۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۵
کد خبر: 85589442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش سوزی مراتع اسدآباد مهار شد

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۵
کد خبر: 85589442
آتش سوزی مراتع اسدآباد مهار شد

همدان- ایرنا- معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: آتش سوزی در مراتع حاشیه منطقه حفاظت شده آلمابلاغ اسدآباد پس از ساعت ها تلاش مهار شد.

مهدی صفی خانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وسعت آتش سوزی رخ داده هنوز مشخص نبوده و در حال برآورد آن هستیم، اظهار کرد: آتش وسعت زیادی از مناطق پیرامونی منطقه حفاظت شده آلمابلاغ به همراه بخشی این منطقه حفاظت شده را فرا گرفته بود.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست، تلاش محیط بانان و کمک مردم بومی منطقه به همراه بهره گیری از تجهیزات نوین از جمله دمنده موجب تسریع در مهار دامنه آتش شد.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان یادآوری کرد: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ چند نوبت خاموش شد چرا که پس از هر نوبت خاموشی دوباره شاهد حریق در مناطق کور و دور دست بودیم.

صفی خانی توضیح داد: تیم های حاضر در صحنه پس از خاموش کردن یک قسمت از مراتع و منقه حفاظت شده سراغ بخش دیگری می رفتند برخی مواقع دوباره آتش سوزری شروع شده و کار محیط بانان و افراد حاضر در محل را سخت و دشوار می کرد.

وی گفت: با توجه به پستی بلندی زمین رسیدن به محل آتش سوز و مهار ان کمی دشوار بود به ویژه اینکه وزش باد نیز به دامنه آتش سوزی افزوده بود.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: یک هفته گذشته هفت مورد آتش سوزی در اسدآباد رخ داده که ۲ مورد آن در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ بوده و تلاش محیط بانان جلوگیری از تسری دامنه آتش به این منطقه حفاظت شده بوده است.

صفی خانی ادامه داد: منطقه حفاظت شده آلمابلاغ اسدآباد به واسطه وجود گون با ارتفاع بلند از ارزش بالایی برخودار است بنابراین پوشش گیاهی کم نظیری در این منطقه وجود دارد.

وی اظهار کرد: مهار آتش سوزی در منطقه آلمابلاغ و محیط پیرامونی آن به علت تاریکی هوا، پستی بلندی زیاد و دشواری رساندن آب به نیروها به سختی پیش می رفت اما تیم های حاضر در صحنه مجاهدانه برای مهار دامنه آتش تلاش کردند.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: یکی از مهم ترین علت های آتش سوزی در این فصل سال جارسوزی یا همان آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی پس از برداشت است.

وی تاکید کرد: شاید بتوان آتش را در دقایق اولیه بعد از ۱۰ دقیقه تلاش مهار کرد اما با گذشت زمان و مهار نکردن آن در دقابق اولیه، این ۱۰ دقیقه به ۲۴ ساعت افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده آلمابلاغ در فاصله ۱۴.۴ کیلومتری شهر اسدآباد قرار دارد که سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۹ به مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست همدان پیوست.

۲۳۶ گونه گیاهی، ۳۴ گونه پستاندار کوچک و بزرگ، ۱۰ گونه دوزیست و خزنده و ۴۷ گونه پرنده در این منطقه شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha