نخستین عمل پیوند قلب مصنوعی در شمال شرق کشور با موفقیت انجام شد

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نخستین عمل تعبیه پمپ قلب مصنوعی (HMT۳ ) شمال شرق کشور، در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بر روی یک بیمار ۶۵ ساله دچار نارسایی قلبی مزمن با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمود محمدزاده شبستری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون این عمل در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، افزود: عمل جراحی تعبیه پمپ قلب مصنوعی برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به عنوان دومین شهر بعد از تهران در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: این عمل جراحی با همکاری تیم مجرب پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اساتید مجرب از تهران در بیمارستان مشهد بر روی بیمار قلبی «مجید مظفریان» انجام شد.

این متخصص بیماری های قلب و عروق ادامه داد: با توجه به این که برخی از بیماران شرایط عمل پیوند قلب چه انسان به انسان و چه قلب مصنوعی را ندارند، در این راستا برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستگاه "کمک قلب اکمو" برای آمادگی بیمار پیش از پیوند قلب مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر شبستری با بیان اینکه هم اینک عمل پیوند قلب طبیعی انسان به انسان، عمل پیوند قلب مصنوعی و نیز عمل کاشت دریچه قلب در بیمارستان امام رضا (ع) انجام می‌شود، افزود: عمل کاشت دریچه در بیمارستان های امام رضا (ع) و بیمارستان رضوی مشهد از هشت سال گذشته در حال انجام است و اکنون به مرحله آموزش به سایر افراد در داخل و خارج کشور رسیده است.

وی گفت: امید است دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه زمینه عمل کاشت دریچه قلب، پیوند قلب انسان به انسان و عمل پیوند قلب مصنوعی بتواند مرجع و مرکز آموزش و انتشار این روش‌ها در ایران و سایر کشورها قرار گیرد.

نخستین عمل پیوند قلب مصنوعی در شمال شرق کشور با موفقیت انجام شد

بیمار دریافت کنند قلب مصنوعی بزودی مرخص می‌شود

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست حال عمومی بیمار را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: این بیمار هم اینک با هوشیاری کامل و در شرایط حال عمومی مساعد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و دوران نقاهت را طی می‌کند و در دو تا سه روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.

دکتر محمد عباسی افزود: این بیمار دچار نارسایی قلبی، ۱۵ سال پیش توسط بنده مورد عمل بای پس عروق کرونر قرار گرفت و از ۲ سال گذشته نارسایی قلبی وی شدت گرفت به گونه ای که زندگی کردن و انجام فعالیت های روزانه برای وی سخت شده بود، شرایط عمل پیوند قلب طبیعی برای این بیمار مقدور نبود به همین دلیل در لیست بیماران نیازمند قلب مصنوعی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین برای نخستین بار در شرق کشور عمل پیوند قلب مصنوعی یا کمک قلب، برای رفع مشکل نارسایی قلبی در بیمارستان امام رضا(ع) به مدت  ۲ ساعت با موفقیت انجام شد.

به گفته وی، دستگاه تعبیه پمپ قلب مصنوعی با وزن حدود ۳۰۰ گرم دارای چهار باطری با ظرفیت هرکدام ۱۲ ساعت شارژ و یک مانیتورینگ است.

انجام حدود ۱۴۰ عمل پیوند قلب در بیمارستان امام رضا(ع)

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیمارستان امام رضا قطب پیوند قطب شرق کشور به شمار می رود، بیان کرد: نخستین عمل پیوند قلب در سال ۱۳۹۲ انجام شد که تا کنون ۱۴۰ عمل پیوند قلب در این بیمارستان با نتیجه موفقیت آمیز انجام شده است.

دکتر عباسی تاکید کرد: هزینه هر پیوند قلب طبیعی از انسان به انسان در آمریکا بیش از یک میلیون دلار است که بیمار پرداخت می کند اما این هزینه در ایران با حمایت دولت و وزارت بهداشت رایگان انجام می شود، عمل پیوند قلب مصنوعی که دستگاه آن از خارج وارد می‌شود و هزینه بالایی دارد، توسط بیمار پرداخت می شود که امید است این عمل خاص نیز توسط دولت زیر پوشش قرار گیرد.

وی افزایش متقاضیان در یافت قلب پیوندی را نسبت به دهنده قلب از بیماران مرگ مغزی را از جمله مشکلات حوزه قلب و عروق عنوان کرد و گفت: سالانه چهار هزار نفر در کشور دچار نارسایی قلبی می‌شوند که از این تعداد ۲ هزار نفر پیوند قلب می شوند و ۲ هزار نفر بدلیل نبود دهنده قلب یا نداشتن شرایط عمل پیوند از بین می‌روند.

هزینه دستگاه پمپ قلب مصنوعی نزدیک به پنج میلیارد ریال است

فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این نشست گفت: هزینه دستگاه پمپ قلب مصنوعی بین چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا پنج میلیارد ریال است و این دستگاه از کشور آمریکا وارد می‌شود که پیشرفته ترین دستگاه روز دنیا به شمار می رود.

دکتر سارا امینی افزود: هزینه این عمل به عنوان نخستین عمل در شمال شرق کشور از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین شده است.

وی ادامه داد: در هفته جاری دومین عمل پیوند قلب مصنوعی بر روی بیمار دیگری که مبتلا به نارسایی قلب است، انجام خواهد شد.

این پزشک فوق تخصص نارسایی و پیوند قلب بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بیان کرد: هم اینک عمل پیوند قلب طبیعی در ایران رایگان و با هزینه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود، امیدواریم عمل پیوند قلب مصنوعی که دارای هزینه بالایی است، زیر پوشش بیمه ای قرار گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن افزون بر ۹ هزار دانشجو و نزدیک به ۳۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و همچنین بیش از ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

بیمارستان امام رضا(ع) که از موقوفات آستان قدس رضوی است، به صورت قرارداد بلند مدت ۴۰ ساله در اجاره وزارت بهداشت است. بیمارستان امام رضا به عنوان بزرگترین مرکز درمانی کشور دارای یک هزار و ۸۳۰ تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران است.

۳۰۰ استاد دانشگاه و روزانه هزار دانشجوی بالینی در مجتمع آموزشی امام رضا(ع) مشهد مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha