کارشناس گردشگری: سفر از کالای لوکس به ضروری تبدیل شده است

مشهد-ایرنا-عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: سفر و گردشگری در دو دهه گذشته به عنوان کالای لوکس مطرح بود، اما اکنون از کالای لوکس به کالای ضروری تبدیل شده است و افراد توقعات و برنامه‌های خود را با آن متناسب کرده‌اند.

هادی رفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز خانواده‌ها نیاز به گردشگری دارند و با وجود تغییرات درآمدی، باز هم سفر را انتخاب می‌کنند؛ این موضوع در دهک‌های درآمدی مختلف متفاوت است و در حال حاضر سفر کالای ضروری برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در صنعت گردشگری باید مدیریت به روز و مبتنی بر برنامه را در نظر داشت، این در حالی است که گردشگری در بسیاری از مناطق متکی بر برنامه نیست و نظام مدیریتی آن تا حدود زیادی سنتی به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فقر داده و عدم شفافیت در بخش گردشگری کشورمان وجود دارد، در حالیکه جایگاه این صنعت در دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته اما تا رسیدن به مطلوب فاصله بسیاری است.

وی با بیان اینکه نظام مشخصی برای جمع‌آوری، یکسان‌سازی و پایش داده‌ها در حوزه گردشگری وجود ندارد، افزود: اقداماتی نیز انجام شده است، اما تا رسیدن به ایده‌آل‌های این حوزه فاصله زیادی وجود دارد.

رفیعی گفت: در بیشتر کشورهای صاحب صنعت گردشگری توسعه یافته، این صنعت بر پایه داده‌های اقماری استوار شده است، اما متاسفانه در کشورمان هنوز این داده‌ها به صورت دقیق مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخش های پیشرو اقتصادی در برنامه هفتم توسعه شناسایی شده است، ادامه داد: امیدوار هستیم دولت چهاردهم که شعار آن مبتنی بر اجرای برنامه‌های مصوب و اسناد بالادستی است، در این مسیر موفق شود و کاستی‌های صنعت گردشگری جبران شود.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اظهار کرد: فصلی بودن گردشگری در دو دهه اخیر در مشهد پررنگ‌تر شده است، اما اگر به مشهد به عنوان یک شهر زیارتی نگاه کنیم می‌توان گفت که این نوع گردشگری به واسطه فعالیت تورها و هتل‌های مختلف و موضوع چهار فصلی کردن این صنعت در استان کم‌تر نیز شده است.

به گفته وی، البته دوره‌های مانند ایام نوروز و محرم و صفر در مشهد وجود دارد که حجم عظیمی از مسافران را در خود جای می‌دهد و تغییراتی را در شهر مشهد و گردشگری آن به وجود می‌آورد.

رفیعی ادامه داد: در نتیجه تاثیرات فصلی بودن گردشگری می‌توان به ایجاد ظرفیت خالی در برخی از فصل های سال اشاره کرد که از انتفاع اقتصادی آن کم شده است و در دوره‌های انبوه حضور زائران، فشار زیادی به مدیریت شهر مقصد وارد می‌ شود که در بسیاری از کشورها برای رفع این موضوع چاره اندیشی شده است، به طوریکه تورها و رویدادهای خود را در طول سال گسترش داده‌اند.

سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر به مشهد مقدس سفر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha