۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85583616
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ارزش اقتصادی انگور خراسان شمالی ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ۱۴۰ هزار تن انگور برای سال زراعی جاری از سطح تاکستان های این استان پیش بینی شده که ارزش اقتصادی آن ۳۰ هزار میلیارد ریال برآود شده است.

صفدر صفدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که هشت هزار و ۷۸۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن آبی و چهار هزار و ۸۳۴ هکتار معادل ۴۰ درصد دیم تشکیل می دهد.

وی افزود: ۸۴ هزار تن انگور تولیدی در سال جاری مربوط به رقم سلطانی است که بخش زیادی از این محصول تبدیل به کشمش خواهد شد و ۵۶ هزار تن نیز انگور کلاهداری را شامل می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: استان از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور رتبه ۱۰ کشوری را دارد و سرانه مصرف انگور در استان ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم, سرانه مصرف کشمش دراستان نیم کیلوگرم و شیره انگور ۲ تا سه کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: ۶ واحد تولید کشمش در استان فعال است که با احتساب کشمش خانگی تولید این محصول در این خطه امسال ۱۳ هزار و ۴۶۰ کیلوگرم پیش بینی شده است.

صفدری تصریح کرد: یک واحد تولیدی شیره انگور با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن نیز در این استان ایجاد شده است که امسال ۳۵۰ تن شیره انگور در این واحد تولید خواهد شد.

وی گفت: یک واحد تولید سرکه انگور با ظرفیت ۵۰۰ تن و یک واحد کنسانتره با ظرفیت ۱۰ هزار تن نیز در این استان دایر است که به ترتیب امسال ۱۵۰ تن سرکه و سه هزار و ۴۰۰ تن کنستانتره تولید خواهد شد.

تولید ۵۰ هزار تن انگور درجه یک

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: از مجموع انگور تولیدی این استان ۵۰ هزار تن انگور درجه یک است که برای تازه خوری تبدیل به کشمش و صادرات می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار کرد: ۸۱ هزار تن انگور استان نیز درجه ۲ است که برای بحث تازه خوری، کشمش مورد استفاده قرار می گیرد و هشت هزار و ۶۰۰ تن نیز درجه سه و چهار است که تبدیل به کنسانتره، سرکه و شیره انگور خواهد شد.

صفدری با بیان اینکه ۴۴ هزار تن انگور درجه یک استان قابلیت صادرات دارد گفت: در این راستا باید برنامه ریزی های لازم انجام شود که برند سازی و بسته بندی مناسب از جمله آن است که باید مد نظر باشد.

وی تعداد سردخانه های میوه دراستان را ۱۰ واحد دانست و تصریح کرد: ظرفیت این واحد ها سالانه بیش از ۵۲ هزار تن محصول است که اکنون به عنوان باراندار انگور نیز برای بحث صادرات استفاده خواهد شد که در سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن انگور و ۳۵۰ تن برگ شور از این استان به سایر کشورها صادر شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر بهره بردار استان در تاکستان ها مشغول به فعالیت تولید انگور هستند.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که مهمترین آن انگور است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha