موفقیت پژوهشگر ایرانی در توسعه دانش ساخت کاتالیست‌ کلیدی صنایع پتروشیمی

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر موفق به توسعه دانش فنی کاتالیست زئولیت HZSM۵ به عنوان یکی از کاتالیست‌های کلیدی صنایع پتروشیمی بدون استفاده از قالب‌گیر و با استفاده از مواد اولیه تجاری شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، طرح پژوهشی توسعه دانش فنی کاتالیست زئولیت HZSM۵ با ساختارهای مختلف بدون استفاده از قالبگیر و با استفاده از مواد اولیه تجاری توسط علی نخعی‌پور، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و با حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرا شده است.

این پژوهشگر درباره این طرح با بیان اینکه، بسیاری از فرآیندهای پتروشیمی و پالایشی به کمک کاتالیزورها انجام می‌شوند افزود: استفاده از کاتالیزورها باعث افزایش سرعت واکنش، افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی می شود و از این طریق باعث کاهش هزینه‌های تولید فرآیندهای شیمیایی می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله فرآیندهای پتروسیمی و پالایشی که در آن‌ها از کاتالیزورها استفاده می‌شود می‌توان به فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن، فرآیند کراکینگ کاتالیزوری بستر سیال و فرآیند کراکینگ کاتالیزوری بستر سیال پسماند اشاره کرد.

نخعی پور با بیان اینکه زئولیت HZSM۵ یکی از کلیدی‌ترین کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیندهای پتروشیمی و پالایش است افزود: اگر چه ساختار کاتالیست برای هرکدام از این فرآیندها متفاوت است؛ نقطه کلیدی امکان ساخت کاتالیست با نسبت‌های سیلیس به آلومینای متفاوت است که باعث تغییر اسیدیته کاتالیست مورد استفاده در این فرآیندها می‌شود.

به نقل از معاونت علمی، این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: کاتالیست زئولیت HZSM۵ در فرایندهای تبدیل متانول به پروپیلن، کراکینگ باقیمانده‌های نفتی و هیدروکراکینگ به کار می رود.

خُردایش یا کراکینگ (Cracking) فرایندی است که در صنایع پتروشیمی کاربرد داشته و برای نمک زدایی از بنزین سفید انجام می‌شود. این فرایند از روش‌های اصلی در تبدیل نفت خام به سوخت‌های مفید مانند بنزین، گازوییل، سوخت جت و نفت سفید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha