برداشت خرما از سطح نخلستان‌های بارور قصرشیرین آغاز شد

قصرشیرین - ایرنا - برداشت خرما از سطح ۶۵۰ هکتار از نخلستان‌های بارور شهرستان گرمسیری قصرشیرین در غرب کرمانشاه آغاز شد.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود با متوسط عملکرد سه تن در هر هکتار در مجموع یک هزار و ۹۵۰ تن محصول خرما از نخستان های بارور این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

جبار خدامرادی با بیان اینکه کار برداشت خرما از اواسط شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه در قصرشیرین ادامه دارد، اظهار کرد: هر سه هکتار باغ خرما می تواند یک نفر شغل مستقیم و ۶ نفر شغل غیر مستقیم ایجاد کند و اکنون بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم از محل نخیلات این منطقه مشغول به کار شده اند.

وی اظهار کرد: سطح نخسلتان های منطقه قصرشیرین ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۶۵۰ هکتار آن بارور است و شامل ۱۱ رقم خرما است که از ارقام خرمای این منطقه بیشترین سطح به زاهدی (بیش از ۵۵ درصدکل سطح نخلستان ها) و حدود ۴۵ درصد هم به پیارم، برحی، کبکاب، ربی، خضروای، جعفری، دیری، اشرسی، مجول و انواع رطب اختصاص دارد.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ در این شهرستان مرزی حدود ۵۰ هکتار توسعه باغات خرما داشتیم که یکی از اولویت های در دستور کار توسعه باغات خرما است که با توجه به شرایط اقلیمی مناسب قصرشیرین، توسعه نخلستان ها اقتصادی بوده و ضمن اینکه برای سال آینده کشت ارقام جدید مثل مجول و پیارم با سطح توسعه ای بالای ۲۰۰ هکتار در شهرستان رقم خواهد خورد.

خدامرادی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ _۱۴۰۳ با وجود محدودیت مالی برای توسعه باغات خرما حدود ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بابت یارانه به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر خرمای کشت شده پرداخت شده و در سال آینده این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: خرمای برداشت شده از نخلستان های قصرشیرین به صورت تازه خوری استفاده می شود؛ همچنین باغداران با تبدیل آن به فرآورده های مختلف نظیر شیره خرما ارزش افزوده ایجاد می کنند که در صورت استقبال سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری، حمایت و مشوق های لازم مانند اعطای تسهیلات ارزان قیمت به عمل خواهد آمد.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین اظهار کرد: باغداران و کشاورزان قصرشیرین در صورت هر گونه نیاز و حمایت از جمله در بحث توسعه کمی و کیفی نخلستان ها می توانند به اداره جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه تا اقدامات لازم انجام شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که از این میزان حدود چهار هزار هکتار آن باغ مثمر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha