تصحیح ۶۰ میلیون برگه امتحان نهایی/ثبت معدل ۱۰.۹۸ در پایه دوازدهم 

تهران - ایرنا - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: امسال در آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه ۶۰ میلیون پاسخ برگ تصحیح شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محسن زارعی روز یکشنبه در نشست خبری با ارایه گزارشی از برگزاری آزمون‌های نهایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه و نتایج آن اظهار داشت: طراحان سوالات آزمون های نهایی که در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار شد، ۴۰۰ طراح سوال به مدت ۷۲ ساعت در قرنطینه بودند.

وی با اشاره به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت وی و همراهانش افزود: این حادثه سبب شد تا این افراد حدود ۱۲ روز در قرنطینه بمانند تا بتوانیم از بسته‌های سوالات طراحی شده آنها استفاده کنیم.

زارعی افزود: طراحی سوال برای بیش از ۱۱۳ عنوان درس با ۶۰ میلیون پاسخ‌برگ صورت گرفت تا در ۶ هزار و ۲۹ حوزه اجرا درگیر برگزاری آزمون برگزار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲ بار تصحیح کامل برگه‌های امتحانی صورت گرفت، ادامه داد: کار برگزاری آزمون‌های نهایی با ۱۳۸ هزار نیروی انسانی انجام شد و محاسبه نمره کل برای هزار و ۵۰۰ سابقه تحصیلی هم صورت گرفت.

زارعی گفت: ۶ کارگروه برای برگزاری آزمون‌های نهایی از جمله کارگروه‌های استاندارد بودن آزمون، نظارت ارزیابی، نظارت اجرایی، پشتیبانی فنی، امنیت آزمون و پشتیبانی تشکیل شد.

وی یادآور شد: ۱۸ میلیون و ۵۲۰ هزار «نفر - درس» به تفکیک پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم سه رشته اصلی تجربی، ریاضی و علوم انسانی در آزمون‌های نهایی شرکت کردند.

ثبت معدل ۱۰.۹۸ در پایه دوازدهم 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه به نتایج آماری به دست آمده از برگزاری آزمون های نهایی امسال پرداخت و گفت: میانگین معدل نتایج در پایه‌های دهم تجربی ۱۲.۶۴، یازدهم تجربی ۱۱.۵۲ و دوازدهم تجربی ۱۲ شده است.

زارعی افزود: در رشته ریاضی میانگین معدل دانش آموزان پایه دهم ۱۲.۶۹، پایه یازدهم ۱۱.۲۶ و پایه دوازدهم ۱۱.۸۲ است؛ در رشته علوم انسانی پایه دهم میانگین نمرات ۹.۴۴، پایه یازدهم ۹.۰۷ و پایه دوازدهم ۹.۱۳ ثبت شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس مجموع نمرات پایه دهم در سه رشته نظری ۱۱.۵۹، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ است. 

زارعی با اشاره به اینکه عملکرد پایه دهم بهتر از سایر پایه‌ها است در حالی که منتقدان می‌گفتند با تسری آزمون‌ها به پایه‌های پایین کار برای دانش‌آموزان دشوارتر شده است، افزود: وضعیت نمرات نشان داد عملکرد پایه دهمی ها نسبت به سایر پایه‌ها بهتر بود.

عملکرد دانش آموزان بهتر شد

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عملکرد دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته بهتر بود، یادآور شد: در رشته علوم تجربی میانگین نمرات از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانش‌آموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است.

زارعی خاطرنشان کرد:  عملکرد دانش‌آموزان دختر بهتر از پسران است، در رشته ریاضی میانگین نمرات دختران ۱۲.۹۷ و پسران ۱۱.۲۴، در رشته تجربی دختران ۱۲.۴۴ و پسران ۱۱.۲۷ و در رشته انسانی، دختران ۱۰.۱۷ و پسران ۷.۷۳ است.

وی ادامه داد: در مجموع در رشته انسانی ۰.۳۸، تجربی ۰.۷۷ و ریاضی ۱.۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته نیم نمره نمرات افزایش داشت.

وی افزود: مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی در رشته ریاضی ۱۱.۹۴ و مدارس غیردولتی ۱۱.۶۲ بود؛ در رشته تجربی مدارس دولتی معدل ۱۲.۲۸ و غیردولتی معدل ۱۱.۱۶ ثبت کردند و در رشته انسانی میانگین نمرات مدارس دولتی ۹.۲۵ و غیردولتی ۸.۷۱ است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین نمرات دروس در بیشتر دروس به جز درس زبان انگلیسی در رشته علوم تجربی رشد داشت، گفت: در رشته ریاضی به جز درس‌های عربی، زبان انگلیسی و قرآن در بقیه دروس نمرات نسبت به سال گذشته ارتقا داشته است.

زارعی اظهار داشت: در رشته انسانی در بسیاری از دروس نمرات بهتر بود اما در برخی دروس همچون زبان انگلیسی، سلامت و بهداشت، عربی، زبان انگلیسی، قرآن و تاریخ کاهش نمرات را داشتیم.

زارعی خاطر نشان کرد: بیشترین افزایش نمرات نزدیک به یک نمره افزایش معدل برای استان یزد است و پس از آن استان‌های سمنان، مازندران و تهران با افزایش نیم نمره بیشترین افزایش نمره را نسبت به سال گذشته داشتند و در تمام استان‌ها نیم نمره ارتقای نمرات را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: مدارس نمونه دولتی در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی را از رتبه‌های برتر کنکور نداشتند اما امسال ۲ نفر در میان نفرات برتر حضور داشتند. همچنین مدارس عادی دولتی در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی از نفرات برتر کنکور نداشتند و امسال یک نفر در میان نفرات برتر حضور دارند همچنین سهم مدارس غیردولتی از ۷ نفر به ۵ نفر و سهم مدارس سمپاد از ۲۳ نفر به ۲۲ نفر کاهش داشت.

زارعی همچنین درباره استاندارد بودن ارزشیابی‌ها توضیح داد: در سند تحول عنوان شده که ارزشیابی سراسری انجام شود و امسال در قالب برگزاری سنجش ملی این اتفاق پیش آمد که در پایان دوره ابتدایی و متوسطه اول هم انجام شد، در این راستا همکاران باید مبتنی بر کتاب درسی ارزشیابی انجام دهند، در آزمون‌های نهایی ارزشیابی مبتنی بر کتاب درسی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: میانگین معدل که ۱۲ می‌شود یعنی دانش آموز ۶۰ درصد درس را فهمیده است و باید درس به درس این موضوع بررسی شود که خلاءها در کدام پایه و درس است تا برای پوشش خلاها برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه می‌تواند با این آزمون‌ها متوجه شود که وضع دانش آموزان چگونه است و بر یادگیری بیشتر کدام دروس باید تمرکز کنند.

۸۵ درصد اوراق دانش آموزان پایه دوازدهم تصحیح شده است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین درباره تصحیح اوراق دانش آموزان اظهار کرد: ۸۵ درصد اوراق دانش آموزان پایه دوازدهم تصحیح شده است، ۱۵ درصد باقی مانده و به محض اینکه تصحیح‌ها انجام شود به آن‌ها اعلام می‌شود.

زارعی افزود: امتحانات نهایی کار بزرگی بود که با مشارکت همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت کشور که حفاظت آزمون و تامین امنیت آزمون را بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور برعهده داشت، برگزار شد.

وی گفت: از استانداران سراسر کشور خواسته شد که موضوع تامین امنیت آزمون در دستور کار شورای تامین استانها و شهرستان‌ها قرار گیرد، همچنین در وزارت کشور و در کمیسیون حفاظت از آزمون مستقر در وزارت کشور با حضور دستگاه‌های امنیتی، موضوع تامین امنیت پیگیری می‌شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: پلیس فتا و فراجا همکاری خیلی خوبی را با وزارت آموزش و پرورش داشتند. شبکه‌های سودجویی که پیش از آزمون و برگزاری آزمون، اخبار کذبی منتشر می کردند که بلافاصله شناسایی می‌شدند و با بسیاری از این شبکه‌ها برخورد شد که اطلاعاتی را پلیس فتا درباره عواملی که دستگیر شدند، منتشر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha