گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

کرمانشاه - ایرنا - توسعه امکانات رفاهی از جمله تامین سوخت مورد نیاز ساکنان مناطق محروم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایلی باشد که روند مهاجرت روستاییان را به شهرها معکوس کند اتفاقی که در تعدادی از روستاهای استان کرمانشاه آغاز و تداوم دارد.

به گزارش ایرنا، مهاجرت معکوس پدیده‌ مثبتی است که با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و فراهم کردن رفاه در روستاها از یک طرف موجب کاهش مشکلات جامعه شهری و از طرف دیگر موجب رشد شهرهای کوچک و روستاها شده و به این ترتیب باعث برقراری تعادل و عدالت در مناطق مختلف جغرافیایی ایران می‌شود.

شکل غالب مهاجرت در کشورهای جهان سوم از جمله ایران، حرکت یک سویه و عموما بدون بازگشت روستائیان به شهرها بوده است، اما طی دهه اخیر در نواحی روستایی کشور الگوی دیگری از مهاجرت تحت عنوان مهاجرت معکوس با شدت بیشتری شکل گرفته است.

کارشناسان معتقدند گازرسانی به روستاها موجب محرومیت‌زدایی، افزایش رفاه عمومی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و اشتغال‌زایی و البته تداوم گازرسانی، زمینه‌ساز رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستاها می‌شود.

در همین راستا دولت اهتمام ویژه به توسعه زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مساعد زندگی در مناطق کم برخوردار و روستاها را در اولویت خود قرار داده و از تمام امکانات و ظرفیت ها برای تحقق این مهم استفاده کرده است.

استان کرمانشاه با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۲ هزار و ۵۹۰ روستای دارای سکنه با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است که بخش زیادی از ساکنان روستاهای آن در یک دهه گذشته به دلیل توسعه امکانات در شهرها، سخت شدن برخی شرایط زندگی، نزدیک بودن به شهر، تغییر سبک زندگی و... روستاهای خود را رها و با اندک سرمایه‌ای که داشتند به شهرها مهاجرت کردند.

اما طی سه سال گذشته یک اتفاق، ورق مهاجرت را در این استان که هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود برگرداند و موجب شد تا شور زندگی دوباره به روستاها بازگردد و آن برخورداری از نعمت گاز بود.

گاز در این استان مرزی به شهرهای کوچک فاقد گاز و روستا راه یافت تا ضمن آنکه گرمابخش خانه‌های روستاییان در زمستان شود موجی از بازگشت روستاییان شهری شده را به روستاها هموار سازد.

گازرسانی به روستاها علاوه بر اینکه سوخت مطمئن و ارزانی را در اختیار روستاییان قرار داد زمینه های اشتغال پایدار را نیز در تعداد زیادی از این روستاها به ویژه در حوزه گردشگری فراهم ساخت تا امید به آینده در دل روستاییان دوباره زنده شودگازرسانی به روستاها علاوه بر اینکه سوخت مطمئن و ارزانی را در اختیار روستاییان قرار داد زمینه های اشتغال پایدار را نیز در تعداد زیادی از این روستاها به ویژه در حوزه گردشگری فراهم ساخت تا امید به آینده در دل روستاییان دوباره زنده شود.

با این اتفاقات خوبی که در گازرسانی به مناطق محروم و روستایی کرمانشاه در چند سال اخیر به وقوع پیوسته است حالا گرما و شور زندگی در روستاهای سخت گذر و محروم این استان موج می‌زند و مردم روستاها آماده می‌شوند تا تغییرات بزرگی را در زندگی و البته در معیشت روستایی خود رقم بزنند.

گازرسانی به شهرها و روستاهای استان کرمانشاه با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت نیروهای شرکت گاز یکی پس از دیگری رفع شده و دورترین و سخت گذرترین روستاهای مرزی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.

ارتقای شاخص‌های رفاه و محرومیت‌زدایی به‌ویژه بین روستاییان همواره مورد تأکید مسوولان بوده که همین موضوع در ترسیم افق اتصال صددرصدی روستاهای استان کرمانشاه به شبکه گاز سراسری تا پایان سال جاری نیز گواهی بر این امر است.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت‌رسانی دولت به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان به ویژه در حوزه توزیع عادلانه انرژی در مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته است به طوری که افتتاح ۱۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال طرح گازرسانی در استان کرمانشاه طی چند سال اخیر را می توان شاهدی بر این مدعا دانست.

استفاده از شبکه هوایی برای گازرسانی

هجیج، روستایی پلکانی در شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه است، این روستا به‌ دلیل طبیعت زیبا، معماری منحصربه‌فرد و فرهنگ غنی خود، یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه و حتی غرب کشور است که به‌صورت پلکانی و روی دامنه کوه ساخته شده‌ است که به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، سالانه میزبانی گردشگران زیادی از سراسر ایران است .

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

گازرسانی به این روستا و یک روستای اقماری آن اسفند سال گذشته به بهره برداری رسید، ارزش کار گازرسانی به این روستای گردشگری زمانی مشخص می شود که بدانید برای دسترسی به این روستا باید یک مسیر کوهستانی پیچ‌درپیچ، چندین دهنه تونل و دره‌ای از رودخانه‌ خروشان سیروان را طی کنید.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه معتقد است: استان کرمانشاه با توجه به وضعیت کوهستانی خود دارای مسیرهای سخت گذر، رودخانه‌های خروشان، نقاط پرشیب و سنگی است و گازدار کردن روستاها در این شرایطی چند برابر دشوارتر از سایر نقاط کشور است.

ناصر حسینی اضافه کرد: روستای هجیج یکی از نمادهای استان کرمانشاه است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند از این رو باید امکانات و زیرساخت های لازم از جمله گاز برای آن فراهم می شد که این مهم در سال گذشته با تلاش کارکنان این شرکت انجام گرفت.

موانع و مسیر دسترسی به این روستاها برای اجرای پروژه گازررسانی آنقدر از پیچیدگی های فنی از جمله ممنوعیت عبور خطوط لوله از تونل ها برخوردار بود که حتی بسیاری از کارشناسان و ساکنان این روستا نیز رسیدن گاز به این مناطق را نشدنی می دانستندوی با بیان اینکه مسیریابی برای اجرای این پروژه که به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن آن در نوع منحصر بفرد محسوب می شد اظهار کرد: گازرسانی به روستای هجیج پروژه سنگینی بود که حدود ۱۵ کیلومتر اجرای لوله‌گذاری داشته و مسیر داخلی هم به دلیل گردشگری بودن مشکلات خاص خود را داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید کرد: با تلاش کارکنان شرکت گاز استان پروژه‌های بسیار سخت و بزرگی همچون گازرسانی به روستای هجیج و روستای هانی گرمله در منطقه اورمانات به انجام رسید که به دلیل سخت گذر بودن و سنگی بودن معابر، از شبکه هوایی در این منطقه استفاده شد.

حسینی یادآور شد: موانع و مسیر دسترسی به این روستاها برای اجرای پروژه گازررسانی آنقدر از پیچیدگی های فنی از جمله ممنوعیت عبور خطوط لوله از تونل ها برخوردار بود که حتی بسیاری از کارشناسان و ساکنان این روستا نیز رسیدن گاز به این مناطق را نشدنی می دانستند.

وی افزود: اهمیت گاز رسانی به این روستای گردشگری آنگاه اهمیتش چندین برابر می شود که بدانیم گازرسانی به آن موجب رونق بیش از پیش صنعت گردشگری که یکی از منابع درآمد مردم این منطقه و بدون شک مهاجرت معکوس روستاییان خواهد شد.

گازرسانی موجب توسعه گردشگری شده است

محمد رئوف بادفر که در روستای هجیج دارای یک واحد اقامتگاه است معتقد است: یکی از مهمترین عللی که می تواند موجب توسعه و رونق کسب و کار روستاییان در وهله اول و در مرحله دوم جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها شود ایجاد زیرساخت هایی همچون راه، ارتباطات، آب و برق و تامین انرژی پایدار است.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

وی افزود: تا سال گذشته که به این روستا هنوز گازرسانی نشده بود مردم مجبور بودند سوخت خود را که عمدتا شامل نفت سفید و کپسول گاز بود را با دشواری تامین و به دلیل پلکانی بودن بودن با سختی حمل و به منزل ببرند که خوشبختانه با آمدن نعمت گاز مردم با راحتی بیشتری زندگی می کنند.

بادفر اضافه کرد: خوشبختانه از زمانی که این روستا گازکشی شده است مردم با امید و تلاش مضاعف تری در روستا به زندگی خود ادامه داده و با بالا رفتن سطح رفاه خود سعی در توسعه و رونق دادن به کسب و کارشان به ویژه در بحث گردشگری کرده اند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه با گازرسانی به این روستا تمایل گردشگران نیز برای اقامت در روستا نیز بیشتر شده است تاکید کرد: روستاییانی که به دلیل دوری این روستا، تمایل بیشتری به سکونت در شهر داشتند نیز امروزه با گازرسانی و تامین سایر امکانات رفاهی تمایل بیشتری برای بازگشت به این روستا و فعالیت در زادگاهشان دارند.

گازرسانی به هجیج یک عملیات جهادی بود

فرماندار شهرستان پاوه نیز گفت: رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده با ارایه خدمات در روستاها محقق خواهد شد و گازرسانی به روستای هجیج و روستاهای اطراف آن یک خدمت ارزنده به مردم این منطقه محسوب می شود که موجب رشد و ترقی این منطقه به ویژه در حوزه گردشگری خواهد شد.

علیرضا حیدری با اشاره به سهل شدن امور زندگی در این روستا با توجه به اتصال به شبکه گاز افزود: گازرسانی به روستا و سایر روستاهای از این دست از اقدامات خوبی بوده است که صورت گرفته و باعث شده است که زندگی در روستا برای ساکنان آن راحت‌تر شده و امروزه به دلیل این خدمات زیربنایی نظام، شاهد مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

فرماندار پاوه گازرسانی به هجیج را یک کار حیاتی و در عین حال بسیار سخت عنوان کرد و گفت: شرکت گاز توانست طی پنج ماه از یک مسیر ۱۵ کیلومتری صعب العبور گاز را به روستای هجیج برساند که این اقدام در نوع خود یک کار بزرگ و جهادی بود.

تأثیر کار در مناطق مرزی و بازتاب آن، چند برابر مناطق دیگر است

نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تأثیر کار در مناطق مرزی و بازتاب آن، چند برابر مناطق دیگر است گفت: شرکت گاز استان کرمانشاه در سخت ترین مناطق که اجرای پروژه چندین برابر سختی و هزینه دارد، اقدام به گازرسانی کرده است.

دولت در مناطق مرزی خدمات زیادی انجام داده است که گازرسانی به روستاهای مرزی هانی گرمله و بانیلوان یکی از این کارهای بسیار بزرگی بود که نشان دهند توجه نظام به بحث عدالت اجتماعی استرستگار یوسفی با قدردانی از شرکت گاز استان و کارکنان آن اظهار کرد: دولت در مناطق مرزی خدمات زیادی انجام داده است که گازرسانی به روستاهای مرزی هانی گرمله و بانیلوان یکی از این کارهای بسیار بزرگی بود که نشان دهند توجه نظام به بحث عدالت اجتماعی است.

این نماینده مجلس با اشاره به اثرات مثبت گازرسانی از جمله افزایش رفاه مردم، مهاجرت معکوس به روستاها، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قاچاق سوخت های فسیلی، یادآور شد: گازرسانی یک نعمت بزرگ و از خدمات ارزنده نظام اسلامی به مردم به ویژه ساکنان مناطق محروم کشور از جمله کرمانشاه است.

گاز به دورافتاده ترین روستاهای مرزی کرمانشاه رسیده است

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه دولت به همه نقاط کشور از مرکز تا نقاط مرزی توجه و اهتمام جدی دارد گفت: با اقدامات جهادی صورت گرفته امروز در شرایطی هستیم که حتی روستاهای مرزی ما نیز یکی پس از دیگری از نعمت سوخت پاک و ایمن بهره مند می شوند.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

محمدطیب صحرایی با بیان اینکه امروز اکثر مناطق استان همچون مناطق کوهستانی و سخت گذر از نعمت گاز برخوردار شده اند، گفت: آنچه که در این حوزه اتفاق افتاده تنها یک نمونه از خدمات دولت است که می تواند در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بنای نظام و دولت به توسعه عدالت در همه نقاط کشور است و همین مساله باعث شده تا به دورترین نقاط استان هم خدمات رسانی مستمر انجام گیرد.

صحرایی افزود: هرچند خدمات رسانی به مناطق مرزی زمان‌بر بوده و هزینه و سختی های زیادی دارد، اما اهتمام دولت برای خدمات رسانی به این مناطق جدی است.

گازرسانی تا لب مرز

سرپرست امور مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان کرمانشاه نیز از گاز به عنوان محور توسعه یاد کرد گفت: بدون شک با گازرسانی به روستاهای استان شاهد رونق اقتصاد روستایی و کنش‌های اجتماعی و مهاجرت معکوس خواهیم بود.

کیوان طهماسبی افزود: چند سال اخیر را به نوعی می توان از سال‌های درخشان گازرسانی به مناطق مختلف استان کرمانشاه از جمله نقاط کوهستانی، سخت گذر و مرزی این استان عنوان کرد به طوری که نه تنها گازرسانی به نقاط شهری به ۱۰۰ درصد رسید و همه شهرها گازدار و "سبز" شدند بلکه مردم شاهد یک جهش چشمگیر در گازرسانی روستایی بودند.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

وی یادآور شد: بسیاری از روستاهای کوهستانی و مرزی هم که پیشتر گازرسانی به آنجا با اما و اگر همراه بود، با تلاش مجموعه شرکت گاز استان، صاحب نعمت ارزان و شیرین گاز شدند.

طهماسبی ادامه داد: یکی از روستاهای سخت گذر و کوهستانی استان کرمانشاه روستای بانیلوان است که آخرین روستا شهرستان مرزی جوانرود به حساب آمده و گازرسانی به آن با توجه به سخت گذر بودن منطقه جزو طرح های پرهزینه این شرکت محسوب می شود.

وی یادآور شد: هرچند هزینه گازرسانی به این روستای مرزی ۵ تا ۶ برابر بیشتر از سایر روستاها بود ولی با توجه به اهمیت گازرسانی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه اقتصادی آنها با گازرسانی به این روستای محروم و دورافتاده ساکنان آن از حلاوت این نعمت خدادادی برخوردار شدند.

گازرسانی به شهرها و روستاها در کمترین زمان

مدیرعامل شرکت گاز کرمانشاه با بیان اینکه مجموعه مدیریت ارشد استان تمام توان خود را برای کوتاه کردن زمان اجرای پروژه ها بکار بسته و به صورت ویژه از مدیریت شرکت گاز حمایت کردند افزود: در همین راستا یکی از برنامه های مهم این شرکت اجرای پروژه های گازسانی در کمترین زمان بود به طوری که مثلا پروژه مهم گازرسانی به آخرین شهر کرمانشاه (ازگله) در کمتر از یکسال اجرایی شد.

حسینی یادآور شد: در ۲ سال گذشته شاهد گازرسانی به سه شهر نوسود، ریجاب و ازگله بودیم که به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه گازرسانی شده و موجب شد تا ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری کرمانشاه به ۱۰۰ درصد برسد.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

وی تاکید کرد: همچنین در ۲ سال گذشته ۵۶۸ روستای استان با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت با هزینه ای بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال از نعمت گاز برخوردار شدند که این امر باعث شد که ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی کرمانشاه که حدود ۷۰ درصد بود اکنون به حدود ۹۷.۵ درصد برسد.

حسینی گفت: این امر عمدتا شامل روستاهای دور از شهرها و مرزی بود که حتی برخی زیر ۲۰ خانوار جمعیت و برخی از آنها در مناطق مرزی و بسیار سخت گذر قرار داشتند و گازرسانی به آنها بسیار دشوار و پرهزینه بود.

گازرسانی به روستاها برمعیشت مردم تاثیرگذار است

فرماندار شهرستان جوانرود با اشاره به اهمیت گازرسانی به روستاهای این شهرستان اظهار کرد: گازرسانی به روستاها علاوه بر اهمیت زیست محیطی و نیز تاثیر که بر زندگی و رفاه مردم دارد بر معیشت آنان نیز تاثیرگذاراست.

گازرسانی به مناطق روستایی و واحدهای اقتصادی می تواند زمینه‌ساز ایجاد مهاجرت‌های معکوس باشد و این امر به معنای افزایش تولید و باروری اقتصادی و اجتماعی استنامدار حسینی، نقش صنایع در زمینه اشتغالزایی را تأثیرگذار دانست و گفت: باید پیش نیازهای لازم برای رشد و بهره وری آنها را در حوزه صنایع فراهم کرد که گازرسانی به مناطق روستایی و واحدهای اقتصادی می تواند زمینه‌ساز ایجاد مهاجرت‌های معکوس باشد و این امر به معنای افزایش تولید و باروری اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته گازرسانی به ۲۱ روستا و ۶ واحد صنعتی این شهرستان افتتاح شد افزود: با گازرسانی به این تعداد روستا شمار روستاهای گازدار این شهرستان به ۸۴ روستا و ضریب نفوذ گاز روستایی این شهرستان از ۷۰ به ۹۴.۵ درصد رسید.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

وی با بیان اینکه شماری از روستاهایی که در قالب این پروژه گاز دار شدند به عنوان روستاهای در فهرست جهانی یونسکو هستند یادآور شد: گازدارشدن این روستاها و تامین زیرساخت های لازم برای رفاه و زندگی مردم به طور قطع نقش مهمی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری این منطقه و رونق کشاورزی و دامداری داشته و به تدریج شاهد شکل گرفتن مهاجرت معکوس در روستاهای این منطقه خواهیم بود.

گازرسانی به ۵۷ روستای استان کرمانشاه تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: با گازرسانی به ۵۷ روستای فاقد گاز در استان کرمانشاه تا پایان امسال شعله‌های گاز شادی بخش دل منازل یک هزار و ۴۴۸ خانوار ساکن در روستاهای محروم این استان می‌شود.

وی افزود: گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت‌رسانی نظام به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان به ویژه در حوزه توزیع عادلانه انرژی در مناطق محروم مورد توجه قرار گرفت.

حسینی اضافه کرد: در این راستا در سال گذشته ۲۳۱ روستای استان از نعمت گاز برخوردار شدند که با گازرسانی به این تعداد روستا، شمار روستاهای گازدار استان به ۲ هزار و ۲۴۶ روستا رسید.

گازرسانی مهاجرت روستاییان کرمانشاه را معکوس کرد

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور شد: سال‌ گذشته از سال های درخشان گازرسانی به مناطق مختلف استان کرمانشاه از جمله نقاط کوهستانی، سخت گذر و مرزی این استان بود به طوری که نه تنها گازرسانی به نقاط شهری به ۱۰۰ درصد بلکه مناطق روستایی نیز هم اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

حسینی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای کوهستانی و مرزی هم که پیشتر گازرسانی به آنجا با اما و اگر همراه بود، با تلاش مجموعه شرکت گاز استان، صاحب گاز شدند ادامه داد: امسال پیش بینی شده است تا پایان شهریورماه به ۳۴ روستای استان با ۶۵۴ خانوار جمعیت گازرسانی انجام شود که در صورت تحقق این امر شمار روستاهای گازدار به ۲ هزار و ۲۸۰ روستا و ضریب نفوذ گازرسانی در روستاهای استان نیز به ۹۷.۶ درصد خواهد رسید.

تمام روستاهای باقی مانده دارای مجوز امسال گازدار می شوند

وی اضافه کرد: هدف گذاری امسال شرکت گاز استان کرمانشاه، گازرسانی به ۵۷ روستاست که با گازرسانی به آنها شمار روستاهای گازدار استان به ۲ هزار و ۳۰۳ روستا و ضریب گازرسانی به ۹۸.۲ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گازرسانی استان کرمانشاه ادامه داد: به این ترتیب تمام روستاهای باقی مانده دارای مجوز گازرسانی استان که فاقد گاز است تا پیش از پایان امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار و شمار روستاهای گازدار به ۱۳۳ هزار و ۲۲۲ روستا خواهد رسید.

حسینی شمار روستاهای قابلیت گازرسانی در استان را ۲ هزار و ۴۰۴ روستا عنوان کرد و گفت: سرانه گازرسانی به ۱۰۱ روستای باقی مانده، آنها چهار برابر سرانه کشوری است و عمدتا کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha