۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲
کد خبر: 85589057
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: واشنگتن از حمایت‌گرایی و امنیتی‌سازی گسترده دست بکشد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه چین در دیدار با مشاور ارشد سیاست‌های بین‌المللی اقلیمی رئیس‌جمهوری آمریکا خواست برای همکاری با یکدیگر برای مقابله با چالش‌های جهانی، واشنگتن از حمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده دست بکشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی در دیدار با جان پودستا اظهار داشت: ۴۵ سال فراز و نشیب روابط پکن و واشنگتن، به ما درس‌های مهمی آموخته است که دو کشور باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب همدیگر؛ باید به یکدیگر در رسیدن به موفقیت کمک کنند، نه اینکه درگیر رقابت ناسالم شوند. باید به حرف‌ها و وعده‌های خود پایبند باشند و نه اینکه گفتار و عملشان را نقض کنند.

وی افزود: ما مایل هستیم با طرف آمریکایی برای پیشبرد توافقات مهم روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست سانفرانسیسکو، یافتن راهی صحیح برای تعامل میان چین و آمریکا و همچنین در جهت توسعه روابط دو جانبه سالم و پایدار همکاری کنیم.

وانگ ادامه داد: مقابله با تفییرات اقلیمی نه تنها برای حال حاضر سودمند است، بلکه برای آینده و سرنوشت سیاره ما نیز حیاتی و پکن به‌طور قاطعانه به مسیر توسعه سبز، کم‌کربن و پایدار متعهد است.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: گفت‌وگوها و همکاری‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی نه تنها بخشی از روابط چین و آمریکا است، بلکه گامی مهم در تحقق توافقات نشست سران دو کشور نیز به شمار می‌آید.

وی اظهار امیدواری کرد که واشنگتن به نگرانی‌های منطقی پکن احترام بگذارد و از حمایت‌گرایی و امنیت‌گرایی گسترده بپرهیزد تا با همکاری یکدیگر بتوانند به‌طور مشترک با چالش‌های جهانی مقابله کنند.

طرف آمریکایی این دیدار نیز بیان کرد: همکاری در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی از توافقات مهمی است که میان سران دو کشور حاصل شد و بخشی کلیدی روابط چین و آمریکا را تشکیل می‌دهد و همچنین در روند همکاری‌های چندجانبه جهانی نقش اساسی دارد.

وی افزود: همکاری میان چین و آمریکا نه تنها به نفع مردم هر دو کشور خواهد بود، بلکه برای کل جهان نیز مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

پو دستا ادامه داد: طرف آمریکایی تمایل به ارتباط و هماهنگی بیشتر و همکاری‌های سازنده‌ با طرف چینی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha