۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85589174
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین حباب‌های پلاسما بر فراز زمین کشف کرد

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85589174
چین حباب‌های پلاسما بر فراز زمین کشف کرد

تهران- ایرنا- دانشمندان چینی با استفاده رادارهای جدید خود توانستند حباب‌های پلاسمایی استوایی را بر فراز سطح زمین کشف و شناسایی کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، دانشمندان چینی با استفاده از رادار «یونوسفر برد بلند کم‌عرض جغرافیایی» (LARID) که سال گذشته توسط پکن ساخته شد، حباب‌های پلاسمایی را که تقریبا هم‌زمان در بالای اهرام مصر و جزایر میدوی ظاهر شدند، شناسایی کرده‌اند.

حباب‌های پلاسمای استوایی، پدیده‌های آب و هوایی غیرعادی در مناطق کم‌عرض جغرافیایی هستند که در اثر ناپدید شدن ناگهانی تعداد زیادی ذرات باردار در یونوسفر (بخشی از لایه بالایی جو زمین) به وجود می‌آیند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در دستگاه‌های موقعیت‌یاب و همچنین ارتباطات ماهواره‌ای شوند. قطر این حباب‌ها می‌توانند به صدها کیلومتر برسد.

این حباب‌های پلاسما که توسط یک طوفان خورشیدی به وجود آمدند، در رادارهای چین بین چهارم تا ششم نوامبر سال گذشته به وضوح دیده شدند و امواج بازتابی از شمال آفریقا و اقیانوس آرام مرکزی به دورترین نقاط رسید. با تحلیل این سیگنال‌ها، دانشمندان نه تنها فرآیند تشکیل دقیق حباب‌های پلاسما را مشاهده کردند بلکه توانستند حرکت آنها را به صورت زنده پیگیری کنند.

درهمین راستا، رادار لارید که در جزیره هاینان واقع در جنوبی‌ترین نقطه سرزمین اصلی چین قرار دارد می‌ تواند حباب‌های پلاسما را تا فاصله ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتری یعنی تقریبا به اندازه فاصله هاوایی آمریکا یا لیبی با چین، را شناسایی کند.

چین حباب‌های پلاسما بر فراز زمین کشف کرد

نشریه صبح جنوب چین در رابطه با رادار لاردید، نوشت: به دلیل انحنای زمین، رادارهای معمولی در شناسایی اهداف پایین‌تر از افق مشکل دارند. اما این رادار می‌تواند امواج الکترومغناطیسی پرقدرتی را به هوا ارسال کند که این امواج بین یونوسفر و زمین چندین بار بازتاب می‌شوند و مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند.

این نشریه افزود: هنگامی که این امواج به حباب‌های پلاسما برخورد می‌کنند، بخشی از سیگنال بازتاب شده، توسط آنتن‌های رادار لاردید دریافت می‌شود.

در همین پیوند، رادار لارید که در باند فرکانسی هشت تا ۲۲ مگاهرتز عمل می‌کند، از ۲ زیرسیستم راداری تشکیل شده است که یکی به سمت شرق و دیگری به سمت غرب قرار دارد و هر کدام دارای ۲۴ مجموعه آنتن فرستنده و گیرنده هستند.

به گزارش رسانه‌ها، این رادار از یک سیستم آرایه فازی کاملاً دیجیتالی پیشرفته استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد فرکانس تشخیص، برد، میدان اسکن و مولفه‌های کدگذاری رادار را بر اساس نیازهای واقعی به‌صورت لحظه‌ای تنظیم کند.

حباب‌های پلاسما می‌توانند تاثیرات قابل‌توجهی بر جنگ‌های نوین داشته باشند و مطالعات زیادی در این زمینه تحت حمایت نیروهای نظامی در سراسر جهان، از جمله نیروی دریایی ایالات متحده انجام شده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌های رسمی چین، رادارهای نظامی فراتر از افق که از فناوری‌های مشابهی استفاده می‌کنند به‌طور گسترده توسط ارتش چین به کار گرفته شده است و اهدافی مانند جت‌های جنگنده رادارگریز F-۲۲ را شناسایی کرده‌اند.

سیگنال‌های رادارهای فراتر از افق دارای طول موج‌هایی هستند که به چندین متر می‌رسند و این امر باعث می‌شود که پوشش‌های رادارگریز هواپیماها نتوانند آنها را جذب کنند.

برخی از ناوشکن‌های جدید چینی، مانند ناوشکن‌های نوع ۰۵۵، نیز به رادارهایی مجهز شده‌اند که به‌طور مشابه قادر به شناسایی هواپیماهای رادارگریز هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha