مانند بندر شیرینو که در دل ثروت‌های طبیعی کشور قرار دارد، غیرقابل قبول است و در صورت مشارکت صنایع نفتی برای تجهیز این درمانگاه، کارکنان مجموعه های نفتی منطقه نیز در صورت بروز حادثه با استفاده از امکانات موجود به سلامتی خود کمک کنند.

پروژه‌ای که تنها نامش در جنوب استان بوشهر افتتاح شد

امام جمعه بندر سیراف در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مردم بندرش شیرینو از کمبود امکانات در درمانگاه‌های محلی به شدت گلایه دارند.

حجت‌الاسلام محمد صادق عاشوری افزود: مسئولان شهرستان صدای مردم را بشنوند و به نیازهای آنها توجه کنند.

وی ادامه داد: کمک‌های قطره‌چکانی صنایع به ما کمکی نمی‌کن، آسیب‌هایی که این صنایع به محیط‌زیست و سلامت مردم منطقه وارد می‌کنند، بیشتر از خدماتی است که ارائه می‌دهند.

عاشوری با اشاره به مشکلات درمانگاه های بخش سیراف تأکید کرد: انتظار داریم که مراکز درمانی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کند و سلامت مردم یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان قرار گیرد.

بخشدار سیراف در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شرایط ویژه محیط زیستی و درمانی شهرستان‌های کنگان و عسلویه، از اقدامات مؤثر دولت سیزدهم و مسئولین استانی در بهبود وضعیت موجود دفاع کرد.

«حسین بلوچی» اضافه کرد: به دلیل فعالیت گسترده صنایع گازی پارس جنوبی و افزایش مهاجرت به منطقه به‌ویژه به شهرستان‌های کنگان و عسلویه، فشار جمعیتی و زیست‌محیطی زیادی به این مناطق وارد شده است.

وی عنوان کرد: حجم بالای آلودگی‌ها و جمعیت رو به رشد، شرایط درمانی و زیست‌محیطی این مناطق را به چالش کشیده است.

بخشدار سیراف ادامه داد: به واسطه سیاست‌گذاری‌های جدید دولت و شخص رئیس جمهور، شاهد آغاز اقدامات بسیار ارزشمند و تحول‌آفرین در حوزه بهداشت، درمان و محیط زیست هستیم، این اقدامات ریل‌گذاری‌های اساسی برای بهبود شرایط این مناطق است و نویدبخش اتفاقات بسیار مسرت‌بخش برای مردم خواهد بود.

بلوچی با تأکید بر تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات درمانی منطقه، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی کنگان و بیمارستان ۱۱۰ تخت‌خوابی عسلویه در هفته دولت امسال اشاره کرد که گام بزرگی در جهت تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی منطقه است.

وی ادامه داد: همچنین وزارت نفت اقدامات جدی و مؤثری برای حذف فلرهای گازی پالایشگاه‌های منطقه آغاز کرده که تأثیر بسیار مثبتی بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

بخشدار سیراف با اشاره به نقش دولت در توسعه مناطق روستایی و شهری، به پروژه‌های عملیاتی‌شده اشاره کرد و افزود: در حوزه خدمات روستایی و شهری نیز شاهد اقدامات ارزنده‌ای بوده‌ایم؛ به‌ویژه افتتاح درمانگاه امام رضا (ع) در شهر شیرینو، که پس از سال‌ها بلاتکلیفی به مرحله عملیاتی رسیده است، این درمانگاه می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت مردم منطقه ایفا کند.

بلوچی عنوان کرد: البته برخی نواقص از جمله کمبود پزشک در این مرکز درمانی وجود دارد که مسئولان مرتبط، از جمله شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در حال تلاش برای رفع این مشکلات هستند.

وی عنوان کرد: اطمینان داریم با پیگیری‌های انجام شده، این نواقص به‌زودی برطرف و مردم منطقه به خدمات درمانی شایسته‌ای که لایق آن هستند، دسترسی پیدا خواهند کرد.

بخشدار سیراف تأکید کرد: دولت با جدیت در حال اجرای برنامه‌های اساسی برای بهبود شرایط درمانی و محیط زیستی منطقه است و این اقدامات، امیدهای فراوانی را برای آینده‌ای بهتر برای مردم این خطه زنده نگه داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادامه این تلاش‌ها، مردم جنوب استان بوشهر به خدمات بهداشتی و زیست‌محیطی با کیفیتی دسترسی داشته باشند.

با هدف ارتقای خدمات به مردم شیرینو؛خانه بهداشت شیرینو به مرکز خدمات جامع سلامت در هفته دولت ارتقا یافت

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در خصوص نبود پزشک و پانسیون در مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو توضیحاتی ارائه داد.

این روابط عمومی اعلام کرد: پیرو خبر درج شده در سایت‌های خبری در خصوص افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو به استحضار می‌رساند با توجه به توسعه روستا شیرینو به شهر، در راستای ارتقا خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شریف منطقه، خانه بهداشت این روستا به مرکز خدمات جامع سلامت شهری- روستایی با پوشش شهر شیرینو و روستاهای لاورده و لاورگل ارتقا یافت.

در ادامه آمده است: این مرکز در ۲ طبقه به مساحت ۷۰۰ مترمربع در مورخ هشتم شهریورماه به‌صورت متمرکز و غیرحضوری توسط استاندار بوشهر افتتاح شد، در ضمن علاوه بر سه نیروی بهورز شاغل در خانه بهداشت، چهار نیروی جدید جذب و مشغول به فعالیت شدند.

پروژه‌ای که تنها نامش در جنوب استان بوشهر افتتاح شد

براساس طرح توسعه و گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، این مرکز از مراکزی است که با توجه به جمعیت ثبت‌شده در سامانه یکپارچه بهداشت که حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر است، می‌بایست در روزها و ساعات اداری فعالیت کند و مرکز خدمات جامع سلامت سیراف به‌عنوان مرکز معین این مرکز در روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری است.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان تاکید می کند: لازم به ذکر است که در این مرکز باید پزشک، ماما _ پرستار، مراقبین سلامت، نگهبان و راننده و سرپرست مرکز مشغول به فعالیت باشند که با وجود ثبت آگهی جذب و پیگیری‌های صورت گرفته در ۲ ماه اخیر، هنوز پزشکی جهت فعالیت در مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو متقاضی نشده است.

در ادامه عنوان شده است: از زمان افتتاح، مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو توسط پزشکان سایر مراکز شهرستان کنگان پوشش داده می‌شود.

بر اساس توضیحات روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در خصوص پانسیون مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو گفته شده با توجه به تأخیر در تأمین اعتبار از طرف شورای راهبردی برای ساخت پانسیون و اتمام قرارداد پیمانکار، پروژه خاتمه پیدا کرد، ولی با پیگیری‌های لازم با فرماندار شهرستان کنگان، اعتبار موردنیاز در کمیته بودجه و برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۳ جهت ساخت پانسیون چهار واحدی در مجاورت مرکز فعلی پیش‌بینی‌شده و بلافاصله بعد از تخصیص، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha