۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبر: 85589337
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سفیر چین در ایران: سمنان ظرفیت توسعه روابط دوجانبه با چین دارد

سمنان - ایرنا - سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران گفت: سمنان ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف برای توسعه روابط دوجانبه با کشور چین دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زونگ پی وو روز شنبه در حاشیه نشست با فعالان اقتصادی سمنان در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان افزود: راغب به تقویت روابط دوجانبه استان سمنان با کشور چین هستیم.

سفیر کشور چین در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برای همکاری و توسعه روابط دوجانبه بین استان سمنان و کشور چین در بخش‌های مختلف باید تبادل نظر بیشتری انجام شود.

سفیر چین در ایران: سمنان ظرفیت توسعه روابط دوجانبه با چین دارد

سمنان گلوگاه اقتصادی شرق کشور

استان سمنان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی متنوع با خلوص بالا، میراث فرهنگی و تاریخی، ظرفیت کشاورزی و موقعیت جغرافیایی، گلوگاه اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود که باید جذب سرمایه‌گذار بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران نقشی مهم در کاهش هزینه‌های تمام شده در بخش تولید برای سرمایه‌گذاران دارد.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و به عبارتی می‌تواند به عنوان حلقه اتصال دریای شمال به مناطق مرکزی و جنوبی نقش آفرین باشد.

موقعیت جغرافیایی استان سمنان موهبت خداوندی است که با بهره‌گیری بیش از پیش از این ظرفیت راهبردی می‌توان منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید را در استان سمنان به معنای واقعی معنا کرد.

یکی از مواردی که موجب افزایش هزینه تولید در بخش سرمایه‌گذاری می‌شود هزینه جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات است و با زیرساخت‌هایی که در استان سمنان فراهم است بدون شک هزینه تولید به صورت چشمگیر کاهش می‌یابد.

تولید کننده در استان سمنان می‌تواند محصولات خود را با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر به پایتخت کشور، ۵۸۶ کلیومتر به اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر به قم، ۳۳۸ کیلومتر به گلستان، ۲۰۰ کیلومتر به مازندران و ۶۷۴ کیلومتر به خراسان رضوی برساند و این میزان مسافت کوتاه در زمان و هزینه ها صرفه‌جویی می‌شود.

استان سمنان با برخورداری از۲ هزار و ۱۶ کلیومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از۲۰ قطار باری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسوولان برای رونق تولید ایجاد شده است و نیازمند نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران است.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری است که از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان این استان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

براساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

در کنار معدن می‌توان به قابلیت‌های استان سمنان در بخش کشاورزی و دامپروری اشاره کرد که می‌تواند برای سرمایه‌گذار جذاب باشد چرا که استان سمنان تسهیلات خوبی را برای این بخش درنظر گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha