افزایش نمرات دروس عمومی دانش‌آموزان/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار است

تهران - ایرنا - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: امسال تمرکز دانش آموزان بر دروس عمومی است که در این راستا افزایش نمرات دروس عمومی را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمدمهدی کاظمی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آموزش امری فرآیندی است و باید از دوره متوسطه اول و یک گام عقب‌تر از دوره ابتدایی باید برنامه‌ریزی بلند مدت صورت گیرد و برنامه ریزی کیفیت بخشی را از این زمان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه باید در دوره اول متوسطه یک سنجش ملی از یادگیری دانش آموزان داشته باشیم، ادامه داد: سال گذشته ارزیابی سه میلیون دانش آموز در قالب برنامه «دستاوردهای یادگیری» آغاز شد و بر اساس نتایج به دست آمده برنامه‌ریزی مناسب صورت گرفت.

کاظمی با بیان اینکه برنامه ریزی برای توانمندسازی معلمان دوره اول متوسطه در دروس ریاضی، علوم تجربی و عربی اقداماتی صورت گرفته است، افزود: امیدواریم این موضوع به دوره دوم متوسطه هم تسری یابد.

وی در ادامه به برگزاری امتحانات نهایی در هر سه پایه تحصیلی دوره دوم متوسطه اظهار داشت: امسال شیوه متفاوتی در برگزاری امتحانات نهایی داشتیم و با افت میانگین نمرات روبه‌رو بودیم؛ در این راستا گام اول تفکیک نمرات دانش آموزان در هر استان بود سپس نظارت بالینی را به عنوان یکی از رویکردها در نظر گرفتیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: با مشارکت حدود ۶ هزار و ۸۰۰ سرگروه آموزشی در دروس مختلف در شاخه نظری برنامه ریزی برای تبیین و نظارت بالینی در عملکرد معلمان انتخاب شدند و در این راستا نیروهای توانمندسازی را هم به همراه سرگروه‌ها برای این برنامه‌ریزی بکار گرفتیم.

کاظمی یادآور شد: همچنین یکی از اقدامات پیش از برگزاری آزمون‌های نهایی طراحی الگوی استاندارد و ابلاغ به دانش آموزان و معلمان است. ابلاغ طراحی الگوی سوالات در اردیبهشت برای دانش آموزان موثر بود که با شیوه امتحانات آشنا شدند. همچنین برگزاری امتحانات شبه نهایی گام دیگری که پیش از امتحانات نهایی دانش آموزان را برای آمادگی امتحانات نهایی بود.

وی ادامه داد: طرح همیار معلم از جمله اقداماتی بود که در ۷۰ درصد دبیرستان‌ها اجرا شد که دانش آموزان به عنوان مهیار معلم در آموزش و ارزشیابی شرکت کردند که در یادگیری آنها موثر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنین برنامه فوق برنامه‌ هم برای مدارس شبانه‌روزی و روستایی انجام شد. همچنین هر سال جشنواره الگوی برتر تدریس را اجرا می‌کنیم اما امسال شیوه برگزاری متناسب با ارزشیابی بهبود فرآیند تدریس معلمان برگزار شده است.

کاظمی با بیان اینکه در موضوع تولید محتوا بخشی دانش آموزان و بخشی برای معلمان در شبکه شاد قرار گرفت، عنوان کرد: توجه بر این بود که تمرکز بیشتری بر دروس عمومی داشته باشیم چراکه در کنکور سراسری قرار داده نمی‌شوند و تاثیر این دروس تنها از عملکرد در سوابق تحصیلی است بنابراین توجه دانش آموزان را هم به خود جلب کرد که در نتیجه افزایش نمره در دروس عمومی نسبت به سایر درس‌ها صورت گرفت.

وی به تنوع مدارس اشاره کرد و یادآور شد: براساس شورای عالی ما ۲ نوع مدرسه دولتی و غیر دولتی داریم که مدارس دولتی هم انواع دارد بنابراین باید کاهش تنوع مدارس را داشته باشیم البته در توسعه سعی کردیم این امر را متوقف کنیم که حتی برخی از مدارس متنوع را کاهش دادیم تا کیفیت مدارس دولتی عادی افزایش یابد و آیین‌نامه‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد تا به ارتقای مدرسه عادی دولتی کمک کند.

کاظمی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما توانمندسازی معلمان امسال ماست، بخشنامه به استان‌ها ابلاغ و اجرایی سازی این دوره‌ها از قم آغاز شده‌ است. این برنامه‌ها با اولویت دروسی که در امتحانات نهایی عملکرد پایین‌تری را داشته اند، انجام می‌شود.

۲۰ درصد رتبه های برتر در مدارس عادی و نمونه دولتی تحصیل می کنند

کاظمی درباره تحصیل ۴۰ رتبه اول کنکور در مدارس مختلف اظهار کرد: ۴۰ رتبه‌ تک رقمی در آزمون سراسری وجود دارد و تعداد کمی از دانش آموزان را شامل می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ۲ درصد دانش آموزان به عنوان استعدادهای برتر شناسایی شده‌اند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند که این افراد در کنکور شرکت کردند و انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج کنکور نباید بسیار متفاوت‌تر این باشد، اظهار داشت: ۲۰ درصد رتبه‌های برتر در کنکور سراسری حاصل عملکرد دانش آموزان در مدارس عادی و نمونه دولتی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از توسعه کیفی آموزش و پرورش غفلت کرده ایم و به توسعه کمی توجه شده است، اظهار داشت: اگرچه میانگین نمرات عملکرد دانش آموزان در امتحان نهایی بررسی می‌شود اما نمره سالانه و عملکرد دانش آموزان در یادگیری به طور مستمر متفاوت است.

کاظمی گفت: نمره سالانه دانش آموزان با نمره امتحانات نهایی حداقل ۲ نمره رشد دارد که البته باید برنامه ریزی و تلاش برای بهبود نمرات صورت گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره حضور پررنگ دانش آموزان نخبه در کنکور توضیح داد: رتبه‌های تک رقمی حدود سه هزارم دانش آموزان ما است، اگر رتبه‌های زیر هزار نفر را در نظر بگیریم باز هم ۷۸ هزارم دانش آموزان می‌شود.

بکارگیری هوش مصنوعی در برنامه آموزش دانش آموزان

کاظمی همچنین درباره بکارگیری هوش مصنوعی در برنامه دانش آموزان گفت: تفاهم نامه‌ای را با مشارکت وزارت ارتباطات با عنوان ایران دیجیتال منعقد کرده‌ایم. در این راستا ۵ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، در زمینه اینترنت اشیاء آموزش دیدند و  ۱۵ هزار معلم نیز تحت آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال قرار گرفتند.

وی از تجهیز کارگاه یارانه هزار دبیرستان دوره اول متوسطه خبر داد و گفت: ما اگر بخواهیم تولید کننده باشیم، باید از سنین پایین و در طراحی این کار را انجام دهیم‌؛ این امر در برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به مجلس هم وجود داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha