خودنمایی کرم خوشه‌خوار در تاکستان‌های خراسان‌شمالی؛ مبارزه آغاز شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی از خودنمایی کرم خوشه خوار در تاکستان های استان خبر داد و گفت: ۲۰ هزار و ۸۸۶ هکتار از تاکستان های استان با این آفت سمپاشی و مبارزه شد.

محمد رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کرم خوشه خوار انگور از آفات مهم در تاکستان ها است و این آفت در سال، سه تا چهار نسل تولید کرده و هر ساله خسارت قابل توجهی را به محصول انگور وارد می کند و تاکنون با سه نسل آن در استان مبارزه شده است.

وی افزود: مجموع سطح مبارزه با این کرم در تاکستان های استان هشت هزار و ۹۷۰ هکتار مربوط به نسل اول، هشت هزار و ۷۰ هکتار نسل دوم و سه هزار و ۸۴۶ هکتار مربوط به نسل سوم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه کرم خوشه خوار به صورت پروانه تولید می شود افزود: نسل چهارم این آفت در شهریور و مهرماه اگر هوا گرم باشد ظاهر می شود.

وی تصریح کرد: نسل اول کرم خوشه خوار باعث تنک شدن خوشه ها، نسل دوم باعث از بین رفتن حبه ها و در نسل سوم نیز باعث از بین رفتن تکه حبه خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه آفت کرم خوشه خوار در تاکستان های استان به حالت طغیان نرسیده است گفت: تاکداران مبارزه را جدی بگیرند تا این آفت بیشتر گسترش نیابد.

وی خاطرنشان کرد: کرم خوشه خوار به حالت پروانه ای و برای رشد و نمو تابع دما است که این امر باعث می شود تا سطح مبارزه در تاکستان های این استان متفاوت باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: منطقه بدرانلو بعنوان قطب انگور بجنورد به سه منطقه از نظر دمایی تقسیم شده است که کارشناسان زمان مبارزه را به کشاورزان اعلام خواهند کرد.

ایجاد سه ایستگاه پیش آگاهی کرم خوشه خوار

وی با بیان اینکه در سطح تاکستان های استان سه ایستگاه پیش آگاهی کرم خوشه خوار ایجاد شده است گفت: ۲ ایستگاه در بجنورد و یک ایستگاه مشترک شیروان و فاروج تمامی اطلاعات و داده‌های زمان مبارزه در این حیطه به کشاورزان اعلام خواهد کرد.

رضایی تصریح کرد: ایستگاه‌ها از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و اطلاعات به روش علمی ارایه می شود که زمان دقیق مبارزه اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خسارت اصلی کرم خوشه خوار انگور از طریق تغذیه لارو های این حشره است که از غنچه های گل، خوشه ها و حبه های نارس و رسیده انگور تغذیه می کنند.

علاوه بر این خسارت غیر مستقیم این آفت با فراهم شدن شرایط جهت ابتلا به بیماری قارچی به صورت فاسد شدن حبه های انگور آلوده است و میزان خسارت به مرحله رشدی که گیاه در آن قرار دارد، رقم انگور، اندازه خوشه ها، نسل آفت در مرحله خسارت و حساسیت به پوسیدگی بستگی دارد.

خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که هشت هزار و ۷۸۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن آبی و چهار هزار و ۸۳۴ هکتار معادل ۴۰ درصد دیم تشکیل می دهد.

تولید ۱۴۰ هزار تن انگور برای سال زراعی جاری از سطح تاکستان های این استان پیش بینی شده که ارزش اقتصادی آن ۳۰ هزار میلیارد ریال برآود شده است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha