نماینده مجلس: نیازمندی‌های‌ واحدهای تولیدی مراغه احصا شود

مراغه- ایرنا- نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود آمار و اطلاعات دقیق و عدم پیگیری موجب شده تا روز به روز بر مشکلات بخش تولید مراغه افزوده شود و در مرحله نخست باید نیازمندی‌های واحدهای تولیدی و به ویژه واحدهای راکد و نیمه‌فعال به صورت دقیق احصا و دسته‌بندی شود.

به گزارش ایرنا «سیدفرید موسوی» روز یکشنبه در کمیته‌ سیاستگذاری که با ابتکار خودش برای احیای واحدهای تولیدی این شهرستان در محل فرمانداری تشکیل شد، افزود: مراغه پروژه‌های ملی و واحدهای صنعتی متعدد و بزرگ ندارد و احیای واحدهای نیمه‌فعال و راکد، حداقل کار برای تقویت اقتصاد این شهرستان است.

نماینده مجلس: نیازمندی‌های‌ واحدهای تولیدی مراغه احصا شود
نماینده مجلس: بنده با افتخار کارپرداز دریافت تسهیلات و تامین مالی برای واحدهای تولیدی مراغه و عجب‌شیر هستم

وی با بیان اینکه احیای واحدهای صنعتی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و حتی اخیرا پالایشگاه عجب‌شیر نیز از حالت رکود خارج شده است، بیان کرد: متاسفانه در مراغه توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای غیرفعال مراغه معطل چند میلیارد تومان تسهیلات بانکی است، افزود: آمار دقیقی از تعداد واحدهای در تملک بانک‌ها نیز وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۸ و رونق تولید در سایر شهرستان‌های استان به صورت چشمگیر جذب می‌شود، افزود: نبود آمار و اطلاعات دقیق موجب شده است تا تسهیلات تبصره ۱۸ مراغه در سال گذشته نزدیک به صفر باشد.

«موسوی» اضافه کرد: تنها چند واحد از مراغه برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ ثبت‌نام شده است در حالی که از همین محل حتی برای بازسازی اتوبوس و نوسازی بافت فرسوده هم می‌توان تسهیلات دریافت کرد.

وی ادامه داد: برخی دیگر از فعالان اقتصادی در تامین مواد اولیه مشکل دارند که با تامین مالی از بورس و منابع دیگر مالی آشنا نیستند و به آموزش نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات در بیشتر موارد محدود به موارد بانکی، مالیاتی و بروکراسی اداری است، اضافه کرد: این کمیته باید نسخه‌ای برای احیای واحدهای غیرفعال تجویز کند و در این مسیر ما باید به سراغ واحدهای تعطیل و راکد برویم زیرا به اشتغالزایی برای ۱۵ هزار بیکار تحصیل‌کرده مراغه نیاز داریم.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی این را هم بیان کرد: سهمیه تسهیلاتی مراغه از سفرهای استانی رییس‌جمهور در دولت گذشته هم نزدیک به صفر است زیرا آمار و ارقامی از وضعیت موجود صنایع در دست نیست.

«موسوی» فعال کردن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای احصای نیازمندی‌های واحدهای تولیدی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ظرفیت معدنی این شهرستان هم مغفول واقع شده است.

وی در خصوص ظرفیت‌های معدنی مراغه نیز بیان کرد: معادن متعددی در این شهرستان ثبت شده اما چند سال از غیرفعال بودن آن می‌گذرد و باید طبق قانون بازپس گرفته شود.

وی ساماندهی بانک‌های مراغه را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: در طول هشت سال گذشته به ندرت یک مقام عالی بانکی وارد این شهرستان شده و مسایل بانکی کمتر مطرح شده است.

نماینده مجلس: بنده با افتخار کارپرداز دریافت تسهیلات و تامین مالی برای واحدهای تولیدی مراغه و عجب‌شیر هستم

وی همچنین نسبت به تامین مالی واحدهای تولیدی شهرستان هم تاکید کرد و افزود: بنده با افتخار کارپرداز دریافت تسهیلات برای واحدهای تولیدی هستم و اگر نیازمندی‌ها احصا شود، حاضرم تا مشکلات بانکی را تک به تک پیگیری کنم.

سرمایه‌گذاران مراغه به آموزش نیاز دارند

سرپرست فرمانداری مراغه نیز با بیان اینکه سرمایه‌گذاران به مسایل مالی و مالیاتی آشنایی کاملی ندارند، افزود: آموزش تخصصی آنان جزو نیازهای رونق تولید در این شهرستان است.

مرتضی مینویی افزود: نبود اتاق بازرگانی، عدم سازماندهی گروه‌های دانش‌بنیان و محدودیت در پرداخت تسهیلات از جمله مشکلات اصلی بخش تولید این شهرستان است.

وی ادامه داد: خودمان باید به سراغ تمام واحدهای راکد و نیمه‌فعال برویم و برای هریک از آنها یک پرونده تشکیل دهیم تا بر اساس یک زمانبندی مشخص فعال شوند.

مینویی با بیان اینکه ایجاد صنایع کم‌آب‌بر در این شهرستان ضروری است، افزود: مراغه می‌تواند در برخی از شاخه‌ها به قطب تولید تبدیل شود و این امر مستلزم برنامه‌ریزی است.

«محمد تقی‌پور»، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز در این جلسه گفت: شناسنامه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان در سال‌های اخیر تهیه شده که حاوی وضعیت فعلی و نیازهای شهرستان در بخش صنعت، معدن و تجارت است اما بهره‌گیری از نظر مراکز دانشگاهی برای تکمیل این شناسنامه ضروری است.

«های خرسندی» مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز در این جلسه ایجاد زنجیره ارزش در بخش کشاورزی مراغه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایرنا ۱۴۱ واحد صنعتی در مراغه دارای پروانه بهره‌برداری است که ۹۹ واحد از آنها فعال، ۱۳ واحد نیمه‌فعال و ۲۹ واحد راکد است.

همچنین ۱۸ معدن فعال و ۱۵ معدن غیرفعال هم در این شهرستان وجود دارد و ذغال سنگ یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی این شهرستان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha